Hej,

Har ett gamalt hus från tidigt 1900-tal med tilläggsisolering från insidan och har länge funderat över ifall luftspalten ska vara uteluftsventilerad eller inte? Nya tegelhus har ju oftast glipor var 4 sten för att uteluften ska ventilera bort fukt som eventuellt tar sig igenom yttersta tegelfasaden. Men på mitt hus finns det inga glipor alls vad jag kan se, kan det vara så att någon har fått för sig att mura igen detta nångång eller ska det helt enkelt inte vara någon ventilation till luftspalten? Hur är det då tänkt att fukt ska ventilera ut från tegelstommen?

Någon som känner sig kunnig på gamla tegelhus med följande konstruktion som har koll?

Utifrån och in är det följande material:

- Tegel (massivt)
- Luftspalt (ca 5-10cm)
- Tegel (massivt)
- Glasull
- Plast
- Gips

Tack på förhand
 
Ingen som vet?
 
Lite oklart vad frågan är.
Undrar du om man ska fixa till ventilation i den yttersta tegelväggen?
 
Ja precis, undrar ifall det är en bra idé att borra hål utifrån så det kan ventilera mellan ytterteglet och innerteglet.

Hoppas det blev tydligare vad jag menar nu. Vid renovering så har det upptäckts fuktskador på den inre tegelstommen. Med tanke på att innerväggarna är tilläggsisolerade så kan ju fukt endast torka utåt.

Har även behandlat hela fasaden med vattenavvisande vätska för att det ska sluta suga fukt in i konstruktionen.
 
Trist om du gör det och det inte hjälper. Du går nämligen miste om en del isolerande effekt om du börjar tillåta den luften att röra på sig.

Jag ställer mig skeptisk till att avsaknad av ventilering är orsaken till ditt problem med förhöjd fukt.

Jag hade inte ventilerat.

Men det finns större experter än jag.

Ursprungligen är ju väggen byggd helt i sten och därför utan ventilering. Argumentet för att ventilera är ju att förutsättningarna nu är förändrade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Förr hade man inte ventilerade skalväggar av denna typ. Att det blev fuktigt mellan tegelväggarna gjorde inte så mycket för inget organiskt fanns där.

När man började mura tegel som fasad till träregelhus på 60-talet så fungerade inte detta. Trä ruttnar i fukt. Då införde man uteluftsventilation av tegelskalet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MrJay
Som @Claes Sörmland poängterade behövs ingen luftning i tegelfasaden då du har luft+tegel på insidan av fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.