Vi ska underlätta för att komma upp på garagetaket genom att montera glidskydd och enkelt kunna använda stege att klättra upp vid entrén, där vi alltid har skottat även på vintern (där vi hittills gått upp är det stora mängder snö på vinterhalvåret här uppe i norr).

Det som gör det lite utmanande (för mig) är att det naturligtvis är lutning på carport-taket. När jag då lutar stegen mot det, så tenderar den att glida iväg utför - därför har jag kommit på att jag ska ha glidskydd. Men vilken TYP av glidskydd (finns flera utföranden) rekommenderas när taket sluttar i sidled såhär?

Tack för alla tips.👍 Utomhuskväll: stege leder till hustak, cyklar parkerade mot husvägg, våt mark, ljuskälla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Behöver det vara så svårt? Kolla vad dina lokala bygghandlare har? Biltema? Räcker ju med en eller ett par stadiga krokar.
 
RoTe - Nej, håller med - förhoppningen är att det inte behöver vara så svårt men eftersom monteringen ska göras med viss lutning. Ställde frågan här för att få tips på vilken typ som kan tänkas passa bäst.
 
RoTe
Stegen ska väl ändå stå rakt vertikalt?
 
RoTe RoTe skrev:
Stegen ska väl ändå stå rakt vertikalt?
Stämmer. Därför behöver glidskydd monteras i 'vindskiva'? Eller bör den gå över kanten och upp på taket? Om gå upp på taket, så behöver (gissar jag) glidskydd monteras olika långt in på taket och glidskyddet böjas till över kanten?
 
RoTe
salomo salomo skrev:
Stämmer. Därför behöver glidskydd monteras i 'vindskiva'? Eller bör den gå över kanten och upp på taket? Om gå upp på taket, så behöver (gissar jag) glidskydd monteras olika långt in på taket och glidskyddet böjas till över kanten?
Om du kan få det stadigt i vindskivan så är ju det enklast. För att kompensera för takets lutning kanske en liten enkel kloss kan hjälpa så att stegen får bra anliggning. Allt målas sen i samma färg som vindskivan.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
RoTe
Om du söker på "redskapshållare" eller "väggkrok" så hittar du nog rejäla krokar som jag tror skulle kunna passa. Ställ upp stegen och titta så tror jag att du listar ut hur man borde göra.
 
Sotaren kommer att gå upp där också. Tänkte om han ställer krav på hur det ska vara utformat/monterat?
 
Rickard.
Cwl (med flera kanske?) säljer en variant som du kan skruva i vindskivan, finns olika färger så den blir rätt diskret.
 
  • Gilla
salomo
  • Laddar…
salomo salomo skrev:
Vi ska underlätta för att komma upp på garagetaket genom att montera glidskydd och enkelt kunna använda stege att klättra upp vid entrén, där vi alltid har skottat även på vintern (där vi hittills gått upp är det stora mängder snö på vinterhalvåret här uppe i norr).

Det som gör det lite utmanande (för mig) är att det naturligtvis är lutning på carport-taket. När jag då lutar stegen mot det, så tenderar den att glida iväg utför - därför har jag kommit på att jag ska ha glidskydd. Men vilken TYP av glidskydd (finns flera utföranden) rekommenderas när taket sluttar i sidled såhär?

Tack för alla tips.👍[bild]
Hittade du någon bra lösning på detta? Söker tips för samma sak
 
https://norosteel.se/sv/tak/taksakerhet/glidskydd/glidskydd-for-fasad-gra.html

Det blev den här produkten i vitt, eftersom vårt hus är vitt. Fästs på vindskivan - fungerar utmärkt och hindrar glidning åt sidan, samt en böj uppåt, som låser fast stegen.

Vitt glidskydd för fasad, fästes på vindskivan för att hindra glidning och låsa fast stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K kedjehus1973 skrev:
Hittade du någon bra lösning på detta? Söker tips för samma sak
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.