R Rkarlsson skrev:
Enkelt och korrekt svarat.
Du har lärt dig en läxa.
Var frågvis nästa gång.

Det krävs inte 2 man för att skruva fast en kommod och en kran.

Om kommoden är väldigt stor så hade du kunnat hjälpa till då du var hemma.

Så nästa gång så fundera på om du själv kan göra jobbet, om inte så tillåt verkligen inte 2 gubbar vara där för att göra enmansjobb.
Det debiterades ju bara för en av gubbarna så troligtvis var den andra en lärling som var med. ;)

BirgitS BirgitS skrev:
Man känner sig lurad när man inte får reda på innan vad som gäller. Om hantverkare innan säger att detta kommer att ta 3 timmar arbetstid och 1 timme restid plus servicebil vilket blir x kronor så kommer man inte att känna sig lurad när det blir så. Till skillnad från när hantverkaren innan bara säger att det är ett litet jobb och vi tar inte mer än x kronor i timmen.
Då får man ju fråga efter ett fast pris på vad det ska kosta i så fall. ;)
Det kan ju gå på 1tim och det kan lika gärna strula och ta 4tim eller mer också vilket i många lägen är omöjligt att svara på innan.

Jag och rörläggaren var själv ute för en tid sedan hos en gammal kund till mig som ville ha bytat bänkskivan och två vaskar som stod ovanpå denna i deras badrum.
Han skaffade skiva, nya vaskar, blandare själv så det lät ju simpelt.
MEN när vi då kommer dit visar det sig att de två fyrkantiga vaskarna som stod på skivan och mot kakeln var silikonade med 4 tuber silikon per styck så det slutade med att kakeln gick sönder bakom vaskarna och de nya vaskarna var runda och kom inte att dölja detta. 😱😱😱😱
Nu var detta en gammal bra kund till mig så det slutade med att de själv hittade en lösning med ett stänkskydd att sätta bakom för att dölja skadorna i kaklet då de inte ville lägga pengar på att byta plattorna men oavsett tog det extremt lång tid bara att ta bort de gamla vaskarna.

R Rejäl skrev:
Du tror att det är så enkelt och veta i förväg exakt tid för små jobb?
Inte konstigt att färre företag vill jobba mot privatkunder..
Precis som i mitt exempel ovan men många Svenssons lever i en drömvärld så ibland förstår man inte varför de inte gör alla dessa jätteenkla saker själva istället så de slipper gnälla på att hantverkaren tog 2 eller 2,5 tim på sig för att utföra det. ;)

Gillar denna skarpt. 😂

Serieteckning med två män; en i kostym talar och pekar, annan reparerar under en disk. Textballong med meddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


BirgitS BirgitS skrev:
Det är hantverkaren som har upplysningsplikt enligt konsumenttjänstlagen eftersom det är hantverkaren som är proffs och har varit med förr.

Som konsument vet man inte om att hantverkare ofta försöker luras första gången man anlitar en sån. Eftersom inte alla hantverkare försöker luras så vet man inte om det andra gången heller om man första gången fick tag i en hantverkare som förstod sig på hur man får återkommande kunder i stället för att luras och tappa kunden.
Vissa saker går inte att förutse vet du.... hantverkarna är inte synska så det hjälper inte hur proffsiga de är. ;)


R Rkarlsson skrev:
Det krävs inte nästan 3 timmar heller för att skruva fast en kommod och sätta dit en kran.

Stod det nånstans att de drog nya rör ?

Hade hit en vvs som drog helt nytt till toa, hela källaren osv på 15 timmar.

Min kommod skruvade jag upp på väggen på 30 minuter och vvs:aren tog max en timme att koppla in toa och kran.
Sen jobbar såklart alla olika.
Fantastiskt komiskt att läsa alla humoristiska inlägg här ibland och se hur duktiga alla världsmästare är här inne. ;)

Du vet ju inga förutsättningar överhuvudtaget. 😱
Det kanske var katastrofväggar och svårigheter att få fäste eller liknande.
Den gamla satt kanske limmad med mängder av silikon så man var tvungen att ta det väldigt försiktigt för att inte skada vägg och annat.
Där finns ju en massa orsaker till att det är omöjligt och svara på tidsåtgången innan.
 
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Då får man ju fråga efter ett fast pris på vad det ska kosta i så fall. ;)
Det kan ju gå på 1tim och det kan lika gärna strula och ta 4tim eller mer också vilket i många lägen är omöjligt att svara på innan.
Kan ju svara likadant som tidigare:
BirgitS BirgitS skrev:
Det är hantverkaren som har upplysningsplikt enligt konsumenttjänstlagen eftersom det är hantverkaren som är proffs och har varit med förr.

Som konsument vet man inte om att hantverkare ofta försöker luras första gången man anlitar en sån. Eftersom inte alla hantverkare försöker luras så vet man inte om det andra gången heller om man första gången fick tag i en hantverkare som förstod sig på hur man får återkommande kunder i stället för att luras och tappa kunden.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vissa saker går inte att förutse vet du.... hantverkarna är inte synska så det hjälper inte hur proffsiga de är. ;)
Det är ju därför som det är så viktigt att hantverkaren är tydlig med det i förväg. Det går utmärkt att vara tydlig med att något är väldigt osäkert, t.ex. säga att eftersom jag inte vet hur din kommod sitter fast kan det ta allt mellan 10 minuter och 8 timmar att få bort den, samt det finns en liten risk att kaklet blir skadat under arbetet. Det är som med läkare som har fått lära sig att prata med patienterna om fördelarna och riskerna med de behandlingsmetoder som finns, men för 50 år sen var det de som själva bestämde vad skulle göras och nämnde inga risker.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan ju svara likadant som tidigare:



Det är ju därför som det är så viktigt att hantverkaren är tydlig med det i förväg. Det går utmärkt att vara tydlig med att något är väldigt osäkert, t.ex. säga att eftersom jag inte vet hur din kommod sitter fast kan det ta allt mellan 10 minuter och 8 timmar att få bort den, samt det finns en liten risk att kaklet blir skadat under arbetet. Det är som med läkare som har fått lära sig att prata med patienterna om fördelarna och riskerna med de behandlingsmetoder som finns, men för 50 år sen var det de som själva bestämde vad skulle göras och nämnde inga risker.
Jag köper till viss del hur du resonerar men jag och många hantverkare med mig är trötta på folk som ska ha saker gjort men som inte själv ifrågasätter saker och ting.

VARFÖR tjatas det gång på gång om den här jäkla konsumettjänstlagen och varför hängs alltid hantverkarna ut och ska vara de som ska ta ansvaret för i stort sett allt. 😱
Inte konstigt som nämnts ett antal ggr att fler och fler hantverkare inte vill ha med privatare att göra. ;)

Är man priskänslig som privatperson så måste det faktiskt vara konsumentens ansvar att ifrågasätta vad kostnaden kan bli för jag finner ingen poäng i att upplysa för en kund vad det kan ta i tid och landa på för kostnad.
Varför skulle jag ifrågasätta om kunden beställer och vill ha arbetet utfört ?
Det är ju precis som jag ifrågasätter om kunden har råd att betala för sig. ;)

Vänder jag på det och ställer mig själv som potentiell kund så nog fan hade jag frågat gällande kostnaderna om jag vill anlita någon till någonting jag inte är kapabel att göra själv... det tycker jag är sjukt logiskt. ;)
Gör jag inte det så är jag beredd att betala oavsett vad det kostar för problemet måste bara avhjälpas kosta vad det kosta vill. :)
Jag anser ju verkligen inte att jag kan komma och gnälla i efterhand för "det blev för dyrt för min plånbok". ;)
 
BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag köper till viss del hur du resonerar men jag och många hantverkare med mig är trötta på folk som ska ha saker gjort men som inte själv ifrågasätter saker och ting.

VARFÖR tjatas det gång på gång om den här jäkla konsumettjänstlagen och varför hängs alltid hantverkarna ut och ska vara de som ska ta ansvaret för i stort sett allt. 😱
Inte konstigt som nämnts ett antal ggr att fler och fler hantverkare inte vill ha med privatare att göra. ;)

Är man priskänslig som privatperson så måste det faktiskt vara konsumentens ansvar att ifrågasätta vad kostnaden kan bli för jag finner ingen poäng i att upplysa för en kund vad det kan ta i tid och landa på för kostnad.
Varför skulle jag ifrågasätta om kunden beställer och vill ha arbetet utfört ?
Det är ju precis som jag ifrågasätter om kunden har råd att betala för sig. ;)

Vänder jag på det och ställer mig själv som potentiell kund så nog fan hade jag frågat gällande kostnaderna om jag vill anlita någon till någonting jag inte är kapabel att göra själv... det tycker jag är sjukt logiskt. ;)
Gör jag inte det så är jag beredd att betala oavsett vad det kostar för problemet måste bara avhjälpas kosta vad det kosta vill. :)
Jag anser ju verkligen inte att jag kan komma och gnälla i efterhand för "det blev för dyrt för min plånbok". ;)
Vi som har varit med om några årtionden som vuxna och varit i många situationer har lärt oss mycket om att handskas med andra människor pga. våra erfarenheter, till skillnad från när vi var 20 år. Men när vi har att göra med 20-åringarna eller andra nybörjare så behöver vi komma ihåg hur det var att vara en osäker person som inte vet hur det fungerar i en ny situation och knappt vågar öppna munnen för att man då riskerar att verka idiot.

Det är för att underlätta för den svagare parten som konsumenttjänstlagen finns och ställer krav på näringsidkare som just har (ska ha) erfarenhet.

Det är inte lätt att ifrågasätta någon när man själv inte har någon kunskap.

Kan du ifrågasätta vad en läkare säger om din hälsa och kan du komma med bra följdfrågor?
Brukar du läsa på om allt som kan tänkas röra din hälsa så du är en expert innan du besöker doktorn eller litar du på hen kan göra dina problem begripliga för dig och komma med bra förslag på åtgärder?
Trots att läkaren har förklarat samma sak för 1000 patienter redan och egentligen är rätt trött på det.

Litar du på att frisören klipper dig på ett sätt som gör dig nöjd eller måste du själv läsa på om hur man klipper folk för att kunna säga till frisören när hen gör fel?
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi som har varit med om några årtionden som vuxna och varit i många situationer har lärt oss mycket om att handskas med andra människor pga. våra erfarenheter, till skillnad från när vi var 20 år. Men när vi har att göra med 20-åringarna eller andra nybörjare så behöver vi komma ihåg hur det var att vara en osäker person som inte vet hur det fungerar i en ny situation och knappt vågar öppna munnen för att man då riskerar att verka idiot.

Det är för att underlätta för den svagare parten som konsumenttjänstlagen finns och ställer krav på näringsidkare som just har (ska ha) erfarenhet.

Det är inte lätt att ifrågasätta någon när man själv inte har någon kunskap.


Kan du ifrågasätta vad en läkare säger om din hälsa och kan du komma med bra följdfrågor?
Brukar du läsa på om allt som kan tänkas röra din hälsa så du är en expert innan du besöker doktorn eller litar du på hen kan göra dina problem begripliga för dig och komma med bra förslag på åtgärder?
Trots att läkaren har förklarat samma sak för 1000 patienter redan och egentligen är rätt trött på det.

Litar du på att frisören klipper dig på ett sätt som gör dig nöjd eller måste du själv läsa på om hur man klipper folk för att kunna säga till frisören när hen gör fel?
Jag förstår så klart varför den finns men tycker ibland att det tjatas om den i tid och otid precis som det bara är hantverkaren som har skyldigheter och inte konsumenterna. 🙃😉

Inte lätt att ifrågasätta , hur menar du nu ? 🤔😱

Är du som konsument med liten plånbok inte kapabel att ställa frågan vad det kan tänkas landa på i kostnader för att hantverkaren då ska kunna upplysa dig om vilket spann man får vara beredd på att det landar mellan på ett ungefär ? 😱
Som sagt var... frågar inte kunden får densamme gladeligen betala för den tid det tagit och har ingen rätt att gnäll i min värld !
Det kan omöjligt vara hantverkarens ansvar att upplysa om någon påhittad ungefärlig kostnad före arbetets utförande Om inte kunden ens ifrågasätter det för då räknar man faktiskt med att kunden vill ha arbetet utfört oavsett.

Jag kan säga att jag själv av ren vänlighet ett antal gånger nämnt om kostnader för kunder som bett att få åtgärdat någonting och då fått tillbaka lite halvsura kommentarer och blickar som att "vi kan faktiskt betala för oss", så för min del slutar jag vara vänlig och upplysa om kostnader om inte de ifrågasätter det själv. ;)

Trevlig helg 🙏
 
BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Inte lätt att ifrågasätta , hur menar du nu ? 🤔😱
Det känns som att vi pratar förbi varandra nu. Du skrev att t.ex. du är trött på folk som inte ifrågasätter saker och ting. Vad menade du att de skulle ifrågasätta?
För mig innebär ifrågasätta att invända mot vad någon annan säger, att uttrycka tvivel om riktigheten.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Är du som konsument med liten plånbok inte kapabel att ställa frågan vad det kan tänkas landa på i kostnader för att hantverkaren då ska kunna upplysa dig om vilket spann man får vara beredd på att det landar mellan på ett ungefär ? 😱
Vad jag förstår från många trådar får folk bara reda på ett timpris när de frågar om priset för att göra något. Fortsätter de att fråga så blir det något i stil med "låter som ett litet jobb så det går fort". Sen blir det en faktura på många timmar, höga materialkostnader och en bil, alltså rätt annorlunda mot bara timpris för ett litet jobb som går fort.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Trevlig helg 🙏
Tack detsamma! :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det känns som att vi pratar förbi varandra nu. Du skrev att t.ex. du är trött på folk som inte ifrågasätter saker och ting. Vad menade du att de skulle ifrågasätta?
För mig innebär ifrågasätta att invända mot vad någon annan säger, att uttrycka tvivel om riktigheten.

Vad jag förstår från många trådar får folk bara reda på ett timpris när de frågar om priset för att göra något. Fortsätter de att fråga så blir det något i stil med "låter som ett litet jobb så det går fort". Sen blir det en faktura på många timmar, höga materialkostnader och en bil, alltså rätt annorlunda mot bara timpris för ett litet jobb som går fort.

Tack detsamma! :)
Jag syftade på att kunden väl kan ifrågasätta kostnader om densamme är priskänslig ?
Ifrågasätts det inte så förutsätter jag som hantverkare att de ska ha jobbet gjort oavsett kostnad.

Självfallet ska kunden besvaras så ärligt man kan Om de ifrågasätter vad den eventuella kostnaden kan komma och bli men i många fall så är det inte lätt att förutspå som jag nämnt tidigare och där jag även gav en upplysning från ett jobb jag själv råkat ut för ganska nyligen där kakeln gick sönder vid ett "enkelt byte av vaskar".

I det nämnda fallet hade jag nämnt för kunden att han får räkna med att jag och rörläggaren behöver förmiddagen om inget allvarligt strular för att göra detta byte till dem och jobbet måste utföras så det var bara att köra på men när det strular får man ju då ta en diskussion hur de vill vi ska lösa det.
Att sedan släppa det utan inkopplade vaskar för att jag någon dag senare skulle komma tillbaka för att byta kakel då den gick sönder var uteslutet så de hittade en egen lösning med en tunn stänkpanel.
 
BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag syftade på att kunden väl kan ifrågasätta kostnader om densamme är priskänslig ?
Ifrågasätts det inte så förutsätter jag som hantverkare att de ska ha jobbet gjort oavsett kostnad.
Nog tycker jag att det verkar som att folk frågar om kostnader men problemet är ofta att de inte får några vettiga svar. Det är nog väldigt få som tror att det går att förhandla om priset, vilket jag skulle mena med "ifrågasätta priset", utan då tror man nog att man får ett slarvjobb. Men du verkar mer mena att de ska fråga om priset, vilket de som skriver av sig i forumet nog verkar ha gjort.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Självfallet ska kunden besvaras så ärligt man kan Om de ifrågasätter vad den eventuella kostnaden kan komma och bli men i många fall så är det inte lätt att förutspå som jag nämnt tidigare och där jag även gav en upplysning från ett jobb jag själv råkat ut för ganska nyligen där kakeln gick sönder vid ett "enkelt byte av vaskar".
Jag har full förståelse för att det många gånger är svårt att ge ett pris i förväg. Men då gäller det att vara tydlig med det och inte mörka det.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I det nämnda fallet hade jag nämnt för kunden att han får räkna med att jag och rörläggaren behöver förmiddagen om inget allvarligt strular för att göra detta byte till dem och jobbet måste utföras så det var bara att köra på men när det strular får man ju då ta en diskussion hur de vill vi ska lösa det.
Det är precis som t.ex. jag önskar att hantverkare ska bete sig, de berättar vad som gäller inkl. risker, då känner sig inte folk lurade. Men när folk klagar så är det ofta för att hantverkarna inte har betett sig så.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nog tycker jag att det verkar som att folk frågar om kostnader men problemet är ofta att de inte får några vettiga svar. Det är nog väldigt få som tror att det går att förhandla om priset, vilket jag skulle mena med "ifrågasätta priset", utan då tror man nog att man får ett slarvjobb. Men du verkar mer mena att de ska fråga om priset, vilket de som skriver av sig i forumet nog verkar ha gjort.

Jag har full förståelse för att det många gånger är svårt att ge ett pris i förväg. Men då gäller det att vara tydlig med det och inte mörka det.

Det är precis som t.ex. jag önskar att hantverkare ska bete sig, de berättar vad som gäller inkl. risker, då känner sig inte folk lurade. Men när folk klagar så är det ofta för att hantverkarna inte har betett sig så.
Jag tycker ganska ofta folk blir överraskade av kostnaderna och det visar sig att de inte ens frågat innan men ändå ska det gnällas, men det är kanske övervägande som du skriver, vad vet jag... jag är ju bara en dryg oduglig hantverkare. 😂😂

I detta fallet så efter att ha läst TS inlägg ett större antal ggr så tolkar jag det som att han fått reda på att grundpriset var 2300 och att i det ingick det 2 arbetstimmar vilket TS trodde skulle räcka, och det kanske det kunde gjort i något fall men uppenbart inte hemma hos TS som dessutom befann sig på platsen och måste ha sett att de jobbade den faktiska tiden 2h 45min och jag tolkar det som de debiterar extra för dessa 45min. (Om arbetet tar 2h eller 2h45m känns ju i min värld inte som något orimligt)
Om man dessutom är hemma och ser dem jobba hela tiden så har jag väldigt svårt och se att man sedan ifrågasätter om denna tiden för arbetets utförande är rimlig. 😱😱😱
Hade man inte sett dem utföra arbetet och sedan blivit debiterad för betydligt fler timmar så hade jag haft mer förståelse för att man undrar om det är rimligt. ;)

Det beteendet är kanske också en stor orsak till att jag knappast behöver jaga efter uppdrag utan de rasar in av sig själv p.g.a mun-mot-mun-metoden eftersom mina kunder är nöjda och gillar att jag engagerar mig och kommunicerar ordentligt med dem om ALLT. ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det beteendet är kanske också en stor orsak till att jag knappast behöver jaga efter uppdrag utan de rasar in av sig själv p.g.a mun-mot-mun-metoden eftersom mina kunder är nöjda och gillar att jag engagerar mig och kommunicerar ordentligt med dem om ALLT. ;)
Det är väl en sak som skiljer sig mellan dig och många av de hantverkare som folk är missnöjda med. 👍😀
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det är inte bara rörmokeri som tar längre tid för en nybörjare som jag. I stort sett allt som jag gör här hemma tar längre tid än om en hantverkare skulle göra det. Och ska jag göra det snyggt dessutom tar det ännu längre tid 🥴
Det är nog första gången jag läser att någon på detta forum inte kan utföra arbetet sjufalt bättre och snabbare än alla hantverkare, trevligt med lite ödmjukhet och bra exempel, det är ju så det ska vara, hantverkaren ska besitta kunskap att utföra arbeten snabbt och bra.

Idag handlar inlägg tyvärr om alla klåpare som tar för mycket betalt, utför dåligt arbete, maskar och eller tar för lång tid.

På så sätt är tanken med lärlingar god kan jag tycka men tyvärr är många inte särskilt intresserade av sitt arbete idag.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.