Ska lägga sten kant här längst med hella gaveln på huset. Några decimeter ut. Man kan lägga stenen rakt ner på grösmattan/jorden. Men den kommer att röra sig genom årstiderna. Jag vill inte lägga några större kraftansträngning med markduk och sand etc. Hur minskar man på att stenen rör sig. Sand har jag och sten.

Ska jag bara gräva ut och lägga sand och sen stenen eller vad mer behövs föe att stenen inste Ska röra sig allt dör mycket. Vill helst inte ha en sne stenrad efter ett tag eller att stenen sjunker.
 
  • Gaveln av ett vitt tegelhus med en grön gräsmatta. En remsa med stenar längs husets kant. En luftkonditioneringsenhet monterad på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns inga genvägar. Du behöver välja på minsta möjliga ansträngning och att det håller sig rakt...
Särskilt om nån går på det.
Jag har lagt kantsten på grus 2-4 mm (och markduk).
Det kallades nog flis när jag tänker efter.
Inte optimalt men när man knackat ned stenarna sitter de rätt bra. Jag orkade inte hålla på med.olila storlekar på gruset utan accepterar ett resultat som inte är perfekt. Det är helt klart ett stort steg upp från jord i alla fall
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns inga genvägar. Du behöver välja på minsta möjliga ansträngning och att det håller sig rakt...
Särskilt om nån går på det.
Jag har lagt kantsten på grus 2-4 mm (och markduk).
Det kallades nog flis när jag tänker efter.
Inte optimalt men när man knackat ned stenarna sitter de rätt bra. Jag orkade inte hålla på med.olila storlekar på gruset utan accepterar ett resultat som inte är perfekt. Det är helt klart ett stort steg upp från jord i alla fall
Oki. Jag har bara sand och sten. Så jag tänker att jag gräver ut och sen lägger jag sand och knackar dit stenen. Varför markduk om jag ska lägga kantrad?
 
Gräv ut, lägg ett lager sand, packa gärna sanden lite (du kan bygga eller köpa en "jungfru" eller rentav gå fram och tillbaka över sanden, behöver inte packas med maskin)
Lägg ett nytt lager sand och sätt stenarna i och sedan lite sand över som du borstar ner mellan stenarna.

Markduk används för att inte det påförda materialet ska blanda sig med det i marken. Själv använder jag inte markduk.

Det håller bättre för belastning och man lägger någon form av krossmaterial först i stället för det första lagret sand i min instruktion men om du har sand och inte vill köpa till kross blir det säkert tillräckligt bra resultat på det här viset.

Jag är inte helt säker på om du ska gå på stenarna eller om de endast ska vara en kant runt huset?
 
Jiji Jiji skrev:
Gräv ut, lägg ett lager sand, packa gärna sanden lite (du kan bygga eller köpa en "jungfru" eller rentav gå fram och tillbaka över sanden, behöver inte packas med maskin)
Lägg ett nytt lager sand och sätt stenarna i och sedan lite sand över som du borstar ner mellan stenarna.

Markduk används för att inte det påförda materialet ska blanda sig med det i marken. Själv använder jag inte markduk.

Det håller bättre för belastning och man lägger någon form av krossmaterial först i stället för det första lagret sand i min instruktion men om du har sand och inte vill köpa till kross blir det säkert tillräckligt bra resultat på det här viset.

Jag är inte helt säker på om du ska gå på stenarna eller om de endast ska vara en kant runt huset?
Ska bata vara en kant runt huset. Typ en rabatt med kant runt. Så ej gå på denna sten
 
A Anemon86 skrev:
Ska bata vara en kant runt huset. Typ en rabatt med kant runt. Så ej gå på denna sten
då kan du lägga sand under. Det blir ingen belastning på en kant.
 
Jiji Jiji skrev:
då kan du lägga sand under. Det blir ingen belastning på en kant.
Kommer då att röra dig mindre än att det skulle ligga rakt på jorden?
 
A Anemon86 skrev:
Kommer då att röra dig mindre än att det skulle ligga rakt på jorden?
generellt, ja.
Det man egentligen är ute efter är ett kapilärbrytande skikt, dvs ett material som inte suger fukt. Sand är oftast inte ett riktigt bra kapilärbrytande skickt men det suger och behåller fukt betydligt sämre än vanlig gräsmattejord. Så om du inte vill skaffa annat material tycker jag att du gräver ut, lägger sand, packar den lite och sedan ett lager sant för att sätta stenarna i.

Så vida du inte har sand eller mest grus i jorden så blir resultatet ändå bättre med sand. (Du kanske har en väldigt grusig morän och då är det inte nödvändigt.)
 
Jiji Jiji skrev:
generellt, ja.
Det man egentligen är ute efter är ett kapilärbrytande skikt, dvs ett material som inte suger fukt. Sand är oftast inte ett riktigt bra kapilärbrytande skickt men det suger och behåller fukt betydligt sämre än vanlig gräsmattejord. Så om du inte vill skaffa annat material tycker jag att du gräver ut, lägger sand, packar den lite och sedan ett lager sant för att sätta stenarna i.

Så vida du inte har sand eller mest grus i jorden så blir resultatet ändå bättre med sand. (Du kanske har en väldigt grusig morän och då är det inte nödvändigt.)
Har mer åt sandliknaden jord i min trädgård. Då finns det inte så mycket att gör då, om man inte vill lägga pengar på de. Då har jag fått svar på mina huvudbry.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.