Rimligt?

  • Billigt! Kör bara!

  • Nej för tusan, du blir blåst!

Logga in och rösta för att se resultatet.
Vi är i färd med att påbörja vårt badrum på ca 5 kvm. Tog in många offerter, de var på runt 140,000 - 180,000kr ink moms efter Rotavdrag. Vad jag minns tack någon lite nedåt. Det var /är ink allt.
 
Det är inte seriöst någonstans. Exempelvis 75.000kr i arbetskostnad för att sätta tätskikt, samt sätta kakel och klinkers. Det innebär närmare 150timmar, vid normala 500kr/h. Det skulle innebära nästan 4 VECKOR!!!😲
Det luktar "buffel och båg" lång väg.
Håll dig undan detta bolag.
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är inte seriöst någonstans. Exempelvis 75.000kr i arbetskostnad för att sätta tätskikt, samt sätta kakel och klinkers. Det innebär närmare 150timmar, vid normala 500kr/h. Det skulle innebära nästan 4 VECKOR!!!😲
Det luktar "buffel och båg" lång väg.
Håll dig undan detta bolag.
Observera att dom ska ha 36 000,- till utöver detta för plattsättningen i toaletten :)
 
  • Wow
AG A och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är inte seriöst någonstans. Exempelvis 75.000kr i arbetskostnad för att sätta tätskikt, samt sätta kakel och klinkers. Det innebär närmare 150timmar, vid normala 500kr/h. Det skulle innebära nästan 4 VECKOR!!!😲
Det luktar "buffel och båg" lång väg.
Håll dig undan detta bolag.
Nyfiken på var du hittar någon som debiterar "normala" 500kr /h inkl. moms 😱🙃

I min värld är det snarare närmre 120 timmars debitering än om det med är i överkant.
 
R RiKr skrev:
Ser dyrt ut..
Betalade i höstas 37000kr efter rot, för plattsättning/tätskikt/flytspackel, badrum 5kvm. I priset ingick flytspackel, fix & tätskikt.
Samma här. Fast i maj månad förra året. 44k för plattsättare som flyta, tätskikta och kaklade både golv och vägg med 60x60 och 45 gradade fasade kanter. 5kvadrat.
 
2016 renoverade vi badrum på ca. 5m där vi gjorde rivning, el och satte upp badrumsmöbler själva. Resten lejdes bort.

Landade på runt 50k inkl. allt. Dock matta på golv och väggar som bara gick på 14tsek.
 
Jag tycker offerten på arbetet verkar totalt orimligt med tanke på att de varken behöver demontera något eller stå för material eller elinstallationer eftersom du själv fixar det.

Verkar som de försöker lura er och tar extremt bra och oskäligt betalt enligt summorna i de olika posterna som är specade i offerten.
 
  • Gilla
UPS-tekniker
  • Laddar…
UPS-tekniker UPS-tekniker skrev:
Hej forumet!

Är i stånd med att renovera ett badrum med intilliggande toalett.
Badrummet är 5,5 kvm och toaletten 1,5 kvadratmeter.
Badrummet har ingen WC utan Wcn ligger i separat rum vägg i vägg.

Jag river allt själv, gör el-installationerna själv (eftersom jag har jobbar som elektriker i 20år, dock inte längre), köper in kakel, klinkers, all inredning inklusive porslin och blandare.

Fick denna offert på arbetet.
Jag tycker den är lite saftig, dock var det tio år sedan jag gjorde ett badrum och allt blir ju dyrare.
Vad tycker forumet? Är det rimligt med 267 600.- för arbetstiden innan rotavdrag?
Tja.... den som får ut 30k i månaden efter skatt måste jobba ca 1300h-1400h (8-9 x 160h) för att ha råd med detta badrum. Förutsatt att man kan lägga undan hela sin lön förstås.

Värt?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nyfiken på var du hittar någon som debiterar "normala" 500kr /h inkl. moms 😱🙃

I min värld är det snarare närmre 120 timmars debitering än om det med är i överkant.
Jag skulle säga 100 timmar.

Alltså 2 ½ vecka för en person. Det är troligen en vecka för lång tid för ett sånt arbete 🤔
 
M Mach77777 skrev:
Tja.... den som får ut 30k i månaden efter skatt måste jobba ca 1300h-1400h (8-9 x 160h) för att ha råd med detta badrum. Förutsatt att man kan lägga undan hela sin lön förstås.

Värt?
Ja, man kan verkligen fråga sig... Kan man ta ledigt en månad eller två från jobbet och göra det själv så kan man ha ganska hög lön för att fortfarande gå plus...

Jag förstår inte alla som har råd att totalrenovera hus... Men jag förstår heller inte när det står två teslor eller liknande på uppfarten. Helt klart är att de troligen har bra mycket bättre lön än mig...
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ja, man kan verkligen fråga sig... Kan man ta ledigt en månad eller två från jobbet och göra det själv så kan man ha ganska hög lön för att fortfarande gå plus...

Jag förstår inte alla som har råd att totalrenovera hus... Men jag förstår heller inte när det står två teslor eller liknande på uppfarten. Helt klart är att de troligen har bra mycket bättre lön än mig...
Jag skulle byta ut min gamla enstegsfasad bestående av frigolit och puts till en ventilerad fasad med produkter från STO för typ 8år sedan... fick offerter mellan 550-600k för detta... 😱
Köpte materialen för 160000kr och slängde till en kompis 20000 för putsjobbet samt tog ledigt i 6v och gjorde det själv... sparade typ 400000kr på de 6v... 🥰🙏🏼
 
  • Gilla
  • Älska
gaia och 6 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nyfiken på var du hittar någon som debiterar "normala" 500kr /h inkl. moms 😱🙃

I min värld är det snarare närmre 120 timmars debitering än om det med är i överkant.
Jo, jag vet att 500 + moms är i underkant idag. Det var mest för att alla enkelt skulle förstå hur jag räknade/menade. Tidsmässigt gör det ingen jätteskillnad. 3 eller nästan 4 veckor är inte så viktigt, då det i själva verket ska klaras på 1vecka.
Men nu visade det sig att det var ytterligare 36.000kr för toaletten. Alltså ytterligare 1- 1,5veckor. Alltså totalt mellan 4 och 5veckor. 😲
 
C
Säg för enkelhetens skull en tusing i timmen. Får arbetskostnaden till 267 600 = 267 timmar = nästan 7 x 40-timmars manveckor.
 
Redigerat:
  • Gilla
UPS-tekniker
  • Laddar…
Ta in några offerter till från olika entreprenörer.
Vart befinner du dig rent geografiskt och när önskar du att arbetet ska utföras?

Jag arbetar som återförsäljare utav kakel/klinker och inredning samt Microcement.
Jag har ganska bra koll på vilka entreprenörer i Stockholm som är duktiga om du vill ha några förslag.
De entreprenörerna som jag kan rekommendera är några som jag vet är oerhört duktiga men givetvis ska du gå på din egna magkänsla.
Har du några bekanta som gjort om badrummet nyligen så kolla om dom har några som de eventuellt kan rekommendera, det brukar oftast kännas ganska tryggt.

Priset på arbetet kan jag dessvärre inte hjälpa till med men behöver du kakel/klinker & Inredning så är det bara att höra av dig. Ha en fortsatt trevlig kväll.
//J
 
Tog in fler offerter.
Sex entreprenörer var här och kollade. Tre stycken bemödade sig med att lämna pris.
Priserna på dessa låg mellan 148 000.- och 180 000.-
Valde den mittemellan som jag fick absolut bäst känsla av samt att deras referenser såg väldigt bra ut.
Uppdatering kommer när allt är klart :)
 
  • Gilla
Avro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.