Hej!

Jag har en Värmebaronen MP4 elpanna och 3 slingor golvvärme med termostater i ett mindre hus.

Är det nödvändigt att styra elplannan med någon värmekurva eller utegivare? Blir väl inte något särskilt snålare för det?

Borde likaväl kunna ställa en fast framledningstemp på typ 30 grader?

MVh Erik
 
Med "för hög" framledningstemperatur finns det risk för ojämn temperatur på golvet.

Genom att styra golvvärmen med rumstermostater så finns risken att rumstemperaturen pendlar.
Ju mer rumstemperaturen pendlar ju högre rumstemperatur vill människan normalt ha.
Ju högre rumstemperaturen är ju mer energi åtgår det.

Jämnaste rumstemperaturen fås det med väl injusterade golvvärmeslingor samt väl injusterat centralt reglersystem med utegivare.
 
Redigerat:
O Olofsson89 skrev:
Hej!

Jag har en Värmebaronen MP4 elpanna och 3 slingor golvvärme med termostater i ett mindre hus.

Är det nödvändigt att styra elplannan med någon värmekurva eller utegivare? Blir väl inte något särskilt snålare för det?

Borde likaväl kunna ställa en fast framledningstemp på typ 30 grader?

MVh Erik
Enligt manualen så ska det vara en utomhsgivare som styr tempen ut i huset. Att ställa en temp konstant fungerar inte bra. Har du manualen för den.
 
J jonaserik skrev:
Enligt manualen så ska det vara en utomhsgivare som styr tempen ut i huset. Att ställa en temp konstant fungerar inte bra. Har du manualen för den.
Jodå har manualen och utegivare. Men tänkte att när jag har rumstermostater så borde man likväl kunna ha fast framledningstemperatur.
 
Du har då en cirkpump som ska ge ett flöde ut till GV , när det blir varmt så stänger kanske rumstermostaterna och det blir stopp på flödet, inte bra för pumpen att gå mot stopp. Har du GV i badet så ställ upp remostaten till max och låt dom andra reglera efter utetmpen. Det kan ta ett tag innan du hittar rätt temp ut, kan bli en del att ställa om. Normalt så är det som med en värmepump och då ställs allt in med alla termostater öppna till max och när solen strålar in så stänger termostaterna av en del. I övrigt om det blir för varmt i något rum, så ställs den termostaten ner lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.