Hej
Jag har ett minireningsverk från 4 evergreen.
Det består av en stor tank med två kamrar. Vattnet rinner sedan in i en annan separat tank där det sitter UV-lampor.
Denna behåller brukar aldrig slamsugas vad jag vet. Men nyligen blev det stopp ut från denna och nu när jag undersökte så är det ganska mycket slam i denna tank. Så troligen är det slammet i denna som orsakat stoppet.
Min fråga nu är om det är förväntat att det ska finnas slam i denna tank eller ska det bara var klart vatten?
Mvh
Fredrik
 
  • Öppen tank för minireningsverk med slam och kabel, placerad på gräsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jag har satt några likadana minireningsverk från Ewergreen på jobbet. Du ska enbart ha slam i reningsverket så uppenbart har det blivit något fel. Kontakta Ewergreen omgående så kan du säkert få hjälp.

Nu är det nog fyra år sedan vi gjorde dessa men Jonas som jag hade kontakt med för att driftsätta kunde svara på alla frågor via telefon. Jag vet inte om han jobbar kvar men kolla deras hemsida så hittar du kontaktuppgifter.
 
Hej @fredand44,

Fick du någon ordning på detta?
 
Hej,
Jag upplevde att slammet i UV-tanken berodde på slamflykt från den stora tanken.
Några dagar senare har jag för mig att jaga hade tur att ordinarie slamtömning kom.
OM jag inte minns fel köpte jag då en rens slang till högtrycken som jag för säkerhets skull körde några gånger i infiltarionen.
Ifall det var så att infiltarionen var igen satt och slammet kom därifrån.
Sen dess har jag inte haft problem.
Men (tror det var ett halvår innan denna gång men kan ha varit tvärtom) så hade jag samma problem vintertid. Jag misstänker att det liksom var tjälen i backen som gjorde att infiltarionen liksom inte tog emot mer.
Men som sagt med att köra med en rensslang i infiltarionen och en dränkpump som duger ut allt från UV-tanken kan nog vara en bra idé.
Så jag har en årlig påminnelse om det i kalendern, gärna straxt eftet ordinarie tömning.
 
Det borde aldrig förekomma att någon slam kommer bakrinnande ifrån infiltreringen - det skall vara sedimenterat innan den ens når utgången på reningsverket.

Har det kommit in slam i inflitreringen så kan det finnas risk att det delvis har satt igen denna och jag vet inte om man kommer åt att spola ur allt igen.

med andra ord bör kolla till den lite oftare så att man ser om slam byggs upp där det inte skall vara i mittetanken och i tid göra åtgärd om det ändå bildas och bygger upp slam med tiden.

nu kan jag inte avgöra hur verket fungerar och om den arbetar med ältande av slam, men om mittdelen är sedimiteringskammaren så bör slammet som samlas i botten på sedimiternings-tanken på något sätt forslas tillbaka den stora tanken igen - om det görs med mammuth-pump eller annan metod vet jag inte.

en sak som också bör kollas är pH värdet på avloppsvatten _i_ verket - är det för surt så minskar den biologiska aktiviteten och reduceringen av slam och att i andra sammanhang liknande problem med stor mängd slambildning (i grunden pga. för låg pH-värde typ under 6 - 5.5 ) och att tex. lägga i kalkkross på lämplig plats i verket kan höja pH och den vägen få slamreduceringen att öka och man inte längre får verket överfylld med slam på för kort tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.