När min ivt 495 går in i somnardrift och stänger av husvärmen verkar det som om den också stänger av fläkten. Först trodde jag det var fel på fläkten och bytte den men nu händer det igen när det varit varmt ute. Testade att bryta strömmen och ibland hoppar fläkten igång en stund för att sedan stanna igen. Det här kan väl inte vara normalt? Kompressorn går igång imellanåt om vi duschar eller så.
 
T
Fläkten ska snurra året runt.
Felet ligger troligtvis i matning upp till fläktkortet eller så är det själva fläktkortet som är dåligt. 😶
Eventuellt så skulle det kunna vara kraftkortet men det är mindre troligt 🤔
 
T tobbetk skrev:
Fläkten ska snurra året runt.
Felet ligger troligtvis i matning upp till fläktkortet eller så är det själva fläktkortet som är dåligt. 😶
Eventuellt så skulle det kunna vara kraftkortet men det är mindre troligt 🤔
Tack för svar. Det var det jag misstänkte. Har mätt nere vid plintarna (där man kan flytta runt stiften för att få olika effekt till fläkten) och där är det kräm.
 
Bytte du även motorkondensatorn?
 
Löda är inte min paradgren. Får köpa ett nytt kort för 700kr istället, men kan stämma att det är kondensatorn. Bryter jag strömmen 10-20 sek och slår på händer inget. Väntar jag däremot 10-15 min drar fläkten igång. Så det finns en skillnad i tid som skulle kunna vara kondensators urladdning
 
Lite uppdatering. Gjorde ännu en norsk reset på pumpen och efter det har fläkten gått i snart en vecka. Har varit lite kallare ute. Vet inte om det spelar roll. Har beställt ett nytt fläktkort som ska monteras när det kommer.
 
Nu har fläkten gett sig igen. Bytte aldrig kortet eftersom jag hade ett med tryckgivare. Har nu beställt ombyggnadssats så jag kan byta. Hoppas att det ska lösa problemet men om det inte gör det är det när som hindrar att jag bara strömsätter fläkten med den spånning den ska ha? Den går ju ändå på full fart 24/7. Varför krångla till det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.