😕 hmm ska få en HZ25ZKE installerad nästa vecka.
Inte kul att läsa den här tråden ☹.

Vad jag har förstått är att Panasonics app är värdelös, men samtliga har jag läst att Hitachi appen inte är så mycke bättre 🙁.

Jag har läst mycke på värmepumpsforum och llvp maskinerna har temp sensorn i innerdelen.

Dvs har man kalldrag där innerdelen är monterad så tuffar den på och fattar inte den verkliga rumstemperaturen.

Jag har har problem med ett el-element som hade fullt pådrag även mitt i sommaren. Först trodde jag att det det var fel på den och ersätta med ett nytt men med samma resultat. Reklamerade och fick ytterligare ett nytt element 😂 men annat fabrikat och samma resultat.

Jag har inte sett någon som installerat och jämfört Hitachi vs Panasonic på samma instalatonsplats annat än i testerna de har gjort.

Tror att det skulle vara bättre med en extern temp sensor.

Återkommer när jag har fått min llvp installerad 😕
 
Micleg Micleg skrev:
Men du tror att någon lyckats backa sitt köp alltså?

Är den alltså ineffektiv även om man kör den på 19,5 för att den inte ska värma över 22? Den verkar helt klart ha svårt att värma lagom. Den älskar ju att köra mycket fläkt och en massa värme trots att det är 21-22 ihop med att den är ställd på 19,5. Går jag
Micleg Micleg skrev:
Ja men dels är Heron den lite mindre 25 och dels värmer den ett mindre rum i ett annat hus men visst beter den sig helt annorlunda. Panasonicen är väldigt mycket "blås hårt" / "ta det lugnt". Heron kör mer konstant. Är väl bara att inse att man blivit blåst på mer än ett sätt här i rummet.

BARA INGEN ANNAN KÖPER PANASONIC-SKITEN.
D Danne824 skrev:
😕 hmm ska få en HZ25ZKE installerad nästa vecka.
Inte kul att läsa den här tråden ☹.

Vad jag har förstått är att Panasonics app är värdelös, men samtliga har jag läst att Hitachi appen inte är så mycke bättre 🙁.

Jag har läst mycke på värmepumpsforum och llvp maskinerna har temp sensorn i innerdelen.

Dvs har man kalldrag där innerdelen är monterad så tuffar den på och fattar inte den verkliga rumstemperaturen.

Jag har har problem med ett el-element som hade fullt pådrag även mitt i sommaren. Först trodde jag att det det var fel på den och ersätta med ett nytt men med samma resultat. Reklamerade och fick ytterligare ett nytt element 😂 men annat fabrikat och samma resultat.

Jag har inte sett någon som installerat och jämfört Hitachi vs Panasonic på samma instalatonsplats annat än i testerna de har gjort.

Tror att det skulle vara bättre med en extern temp sensor.

Återkommer när jag har fått min llvp installerad 😕
Blir spännande att höra. Årsmodellen innan din (xke) verkar ha problemet så har du tur har dem fixat det eftersom din är nyaste. Skulle inte gissa det men håller tummarna för dig!
 
D Danne824 skrev:
😕 hmm ska få en HZ25ZKE installerad nästa vecka.
Inte kul att läsa den här tråden ☹.

Vad jag har förstått är att Panasonics app är värdelös, men samtliga har jag läst att Hitachi appen inte är så mycke bättre 🙁.

Jag har läst mycke på värmepumpsforum och llvp maskinerna har temp sensorn i innerdelen.

Dvs har man kalldrag där innerdelen är monterad så tuffar den på och fattar inte den verkliga rumstemperaturen.

Jag har har problem med ett el-element som hade fullt pådrag även mitt i sommaren. Först trodde jag att det det var fel på den och ersätta med ett nytt men med samma resultat. Reklamerade och fick ytterligare ett nytt element 😂 men annat fabrikat och samma resultat.

Jag har inte sett någon som installerat och jämfört Hitachi vs Panasonic på samma instalatonsplats annat än i testerna de har gjort.

Tror att det skulle vara bättre med en extern temp sensor.

Återkommer när jag har fått min llvp installerad 😕
Jag felsökte kalldrag, för lite gas och allt möjligt. Men det var att Panasonic var usla. Dem skriver tom själva i sin manual att de startar om på lägre än off-värdet och inte börvärdet vilket är helt galet.
 
Jag lovar att återkomma med hur den fungerar, ska verkligen bli intressant.

Innerdelen kommer att monteras på samma vägg som den krånglande el-elementet.

Ingen bra början 😂!

En liten avvikare som jag funderar på att starta en tråd om är de så kallade pro panasonic installatörerna.
Jisses vilken pris skillnader och vad de försökte luras.
Beställde en ZKE och en installatör kom med en XKE men ville ha betalt för den nyare modellen och påstod att det var samma maskin 🥳.

Han fick åka tillbaks med sina prylar 😎

Angående drag/kallras över temp sensorn tänkte jag köpa en rökpenna och se om det visar något.
 
M Matte99 skrev:
Ska göra en film vid tillfälle som kanske blir lite tydligare men här kommer en lista med fel, nr10 nedan beskriver lite det du frågade om. Mitsubishi justerar kontinuerligt för "omvärldsfaktorer" och om man ändrar 0,5 grader, och den kan dra 180 watt oavsett börvärde. Den håller lägre eller samma temp som börvärdet. Panasonic värmer för mycket och med resten av logiken får man en extremt dålig/felaktig pump. Alla fel nedan är inte kritiska men pga att Panasonic värmer mer än börvärdet så kan dessa vara de som tippar över så det blir stopp/start-loop.

1) Använder olika värden från två temperatursensorer till samma funktioner. Här behöver logiken jobba mot EN temperatursensor, antingen den som styr start/stopp (HÖG1, se nedan) eller inloppstempen (LÅG2 som är osynlig). Nu vill ena sensorn skicka på mer värme medans den andra tycker det är för varmt och stänger ner pumpen.
2) Ingen logik och minne för effektbehov innan den stoppade pga för högt effektuttag
3) Har fasta effektsteg som reagerar för sent
4) Höjer effekten om man sänker fläkten eller vinklar ner luftriktaren, ska vara tvärtom.
5) Sänker fläkten till lägsta trots manuell inställning vilket leder till mycket sämre effekt och spridning av värme. Temperatursensorn får mer värme = stopp/start.
6) Sätter igång precis under tempen som var för mycket istället för "börtempen". T ex börtemp 20, stopp 21,5, startar på 21,49 och når 21,5 väldigt snabbt och stoppar.
7) Kör på för hårt varje start istället för att börja lugnt och öka vid behov, och sänker effekten extremt långsamt.
8) Underhållsvärme-funktionen gör att 15,5 grader inte går att välja. Om man ändrar Thermospan +3 och 16 grader är lägsta möjliga temp, vilket blir minst 19 grader i ytan. Drar pumpen t ex 500 watt så går det inte att komma lägre i temp och förbrukning då.
9) Om man stänger av maskinen (Off~standby) drar den mellan 60-120watt/h vid minusgrader. Andra luftvärmepumpar drar noll men lite mer vid uppstart istället. Panasonics logik lönar sig bara vid korta stopp och är surt vid högt timpris.
10) Fasta steg, t ex måste man vara under 18 grader för att komma under 320 Watt. Kan skilja noll i förbrukning att gå från 20 till 18 grader, men vid 17,5 går den ner till 180 Watt. Detta ser man inte om man inte elmäter. Detta leder också till stopp/start-loopen pga att den inte sänker effekten och taket till stopp uppnås då.

Pga att den funkar så extremt dåligt så kör jag den nästan alltid bara på natten, då är värmen lagom typ mellan kl två och tre, resten är för kallt eller varmt. Fabriksinställning Thermospan(TS) 0 leder till 6 stopp/start i timmen och den kan inte ta sig ur det. Ändring av TS kan minska stopp/start men sabbar inställningsmöjligheter och det är fortfarande svårt att få den dra rimligt med el. Så hur man än gör får man riktigt dåligt Scop och komfort.

Har en smarttemp som jag tror är rätt nära inloppstempen. Då ser jag när pumpen kommer gå hårt eller kan gå lägre och så parerar jag med börvärdet för att inte få stopp om jag vill köra den på dagen.

Jag kallar här appens temperatursensor för HÖG1, den sitter på inneenheten där värmen kommer ut och stiger snabbt. Inloppstempen kallar jag LÅG2, den har alltid lägre temp. Säg att det är 16 grader i ytan och jag vill ha 17. Då ställer jag börtemp på 16. Panasonic värmer alltid för mycket och HÖG1 stiger snabbt till 19 och pumpen slår av (TS+1), men innan så höjer jag till 17 för att den inte ska slå av. LÅG2 är fortfarande 16 och skickar värdet till logiken som skickar på för mycket värme. Innan HÖG1 blir 20 höjer jag börvärdet till 18 för att den inte ska slå av. Nu börjar LÅG2 stiga (ser jag på min smarttemp). När LÅG2 är högre än börvärdet så börjar den sänka effekten. Då börjar HÖG1 sjunka lite. Går den ner till 19 så sänker jag börtempen till 17 och då är den betydligt lägre än LÅG2 och då sänks effekten. Då kan jag få pumpen att gå några timmar, kanske max tio, på låg effekt utan stopp/start. Vid avisning skiter det sig ofta.

En Mitsubishi ställer man på 20 grader och den håller det år ut och år in utan problem. Vill man höja eller sänka tempen så fixar den det också hur snyggt och effektivt som helst.
M Matte99 skrev:
Gjorde ett test inatt. Thermospan (serviceinställning nr58 som enligt den ska göras av tekniker) på +3. Börvärde 17 grader. I appen höll pumpen 19-20 grader. Extern smarttermometer två meter bort låg rätt stabilt på 19 grader. Ville ha 18 grader men var rädd att få start/stopp hela tiden. Nu fick jag inga start/stopp. Natten innan hade jag ca 50st.

En Mitsubishi hade klarat att ligga på ca 180 watt konstant. Panasonic drog nära 400 kwh/timme, så dubbel elförbrukning. På morgonen sänkte jag börvärdet 0,5 grader till 16,5 och då gick den ner till 200 watt. Har sett att någon skrivit att Panasonic inte kan dra mindre än 320 watt om börvärdet är 18 grader eller över. För mig idag verkar gränsen vara 16,5 grader. En inställning på 0,5 grader dubblar elförbrukningen, vilken konsument har koll på det? Och vilken konsument ska behöva ha koll på det?

Även om detta är totalt uselt så skulle man kunna leva med det om det inte var för att den ligger så högt och vid tex avisning så tappar den driften och kör fullt och sen blir det bara på/av. Vid minus ute funkar inte detta heller. Då får jag ändra till minus tre på Thermospan. Flaxar tempen ute mellan plus och minus får man skaffa en aupair som sköter pumpen.

Pumpen gick idag bra från kl 8 till 22.05 utan stopp på i genomsnitt ca 210 kwh men då var den tvungen att göra en avisning och sätter sedan igång på full fart och sänker inte effekten i tid och hamnar i negativa spiralen på/av hela tiden och drar mer än dubbelt så mycket energi som behövs och den klarar inte att ta sig ur detta.

Finns nog tyvärr många Panasonic-ägare som inte kan se förbrukning live och slösar bort massor av el. Deras A++/+++ kanske blir ett B. Fattar inte varför Panasonic ska ligga över börvärdet hela tiden, Mitsubishi strävar hela tiden efter samma eller lite lägre temp. Får man för kallt på inställt börvärde är det bara att höja lite. Panasonic kör alltid för mycket och sänker man börtemp slår den på och av hela tiden och går på för hög effekt.

Någon skrev att Panasonic kanske missat i logiken, att istället för att gå igång på börtemp så går den igång på mindre än OFF-temp vilket leder till massor av start/stopp och skyhög elförbrukning och slitage. Det tror jag också men det förklarar inte helt tycker jag varför Panasonic kör med för hög effekt och hamnar fel från början. Deras logik verkar ha blivit totalt kaos.

En stor fråga är också varför Panasonic framhäver sig som energisnåla och inget om att deras pumpar kan dra mer än dubbelt så mycket el och gå skitdåligt. En Mitsubishi är bara installera och köra, gissar att de flesta förutom Panasonic håller värmen utan att slå på och av hela tiden. .
Gjorde ett test till igår när det var varmt ute och lågt värmebehov. Mitsubishin höjde jag till 23 grader för att slippa lite omstarter, den låg på 170-180 watt konstant utan att behöva gå ner (nära lägsta förbrukningen).

Panasonic (TS +2) körde jag hårt och länge för att få upp tempen. Smarttemp visade 21,6 grader under hela testet, tempen i appen visade 23 grader hela testet. Börtempen var på 21,5. Efter några timmar drog den 350 watt rätt konstant = dubbelt så hög förbrukning som jag ville ha. Det här hände när jag sänkte tempen med 0,5 grader i taget och den fick 15-20 minuter på sig på varje steg:
21,0: inget
20,5: inget
20,0: inget
19,5: inget
19,0: inget
18,5: Slår i spannet och går ner, hamnar i stopp/start-loop och drar minst 300% mer el än nödvändigt pga sex stopp/h.

Oförändrad temp på två sensorer och ca 350 watt momentanförbrukning under hela testat.

Och så tror svenne-banan med en Panasonic att de sparar el genom att sänka tempen och att man har en energisnål lvp.

Rätt solklart att det Panasonic uppger inte stämmer (scop, energiklassning, energisnål, årsförbrukning etc). Och jag har svårt att se att ARN/TR inte skulle ge varje konsument rätt till hävt köp plus ersättning för kostnader om inte Panasonic fixar felen (vilket jag tror de saknar kompetens och insikt för).
 
  • Gilla
  • Wow
FDT och 1 till
  • Laddar…
M Matte99 skrev:
Gjorde ett test till igår när det var varmt ute och lågt värmebehov. Mitsubishin höjde jag till 23 grader för att slippa lite omstarter, den låg på 170-180 watt konstant utan att behöva gå ner (nära lägsta förbrukningen).

Panasonic (TS +2) körde jag hårt och länge för att få upp tempen. Smarttemp visade 21,6 grader under hela testet, tempen i appen visade 23 grader hela testet. Börtempen var på 21,5. Efter några timmar drog den 350 watt rätt konstant = dubbelt så hög förbrukning som jag ville ha. Det här hände när jag sänkte tempen med 0,5 grader i taget och den fick 15-20 minuter på sig på varje steg:
21,0: inget
20,5: inget
20,0: inget
19,5: inget
19,0: inget
18,5: Slår i spannet och går ner, hamnar i stopp/start-loop och drar minst 300% mer el än nödvändigt pga sex stopp/h.

Oförändrad temp på två sensorer och ca 350 watt momentanförbrukning under hela testat.

Och så tror svenne-banan med en Panasonic att de sparar el genom att sänka tempen och att man har en energisnål lvp.

Rätt solklart att det Panasonic uppger inte stämmer (scop, energiklassning, energisnål, årsförbrukning etc). Och jag har svårt att se att ARN/TR inte skulle ge varje konsument rätt till hävt köp plus ersättning för kostnader om inte Panasonic fixar felen (vilket jag tror de saknar kompetens och insikt för).
En lite intressant parentes, i broschyren för Nz25vke skriver Panasonic att man kan spara el genom att sänka tempen med så lite som 0,5 grader. I den uppdaterade versionen (Nz25yke) har man tagit bort den formuleringen men det mesta andra är oförändrat. Slump? Eller så hade de info om att det inte alltid går att sänka elförbrukningen genom att sänka tempen.
 
  • Gilla
FDT
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jag lovar att återkomma med hur den fungerar, ska verkligen bli intressant.

Innerdelen kommer att monteras på samma vägg som den krånglande el-elementet.

Ingen bra början 😂!

En liten avvikare som jag funderar på att starta en tråd om är de så kallade pro panasonic installatörerna.
Jisses vilken pris skillnader och vad de försökte luras.
Beställde en ZKE och en installatör kom med en XKE men ville ha betalt för den nyare modellen och påstod att det var samma maskin 🥳.

Han fick åka tillbaks med sina prylar 😎

Angående drag/kallras över temp sensorn tänkte jag köpa en rökpenna och se om det visar något.
Någon erfarenhet rikare än angående pumpen? Funkar den som väntat?
 
Micleg Micleg skrev:
Någon erfarenhet rikare än angående pumpen? Funkar den som väntat?
Nu har jag lite mer erfarenhet gällande HZ25ZKE och deras app Comfort cloud.

Jag har inte mätt energiförbrukningen på pumpen, eftersom jag har inget vettigt att jämföra mot. Har haft direktvärkande eluppvärmning inställd på väldigt låg temperatur (5-10 grader) innan.

Jag har installerat pumpen i ett ca 60 kvm stort utrymme, med öppen planlösning och en avdelande vägg.

Jag har märkt att om jag sätter pumpen på 21 grader håller utrymmet 21,8 grader väldigt konstant. (Vid yttertemratur max 15 grader och ej tillskott av solvärme).

Jag har mätt innertemperaturen på golvnivå ca 5 till 6 meter från innerdelen med Netamo i olika riktningar från innerdelen.
Ställer jag mig direkt framför innerdelen är det varmare!

Luft "vingarna" har varit riktade rakt fram och i översta läget.
Fläkten på 4 (av 5) i hastighet (dvs ej i automatläge).

Min erfarenhet med appen Comfort cloud är bara positivt, har inte rört handkontrollen då den med sina dubbel tryckningar hit och dit är mycket mindre användarvänlig.

Är jag nöjd? Jo kan inte säga annat men som sagt har inget annat att jämföra mot.

Rengöringen på Panasonicen är lättare än en Mitsubishi som en bekant har, men återigen min är ny och Mitsubishi maskinen har några år på nacken.

Som sagt jag har inget negativt att säga, tyst innerdel vilket var viktigt för mig. Några dB lägre än mitsubishi men dB skalan är logaritmisk vilket är i praktiken mer än vad siffrorna visar.

Värmen fungerar som den ska och inga avvikande från Netamo mätningarna dvs väldigt konstant värmenivå oberoende yttertemratur.
 
Vill också påpeka att Netamo yttertemratur mätning kontra panasonic enheten skiljer ca 1 grader.

Netamo är högre än panasonic.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.