P Putteman skrev:
Hej

Jag lånar denna tråden då här verkade finnas kunskap och jag är i behov av ett snart svar. :)

Nu har jag flyttat på allt virke till lämplig plats för att kunna börja pilla med min stomme. Precis som här så blir det stomme på trädgårdsplattor..

Jag noterade en sak när jag flyttade på virket. Rätt mycket virke är ju ganska rejält bågnat. Trallen är ju "lätt" att lösa när man skruvar fast den, men hur brukar man göra med stommen? Dvs. mina 45x95. Det är ju en rätt klen stomme, men kommer stötta upp den med 140-150 cm emellan, så det ska vara bra sägs det.

Det går ju liksom inte att "tvinga ner" stommen på nåt vis då den kommer ligga på trädgårdsplattor.

Om regeln är bågnad så innebär ju det att man antingen kan vända den så att ändarna ligger högre än mitten, eller så att mitten bågnar upp högre än ändarna. Kan man tänka sig att om man lägger ändarna på rätt höjd så sjunker mitten ner sen när man får på trallen? Känns ju lurigt att liksom chansa på det, eller brukar det bete sig så?

Hur brukar man lösa detta?

Hoppas på nåt snabbt svar från nån som vet.

Tack
Ser att det är ett gammalt inlägg men hur löste du det? Jag har samma problem. Funderar på att slå ner en pinne i marken och fästa i för att dra ner regeln och sedan när trallen kommer på hoppas jag att den tyngden räcker men tar gärna emot tips.
 
A Angie99 skrev:
Ser att det är ett gammalt inlägg men hur löste du det? Jag har samma problem. Funderar på att slå ner en pinne i marken och fästa i för att dra ner regeln och sedan när trallen kommer på hoppas jag att den tyngden räcker men tar gärna emot tips.
Jag räknade med att någon enstaka mm skulle sjunka av vikten, vilket blev bra.
De reglar som var för sneda skar jag av och istället skarvade med en kloss på sidan. Då jag ändå hade så tätt mellan stödpunkter bestående utav plattor så var det lätt att såklart skarva på en platta.
Nu har allt legat ett par år och det känns rakt och stabilt iaf.
Du har säkert redan bestämt dig, men jag är iaf ruskigt nöjd med att vi valde trall 34x145. Riktigt skönt med den stabiliteten. 👍🏽
 
P Putteman skrev:
Jag räknade med att någon enstaka mm skulle sjunka av vikten, vilket blev bra.
De reglar som var för sneda skar jag av och istället skarvade med en kloss på sidan. Då jag ändå hade så tätt mellan stödpunkter bestående utav plattor så var det lätt att såklart skarva på en platta.
Nu har allt legat ett par år och det känns rakt och stabilt iaf.
Du har säkert redan bestämt dig, men jag är iaf ruskigt nöjd med att vi valde trall 34x145. Riktigt skönt med den stabiliteten. 👍🏽
Tack för svar!

Jag körde 28x145 trall, hoppas den tyngden räcker men kör nog en enklare stolpe också för säkerhetsskull. Det diffar ca 4-5 mm nu.
 
  • Gilla
Putteman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.