Jag har svårt att komma fram till vad vi ska göra med dels radiatorsystemet och om vi ska omplacera innerdelen samt alternativt krypsgrundsluckan som finns i ett onödigt förrådsutrymme som vi vill riva väggarna för att få större tvättstuga.
Krypgrundslucka får vi då placera i ett annat förrådsutrymme...

I vintras hade vi problem med värmen då flera radiatorer inte ger någon vidare värme eller inte alls.
Förmodligen obalans då en radiator (Hallen) är borttagen och sitter plugg/förbi-rör där.
Radiatorerna är från 80-talet och rent estetiskt skulle det var snyggt att byta ut dessa mot släta samt få bättre effektivitet kanske? Är det värt den kostnaden?

I samma veva funderar vi på dra om inkommande rör, som sitter väldigt opraktiskt i tvättstugan, kanske även då omplacera LVVP innerdelen då den just nu står nästa mitt i tvättstugan lika så rören i golven. Kolla bild.

Vad tror ni, någon som ser svårighet i detta eller ekonomiskt väldigt svårt?
 
  • Tvättstuga med röd matta, vit värmepump mitt i rummet, avstängd i ena hörnet. Inkommande rör synliga, verktyg och delar utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med synliga kopparrör, en radiator och ett hål i det röda golvet; vägghängd enhet för värmepump på mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte bara sätta en garderobsdörr så att du slipper se det ? Se till att bypassen vid den bortkopplade radiatorn fungerar. Klart.

Klarar du att hålla huset varmt när det är som kallast med den framledning du har i dag? Då hade jag inte bytt raddar. men är det rent estetiskt så har jag inget att säga.
 
Bild på radiatorerna? Låter heltokigt att ta bort en radiator bara för att man inte tycker den är snygg eller liknande. Sänker värmekomforten i en stor del av huset. Från 80-talet och framåt var det krav på lågtemperatursystem oavsett man har tvårörs- eller ettrörssystem så det borde inte vara något problem.
 
I InsidersUnited skrev:
Kan du inte bara sätta en garderobsdörr så att du slipper se det ? Se till att bypassen vid den bortkopplade radiatorn fungerar. Klart.

Klarar du att hålla huset varmt när det är som kallast med den framledning du har i dag? Då hade jag inte bytt raddar. men är det rent estetiskt så har jag inget att säga.
Det är absolut ett alternativt. Grejen är bara om vi vill ha mer utrymme i tvättstugan som är liten skulle vi gärna ta ner väggarna och flytta innerdelen samt rören till ytterväggen där krypluckan sitter just nu. Men känns som att det kan bli väldigt dyrt. Hantverkare verkar generellt ointresserade om det blir för komplicerat eller om man har extra frågor.

Vi skulle vilja lägga nytt golv i tvättstugan. Matten har spruckit på flera ställen så den behöver nog tas bort. Klara en bra hantverkare att tex lägga klinker så att det passar runt alla dessa rör osv? Sen om ändå mattan ska tas bort, kanske dra om rören i samma veva, kanske inte kostar så mycket?

J Josth skrev:
Bild på radiatorerna? Låter heltokigt att ta bort en radiator bara för att man inte tycker den är snygg eller liknande. Sänker värmekomforten i en stor del av huset. Från 80-talet och framåt var det krav på lågtemperatursystem oavsett man har tvårörs- eller ettrörssystem så det borde inte vara något problem.
Det sitter en tjockare och mindre variant av radiator i tvättstugan samt i ett rum längst bort från tvättstugan. Dessa verkar inte gå att lufta som ni kan se på bilden. Skruvarna sitter i botten.
Annars är den den tunnare varianten som sitter i rummen.
 
  • Vit panelradiator med röranslutningar och en värmeregleringsknapp på en grå vägg i ett rum med ett trägolv. Fönsterbrädan ovanför har diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och rörkopplingar, tillsammans med en radiator längs en vägg i en tvättstuga på ett trägolv med trasig matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator i tvättstuga med luftballongtapet i bakgrunden. Radiatorn har skruvarna för luftning placerade i botten. Golvet är i ljus träimitation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen radiator vid vägg med luftballongstapet, underdelen visar rör och skruvar. Golvet är i träimitation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita rör med metallkopplingar vid golvet och väggen i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit radiator monterad på en vägg i ett rum. Radiatorn har en termostatventil märkt med siffror och rör som går ner till golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som vanliga radiatorer med ettrörskoppel. De som är platta med bara en panel behöver dock vara hyfsat stora men det beror ju också helt på vilket rum de sitter. Går normalt bra att lufta med de små luftningsskruvarna som sitter på motsatta sidan mot termostaten men här saknas två avluftningsskruvar eller har någon monterat panelen åt fel håll. Viktigt att värmevattnet går in i toppen för det ska bli bra med värme i rummet. En rörmokare borde kunna sätta dit avluftningsnipplar där det saknas eller helt enkelt vända på röranslutningarna och radiatorn.
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Det ser ut som vanliga radiatorer med ettrörskoppel. De som är platta med bara en panel behöver dock vara hyfsat stora men det beror ju också helt på vilket rum de sitter. Går normalt bra att lufta med de små luftningsskruvarna som sitter på motsatta sidan mot termostaten men här saknas två avluftningsskruvar eller har någon monterat panelen åt fel håll. Viktigt att värmevattnet går in i toppen för det ska bli bra med värme i rummet. En rörmokare ska kunna sätta dit avluftsnipplar där det saknas.
Det sitter tyvärr inget att lufta med på motsatta sida på de "tjocka" radiatorerna. Dessa radiatorer är nog aldrig varma oavsett vad jag gör med termostaten.

Radiatorn som är borttagen var när det var tänkt att sätta golvvärme men sen ångrade vi oss och inget element kvar. :)
Fungerar de flesta radiatorer med adapter för Ett-rör tro? Problemet är att rören sitter tät emot väggen också.
 
Du borde ganska enkelt själv kunna bygga om rören och vända hela radiatorn så att avlutningsnipplarna kommer uppåt istället. Avlutning är väldigt viktigt. Det är kopplet som styr om det är ettrörs eller tvårörs och vissa koppel går att välja vilket man vill ha genom en skruv.
 
När jag tittar på baksidan av en gammal AGA Termopanel, som är radiatorerna som syns på bilderna, så ser det ut som att det går bra att vända på en radiator för att få luftnipplarna uppåt men det kräver att man byter kopplet till ett som är spegelvänt jämfört med det som sitter där nu.

Troligen är det enklare att borra och gänga för nya luftnipplar i de muffar som sitter där men inte används.

Jag har bytt ut alla våra gamla AGA Termopanel från 1981 mot nya Purmo Termopanel V4. Till de nya radiatorerna har jag använt Purmos koppel som kallas TP Flex fördelare. TP Flex fördelare ger en smidig möjlighet att ansluta till befintliga rör som kommer upp ur golven nära väggarna. TP Flex fördelare är omställbar mellan 2-rör (de levereras så) och 1-rör genom att öppna en ventil med insex-nyckel. De flesta av våra radiatorer behövde distanser bakom konsolerna som håller radiatorn för att anpassa placeringen av radiatorn i djupled till prisolrören som kommer upp ur golven. Det är här ganska stor variation mellan rörens avstånd från väggarna. https://www.purmo.com/sv-SE/The-Indoors/Produktinfo/TP-Big-Five-Flex-fordelare En liten nackdel med TP Flex fördelaren är att det blir en extra luftnippel per radiator som är lite svårare att komma åt jämfört med den vanliga luftnippeln på radiatorn.

Anslutning mellan befintliga rör mot golvet och TP Flex fördelare görs enkelt med dubbelnipplar M22x1,5. Installationsarbetet är ganska pyssligt med mycket inmätning både för bockning av rör på baksidan av radiatorerna och inpassning av radiatorkonsollerna. Det är inget problem att göra jobbet själv om man är noggrann och har tålamod. De flesta radiatorer tog mig runt 3-4 timmar styck att montera, några få tog en hel dag och en enda (mot slutet) tog bara en timme. Planering, dimensionering av nya radiatorer och inköp av material tar mycket mer tid än så.

Jag bedömer att det är olämpligt att lägga ut det här jobbet på något proffs som inte är van att montera Flex fördelare. Det riskerar att ta många timmar.

Att flytta på rören som går ner i betongplattan blir ett stort jobb med förmodligen ganska liten nytta i förhållande till arbetsinsatsen.

Vi bytte radiatorerna i första hand för att konvertera från högtemperatursystem (upp till +70-80 grader C vid -18 grader C ute) till lågtemperatursystem med max framledningstemperatur +45 grader C. Både termostater och ventiler i de ursprungliga radiatorerna var helt slut och behövde bytas. Har man radiatorer som är tillräckligt stora för att ge låg framledningstemperatur som passar för drift med värmepump så räcker det att byta ventilinsatser och termostater. En majoritet av enkelpaneler tyder på högtemperatursystem som fungerar mindre bra med värmepumpar. I så fall kanske ni ska fundera på att byta samtliga radiatorer.

Det minsta ni borde göra är att återställa den saknade radiatorn, ordna så det går att lufta alla radiatorer samt se över ventilinsatsernas funktion, det kan vara så att vissa har fastnat i avstängt läge. Ventilinsatserna är ganska billiga. De gamla termostaterna kan man ställa helt öppna för drift med värmepump. Har ni tur så räcker det med dessa insatser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.