Har fått nytt blandarfäste monterat häromdagen där vvs:aren proppat igen den i väntan på vår nya blandare, som nu kommit och som jag tänkt montera själv.

Jag har skruvat av den översta "kåpan" men kvar sitter den grönblå skivan och vågar inte rycka i denna utan att veta hur man ska göra. Den sitter alltså rätt hårt fast.

Hur går jag tillväga för att få bort igenproppning på korrekt sätt?
 
  • Närbild på ett kromat blandarfäste i ett badrum med kaklade väggar, där den översta kåpan har skruvats av, blottar en grönblå skiva inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är bara packningen från locket som sitter kvar. Peta bort den bara.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ser ut att sitta fast på någon slags mässingsdetalj som går in i röret. Men bara att dra av alltså?
 
Mässinggrejjen ska sitta kvar. Ta bara en kniv och kila mellan packningen och mässinggrejen så lossnar det
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M _Mannen skrev:
Mässinggrejjen ska sitta kvar. Ta bara en kniv och kila mellan packningen och mässinggrejen så lossnar det
Fick loss packningen nu, satt rejält fast så nu är blandaren på plats! Känns alltid säkrast att fråga innan man tar i med kraft haha. Tack för hjälp!
 
En annan fråga. Byggaren har inte lagt silikon runt blandarfästet mot kaklet - är detta inte nödvändigt? Eller har han helt enkelt missat?
 
B bullemedbulle skrev:
En annan fråga. Byggaren har inte lagt silikon runt blandarfästet mot kaklet - är detta inte nödvändigt? Eller har han helt enkelt missat?
Det finns ingen vettig anledning att smeta silikon runt blandarfästet. Man använder det bara i skruvhålen på blandarfästet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.