Klart det går att granska och bedöma en elanläggningen.
 
A Arnodt skrev:
Klart det går att granska och bedöma en elanläggningen.
Visst går det att bedömda en elanläggning MEN är den utförd av någon som inte arbetar under en "auktoriserad" kan den inte bli "godkänd". Det är själva arbetet som är reglerat och INTE det färdiga jobbet. Så även om anläggningen följer lagar och förordningar till punkt och pricka kan den inte i efterhand godkännas.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R
E elmont skrev:
Visst går det att bedömda en elanläggning MEN är den utförd av någon som inte arbetar under en "auktoriserad" kan den inte bli "godkänd". Det är själva arbetet som är reglerat och INTE det färdiga jobbet. Så även om anläggningen följer lagar och förordningar till punkt och pricka kan den inte i efterhand godkännas.
Sinnessjukt när man tänker på det.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Florians elanläggningen är inte färdig ännu, utan under färdigställande så det går bra att granska den och bedöma den. Han har ju även en mycket mångårig erfaren elektriker i kraft av elektrikermästare(en utbildad elektriker som har rätt att starta elfirma och utföra elektriska arbeten), som gör detta.

Sedan i och med livsmedelstillverkning(bageri) ska ske i lokalen, ska väl tillstånd för det inhämtas från Hälsovårdsmyndigheten, men det är ju nästa steg.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Florians elanläggningen är inte färdig ännu, utan under färdigställande så det går bra att granska den och bedöma den. Han har ju även en mycker erfaren elektriker i kraft av elektrikermästare, som gör detta.
Men fortfarande inte lagligt. Och vad är en elektrikermästare? du får komma med nått bättre om det ska ge tyngd åt dina argument.
Eftersom du tydligen inte förstår så är det så att den som utför ett elinstallationsjobb ska ingå i företagets egenkontrollprogram. Vad man sedan tycker om det system vi har är ju en helt annan sak, och det är väl bättre för TS om man talar om vad som gäller i stället för vad man tycker borde gälla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F Florian02024 skrev:
Tack för den snabba hjälpen.
Nu har vi 3 språk i omlopp här, låt oss alla hålla oss till svenska, även om jag uppskattar när folk svarar mig på det lokala språket.


Jag är övertygad om att det vi har gjort är lagligt. För det första skriver Elsakerhetsverket att man ska titta efter CE-märkningen när man importerar utanför EU.
Omvänt innebär det att varor inom EU inte är förbjudna i princip, men inte heller behöver vara uttryckligen tillåtna.
En EU-försäkran kran för NYM är inget problem.

Jag har också CPR-Markenpridningsklasse godkännandeklass. NYM har Eca och jag behöver också Eca som visas i tabellen.

Så allt borde passa nu, eller hur? Vi har brandklassen för försäkringen och CE-certifikatet för den nya elektrikern.

Vad tycker du, det är väl en logisk slutsats, eller hur?

Off-topic:
Vi befinner oss i Värmland, nära Karlstad
Det är en bra och rimlig sammanfattning du gör. Finns ingen anledning till oro för dig i detta fallet. Kabeltypen används precis som den är ibland vid entreprenader här i Sverige.

De byråkratiska delarna kring vem som utfört och status på den och sett till regler för firmor, auktoriserade samt "godkännande" i efterhand är som sagt en annan fråga skild från det konkreta jobbet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Visst går det att bedömda en elanläggning MEN är den utförd av någon som inte arbetar under en "auktoriserad" kan den inte bli "godkänd". Det är själva arbetet som är reglerat och INTE det färdiga jobbet. Så även om anläggningen följer lagar och förordningar till punkt och pricka kan den inte i efterhand godkännas.
Det låter konstigt. Om jag ska besikta ett hus som är till salu och jag köper en besiktning av elanläggningen borde det väl finnas en firma som kan på uppdrag besikta elanläggningen och utlåta sig om den är OK. Man kan ju låta besikta alla möjliga tekniska anordningar.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med Thomas-Blekinge,
Det ska bli trevligt att avsmaka rykande färska kanelsnäckor på bageriet i Värmland.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Måste en elektriker "godkänna" en anläggning (hur sker ett sådant godkännande, hur dokumenteras det) ?

Om anläggningsägaren bedömmer att elen i anläggningen är säker och inte kan orsaka skador på människor och egendom eller störningar borde det väl var nog.

Olagligheten (installationsarbetet) preskriberas ju efter 2 år och själva anläggningen kan ju inte vara olaglig.

https://www.byggahus.se/forum/threads/det-olagliga-att-dra-el-naer-hur-och-var.332235/
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
När det gäller en helt ny elanläggning med nytt elabonnemang, det enda elektrikern då gör är väl att anläggningen för- och färdiganmäls till elnätsbolaget som ska leverera strömmen. Inte upprättar väl elektrikeren ett godkännade protokoll, som avstämplas och ska inlämnas till det där märkvärdighetsverket Elsäkerhetsvärket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
När det gäller en helt ny elanläggning med nytt elabonnemang, det enda elektrikern då gör är väl att anläggningen för- och färdiganmäls till elnätsbolaget som ska leverera strömmen. Inte upprättar väl elektrikeren ett godkännade protokoll, som avstämplas och ska inlämnas till det där märkvärdighetsverket Elsäkerhetsvärket.
Han skall upprätta ett egenkontrollsprotokoll. Men det behöver inte skickas någonstans.

Men grundfrågan i den här tråden är densamma som i alla andra trådar här om hempulande.

Det trådskaparen har gjort är hempul. Det är olagligt, med fängelse på straffskalan. Men ingen har någonsin blivit dömd. Att en elektriker i efterhand granskar fyller ingen formell funktion. Det blir inte mera lagligt för det.

Granskningen är bra, för det minskar risken för farliga fel. Men OM det brinner pga ett fel som inte upptäcktes så är det den som utfört felet som får problem, inte elektrikern som granskade.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
Men naturligtvis kan man besiktiga och ha en perfekt anläggning, men det spelar ingen roll för det är själva arbetet som är "behörighetskrävande".
Jag avstår från försök att förklara hur vårt "behörighetssysten" fungerar och hänvisar till dom otaliga behörighetstrådar som redan finns på forumet.
 
R
E elmont skrev:
Men naturligtvis kan man besiktiga och ha en perfekt anläggning, men det spelar ingen roll för det är själva arbetet som är "behörighetskrävande".
Jag avstår från försök att förklara hur vårt "behörighetssysten" fungerar och hänvisar till dom otaliga behörighetstrådar som redan finns på forumet.
Varje gång du skriver det kommer jag upprepa att det är vansinnigt.

Hela upplägget är ju att det är viktigare att elektriker får göra jobben än att de blir rätt gjorda.
 
R RoAd skrev:
Varje gång du skriver det kommer jag upprepa att det är vansinnigt.

Hela upplägget är ju att det är viktigare att elektriker får göra jobben än att de blir rätt gjorda.
Och om det är vansinnigt eller ej lägger jag ingen vikt vid utan konstaterar bara att det är vad vi har att förhålla oss till.
Men som sagt leta upp någon av dom otaliga "behörighetstrådarna och lusa inte ner även den här.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.