Dags att byta duschblandare och märker att vi inte har någon avstägning i badrummet. Vid vattenmätaren så sitter det 2 st LK582, tror vattenmätaren är bytt och komunen (eskilstuna) godkänner 582an. Vad tror ni, läser man på nätet så är det skräckhistorier om dessa LK eller gäller det bara 580 och 581? Frånluftsvärmepumpen byttes i höstas så dom borde väl rimligtvis ha stängt av och satt på vattnet då.
 
Vad kan konsekvenserna bli om man låter det vara? Det varken luktar eller smakar konstigt.
 
KajPeter KajPeter skrev:
Vad kan konsekvenserna bli om man låter det vara? Det varken luktar eller smakar konstigt.
Va? Nu är jag inte med
 
Rickard.
LK påstår att 582 inte behöver bytas sålänge den fungerar men jag vet inte och jag blir då väldigt skeptiskt i och med att så många som inte godkänner dessa.

Lk 580/81 är kända för att "explodera" vid stängning, Alla kommuner varnar för dessa ventiler.

"LK580 är känd som ”Champagnekorken” och tillverkningen av ventilen har sedan länge upphört. Vid manövrering kan de svarta ventilrattarna lossna och orsaka STOR VATTENLÄCKA och materiella skador. Om en ratt lossnar finns även risk att skadas av såväl ratten när den skjuter iväg som av det trycksatta vattnet."
 
Redigerat:
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Det verkar som om problemet är låsringen som ska stoppa dig från att kunna skruva ur ventilen för långt rostar bort [1]. Det bör alltså vara säkert att använda ventilen om du räknar hur många varv du vrider för att stänga och vrider exakt lika många varv när du öppnar ventilen igen.

Vrider du ett varv för långt kan du ha en vattenskada med fullt vattentryck.
En annan variant är att du stänger/öppnar tillfälligt efter vattenmätaren och om den far i luften så kan du fortfarande skruva åt ventilen innan, så länge du inte vrider åt fel håll!

Mitt råd är alltså att byta konsollen.

[1] https://www.vvsforum.se/2021/10/champagnekorkarna-smaller-fortfarande/
 
S Snaxxaroo skrev:
Va? Nu är jag inte med
Sorry, svaret hamnade på fel länk.
 
Mikael_L
Rickard. Rickard. skrev:
LK påstår att 582 inte behöver bytas sålänge den fungerar men jag vet inte och jag blir då väldigt skeptiskt i och med att så många som inte godkänner dessa.

Lk 580/81 är kända för att "explodera" vid stängning, Alla kommuner varnar för dessa ventiler.

"LK580 är känd som ”Champagnekorken” och tillverkningen av ventilen har sedan länge upphört. Vid manövrering kan de svarta ventilrattarna lossna och orsaka STOR VATTENLÄCKA och materiella skador. Om en ratt lossnar finns även risk att skadas av såväl ratten när den skjuter iväg som av det trycksatta vattnet."
Ja hur är det med detta?
Är det någon som vet med lite större säkerhet?

Jag var och gjorde jobb hos en kund, och såg att denne hade LK582 så jag gjorde kunden orolig med att berätta om att LK580-581 och 582 var "farliga" att ha.

Men nu tänkte jag försöka ta reda på vad som gäller, och hur "farlig" 582 verkligen är, så kan jag meddela kunden sen.
 
Mikael_L
Rickard.
Jag vet nog ungefär lika lite som du gör.

LK påstår att 582 har fixat problemet med att korken flyger bort men vissa andra verkar påstå att den har tillräckligt mycket problem (andra problem???) för att inte godkänna den, eller så är det bara för att dom ser likadana ut?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.