Jag har en sommarstuga utanför Kalmar där jag arrenderar marken från min tomtgräns ner till vattnet.
I arrendeavtalet står det inskrivet ett antal servitut på båtplats inom min tomtgräns och det finns en fast brygga som dessa båtar ligger vid.
Det är även andra som nyttjar bryggan och de hävdar att den inte ingår i mitt arrende utan att de äger andelar i bryggan.
Bryggan byggdes av tidigare markägare och alla som inte hade servitut betalade en årlig avgift sålänge han levde.
Vårt arrende är skrivet med den nuvarande markägaren.

Jag antog att bryggan ingick som fast egendom i mitt arrende eftersom den fanns på platsen då avtalet skrevs och inget sas om att den skulle varit lös egendom.

Så, vems är bryggan?
Får tillägga att vi inte på något vis har hindrat allemansrätten eller stoppat folk från nå vattnet.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Bryggan tillhör de som har andelar i den. Din fråga handlar därför snarare om huruvida detta var korrekt hanterat i arrendet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Bryggan tillhör de som har andelar i den. Din fråga handlar därför snarare om huruvida detta var korrekt hanterat i arrendet.
Så vem som helst kan hävda att de har en andel? Det finns inget skriftligt som styrker att de äger delar i bryggan. Det var markägaren som byggde den och de betalade som sagt honom en årsavgift på 700:- om året tills han gick bort och marken såldes.
 
Jag förstår inte: TS arrenderar marken. Då bör väl problemet (om det nu är ett problem) ligga hos nuvarande markägare?
 
  • Gilla
Bror9 och 4 till
  • Laddar…
E EnderW skrev:
Så vem som helst kan hävda att de har en andel? Det finns inget skriftligt som styrker att de äger delar i bryggan. Det var markägaren som byggde den och de betalade som sagt honom en årsavgift på 700:- om året tills han gick bort och marken såldes.
Men det ägarskapet är för markägaren och de som nyttjar bryggan att reda ut. Det har inget med dig att göra. Din eventuella konflikt rör huruvida du blivit lovad att använda bryggan (exklusivt) eller inte använda den.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Om de har bidragit med arbete eller pengar till bryggan eller om de har servitut på båtplatser som bryggan inkräktar på då är de såvitt jag förstår delägare.

Har de betalat en årlig avgift utan att ha båtplatsservitut eller utan att ha bidragit till bygget då är de såvitt jag förstår arrendatorer precis som du. Om markägaren har arrenderat ut samma bit mark till flera arrendatorer samtidigt då måste ni ju kunna reda upp det som likvärdiga parter eller gemensamt ta strid mot markägaren.

Tyvärr är såna där avtal och delägarskap alltför ofta uppgjorda muntligt. Enda sättet att få någon rätsida på det är att försöka reda ut vem som har servitut och vem som har betalat eller arbetat när bryggan byggdes.

Eller så fortsätter du uppbära avgift för bryggan och betalar underhållet för den.
 
Situationen är att de som nyttjar bryggan har planer på att bygga ut den och säger till oss att inte lägga oss i deras planer...
När vi arrenderade antog vi att bryggan ingick i vårt arrende som fast egendom och känner därför att vi borde vara delaktiga i ev planer att bygga om vår egendom.
Vi har inga planer på att stänga ute andra från bryggan men vill vara med i dialogen då bryggan ligger på vår mark.
 
Absolut skall du vara med i dialogen likväl som hamnägarna.

I Österbotten brukar man grunda en Hamnförening som bygger och underhåller gemensamma anläggningar i en hamn. Hamnföreningen står som ägare till anläggningarna och har skriftligt avtal med markägaren. Hamnföreningen är inte vinstdrivande utan den tar ut medlemsavgifter för att täcka sina kostnader.
En medlem kan ha en eller flera båtplatser men endast en röst och får inte hyra ut sina överflödiga båtplatser endast låna ut gratis under begränsad tid ( vanligen ett par år). Behöver man inte sin båtplats på en lång tid kan den delas ut åt någon annan. Om en medlem har avstått från sin båtplats under något eller några år till exempel på grund av båtlöshet eller sjukdom eller småbarn kan han ända stå kvar som medlem och ha förtur till båtplats nästa gång någon blir ledig. Servitutsägare har också samma slags förtur.
Någonting ditåt.

Sedan är det upp till hamnföreningens styrelse att i samråd med markägaren bestämma hur många utomstående som får komma med i föreningen utöver de som var med från början och de som har servitut på hamnplats. I många fall är linjedragningen den att fastighetsägare och bosatta i byn får komma med men inte utbyssfolk.
 
Det egendomliga är hur markägaren har arrenderat ut ett område till dig som redan var taget i anspåk och ibruktaget.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Bryggan ligger väl i vattnet och inte på din arrendemark?
Eler är det en stor del av bryggan som ligger på land också?
 
Att bygga ut bryggan kräver (högst sannolikt) en anmälan om vattenverksamhet till länsstyrelsen. I den processen är det inte säkert att du som arrendator hörs automatiskt, men däremot markägaren. Så där kan du ha visst inflytande om du är lite påpasslig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men det ägarskapet är för markägaren och de som nyttjar bryggan att reda ut. Det har inget med dig att göra. Din eventuella konflikt rör huruvida du blivit lovad att använda bryggan (exklusivt) eller inte använda den.
Varför upprepar du bara TS fråga?
 
Presumtionen om en fastighetsägare bygger något på sin fastighet är att egendomen tillhör fastigheten. Om inget annat är känt är alltså bryggan ett fastighetstillbehör. Men det kan ju vara annorlunda, fastighetsägaren kan ju exempelvis ha byggt den åt någon annan varvid bryggan är lös egendom.

Oavsett vilket (och vi antar att andra har rättigheter till bryggan eller att ha den där) så måste ju en om-/utbyggnad av bryggan på mark/vatten som du arrenderar vara något du har rätt att ha åsikter om.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tror nog frågan mest bottnar i hur den där avgiften sett ut tidigare och vad har man betalat för? Betalas det nåt idag till någon? Har de bara betalat en "avgift" och så att säga delat på byggkostnaden eller har de arrenderat den på riktigt? Finns det inga dokument på detta eller att någon kan bevisa någonting så är det ju i praktiken markägarens brygga.
 
  • Gilla
EnderW och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag tror nog frågan mest bottnar i hur den där avgiften sett ut tidigare och vad har man betalat för? Betalas det nåt idag till någon? Har de bara betalat en "avgift" och så att säga delat på byggkostnaden eller har de arrenderat den på riktigt? Finns det inga dokument på detta eller att någon kan bevisa någonting så är det ju i praktiken markägarens brygga.
Det gäller att reda ut det där. Fast man skall akta sig för det där moderna"finns det inte på papper så är det mitt" och i stället försöka hitta utomstående vittnen som vet vad som var avtalat. Sådana brukar finnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.