Har ett omålat staket vet ej hur gammalt det är gissar på ca fem år. Ska målas vitt men vad behöver jag höra innan, olja?
 
Grundolja, grundfärg och två lager täck. Annars kan du bara tvätta och olja in med Träolja , då slipper du allt jobb och helvetiskt med underhåll i X antal år.
 
Jag skulle inte välja en tät färg utan en som andas eftersom staket har en tendens att alltid suga vatten. Med en tät färg får du så småningom sprickor och bubblor när färgen släpper med påföljande skrapning mellan pch på staketspjälorna.
Rödfärg eller staketfägen från Falu Vapen. Den vita kulören funkar inte på tryckimpregnerat virke men är det rent virke är det inga problem.
Gör bara ett rejält underarbete oavsett vilken typ du använder för ingen färg fäster på gråträ som du säkert har om staketet redan stått i 5 år.
 
Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Jag skulle inte välja en tät färg utan en som andas eftersom staket har en tendens att alltid suga vatten. Med en tät färg får du så småningom sprickor och bubblor när färgen släpper med påföljande skrapning mellan pch på staketspjälorna.
Rödfärg eller staketfägen från Falu Vapen. Den vita kulören funkar inte på tryckimpregnerat virke men är det rent virke är det inga problem.
Gör bara ett rejält underarbete oavsett vilken typ du använder för ingen färg fäster på gråträ som du säkert har om staketet redan stått i 5 år.
Ok ska jag grundmåla med ngn speciell sort?
 
Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Jag skulle inte välja en tät färg utan en som andas eftersom staket har en tendens att alltid suga vatten. Med en tät färg får du så småningom sprickor och bubblor när färgen släpper med påföljande skrapning mellan pch på staketspjälorna.
Rödfärg eller staketfägen från Falu Vapen. Den vita kulören funkar inte på tryckimpregnerat virke men är det rent virke är det inga problem.
Gör bara ett rejält underarbete oavsett vilken typ du använder för ingen färg fäster på gråträ som du säkert har om staketet redan stått i 5 år.
Fast även den vita torde funka på tryckt som stått till sig och lakat ur ytan. Men är det gråtfärdig måste det som sagt slipas eller stålborstas först.
 
H hapazard skrev:
Fast även den vita torde funka på tryckt som stått till sig och lakat ur ytan. Men är det gråtfärdig måste det som sagt slipas eller stålborstas först.
Fast det står uttryckligen på burken att den vita kulören skall inte användas på tryckimpat virke........
 
M Malinelisabeth skrev:
Ok ska jag grundmåla med ngn speciell sort?
Denna typ av färg målas två gånger med samma produt ( men man späder första strykningen med ca 10% vatten ). Lägg på mycket färg på kapändarna och stryk av överskottet.
Måla tunt och hela brädans längd. Måla alltid "vått i vått" för ett resultat utan ihopstrykningar.
Kanske behöver du mögelbehandla om du har något som växer på brädorna/spjälorna.
 
Inge mögel eller skador bara ytlig jättelite mossa på vissa ställen
 
M Malinelisabeth skrev:
Har ett omålat staket vet ej hur gammalt det är gissar på ca fem år. Ska målas vitt men vad behöver jag höra innan, olja?
Det som ska göras är utifrån vilken färg/fabrikat du tänker använda.
När du gjort det valet finns anvisningar och vad som ska användas, ofta även anvisning om det som bör göras före med tvätt, etc.
 
Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Fast det står uttryckligen på burken att den vita kulören skall inte användas på tryckimpat virke........
Ja det förstår jag, men då kan man ju försöka förstå om det är tillämpligt på ens egen situation. Så varför inte på tryckt virke?

1. Tryckt virke säjs oftast blött, färg får dålig vidhäftning och fukt kan stängas in. Inget problem på ett 5 år gammalt staket.

2. Tryckt virke kan ha lösa färgämnen i ytan som kan missfärga. Troligen inga bekymmer efter flera år exponering för väder och vind.
 
H hapazard skrev:
Ja det förstår jag, men då kan man ju försöka förstå om det är tillämpligt på ens egen situation. Så varför inte på tryckt virke?

1. Tryckt virke säjs oftast blött, färg får dålig vidhäftning och fukt kan stängas in. Inget problem på ett 5 år gammalt staket.

2. Tryckt virke kan ha lösa färgämnen i ytan som kan missfärga. Troligen inga bekymmer efter flera år exponering för väder och vind.
Ja det är det där med "troligen".
Sånt kan komma att ge bekymmer och kostnader i framtiden.
Nu var ju inte staketet tryckt så frågan är ju inte aktuell i detta fallet......troligen
 
  • Gilla
Malinelisabeth
  • Laddar…
Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Ja det är det där med "troligen".
Sånt kan komma att ge bekymmer och kostnader i framtiden.
Nu var ju inte staketet tryckt så frågan är ju inte aktuell i detta fallet......troligen
Ok, vi säger så här. Jag har målat tryckt virke, på utsatta platser, med både rödfärg och oljefärg det har aldrig varit några bekymmer.
 
H hapazard skrev:
Ok, vi säger så här. Jag har målat tryckt virke, på utsatta platser, med både rödfärg och oljefärg det har aldrig varit några bekymmer.
Det är inte färgen. Jag har målat massor av tryckt virke med just Falu Fasad.
Det är den vita kulören som är problemet. Lite genomslag syns om än bara så lite.
5 år är länge precis som du skriver men om de tar upp det som en no-no så är det ju enkelt.
 
Johan.Abrahamzzon Johan.Abrahamzzon skrev:
Det är inte färgen. Jag har målat massor av tryckt virke med just Falu Fasad.
Det är den vita kulören som är problemet. Lite genomslag syns om än bara så lite.
5 år är länge precis som du skriver men om de tar upp det som en no-no så är det ju enkelt.
Ni som målat med Falu vapen fasad på staket. Är ni nöjda?
Jag ska bygga ett nu och nytt obehandlat virke och funderar på denna färg. Fast ser nu att det finns en Falu Vapen Staketfärg. Vet egentligen inte om det är någon skillnad. Låter som samma när man läser beskrivningen. Jag ser att en Johan Abrahamsson arbetar som säljare för Falu Vapen. Är det ett sammanträffande tro? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.