Jag har tänkt måla husgrunden. Från början var husgrunden brun. Nu kallgrå nyans. Jag funderar på någon lite varmare grå färg.
Vilken färg har ni valt på husgrunden när ni har vitt hus?
 
Har liknande scenario som du, vitt mexitegel med svart sockel.
Kommer köra en mörkare grå variant på den för att piffa upp kontrasten lite mellan ’Stockholms-vitt’ tegel och det svarta
 
Oskick Oskick skrev:
Har liknande scenario som du, vitt mexitegel med svart sockel.
Kommer köra en mörkare grå variant på den för att piffa upp kontrasten lite mellan ’Stockholms-vitt’ tegel och det svarta
Kan rekommendera nyanser med en aning gult i sig till mexitegel. Vi kör olika varianter av xx02-Y och det går bra ihop med fasaden.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
B Beemer1981 skrev:
Kan rekommendera nyanser med en aning gult i sig till mexitegel. Vi kör olika varianter av xx02-Y och det går bra ihop med fasaden.
S-2502y kanske borde passa?🤔
https://ncscolour.com/products/s-2502-y
 
  • Beige färgprov med koden S 2502-Y från NCS Colour.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
Eller den här lite ljusare?🤔
 
  • Färgprov i nyansen S 1502-Y med en ljus beige ton på en bygg- och renoveringsdiskussionstråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis som @Beemer1981 skriver; kör med S XX02-Y.
Har själv S 6502-Y som kan uppfattas som ”mellangrått” S 1502-Y ger ingen större skillnad mot det ”äggskalsvita”. Tryck till ordentligt så att det inte flyter ihop med fasaden.
 
  • Gilla
bygglov
  • Laddar…
En annan fundering är om en mörkare färg på grunden kommer dra åt sig mer värme än en ljus och det helt enkelt skulle kunna bli lite varmare i källaren? Träfasad har jag däremot läst att det skulle vara dåligt för träet med för mycket temperaturväxlingar. Vad tror ni?🤔
 
S0502Y är ju den Stockholmsvita som är standard på dörrar, fönster och lister mm.

Äggskalsvit får jag en annan nyans på som tillsammans skiljer en del mot 0502
 
P Pligg85 skrev:
S0502Y är ju den Stockholmsvita som är standard på dörrar, fönster och lister mm.

Äggskalsvit får jag en annan nyans på som tillsammans skiljer en del mot 0502
De kallas en massa olika triviala namn. I Göteborg säger vi kalkvit. 😄😉
 
P Pligg85 skrev:
S0502Y är ju den Stockholmsvita som är standard på dörrar, fönster och lister mm.

Äggskalsvit får jag en annan nyans på som tillsammans skiljer en del mot 0502
S 0502-y listvit, Stockholmsvit, äggskalsvit enligt teknos. Du tänker säkert på bomullsvit som saknar S framför dvs 0502-y.

Den vita färgen i vårt fall är egentligen klassisk knutvit (RAL 9010) kombinerat med vitt mexitegel och fönsterkarmar i standardvit S 0502-y. I det stora hela går husfärgen åt lätt gult. Åtminstone mexiteglet som gränsar mot husgrunden vi tänkt måla.
 
Den här färgen på grunden kanske trots allt är rätt bra?🤔 Har ni någon bild på hur det ser ut?
Frågan är som sagt om mörkare färg på grunden kommer dra åt sig mer värme än en ljus och det helt enkelt skulle kunna bli lite varmare i källaren?
 
  • Färgsample av mörkgrå färg med beteckningen S 6502-Y.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till vänster brun ursprunglig färg. Till höger nuvarande grå. Den nya färgen skall alltså matcha den vita till höger med svarta detaljer som stuprör mm.
 
  • Brun och grå färg på vägg bredvid vit kant med svart del upptill, illustrerande förändring av väggfärg från brun till grå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpa en mindre burk och börja måla källartrappan känns som en bra första början för att se om nyansen på färgkoden är bra. Så min fråga, målar man även trappstegen? Min tanke är att slipa lätt, måla primer och sedan Nordsjö murtex silikatfärg. Några tips?
Vad lagar man eventuella hål med?
 
  • Betongtrappa som leder ner till en källardörr. Trappan och väggarna visar tecken på flagnande färg och alger/mossa. En golvbrunn syns vid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Precis som @Beemer1981 skriver; kör med S XX02-Y.
Har själv S 6502-Y som kan uppfattas som ”mellangrått” S 1502-Y ger ingen större skillnad mot det ”äggskalsvita”. Tryck till ordentligt så att det inte flyter ihop med fasaden.
Har du någon bild på huset som målades med S6502-y på husgrunden?
 
S0502-y är väl en av de vanligare färgerna på hus. Vad har ni andra valt för NCS färgkod till ett vitt hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.