D Dr Benz skrev:
Jag har gjort detta i somras. Fanns massor med råttgift och det var en riktigt äcklig isolering som smulade sig bara man tittade.
Det började med att elektrikern ville slippa ligga i allt skitet. (All el är omgjord i huset)

Hade ca 15cm i hela taket på en yta av ca 95kvm. Har gammal pappfolie i väggar och tak som tätats under renoveringen och inte lagt på något annat.

Hade inte försökt att röra mer då jag personligen tror att du inte kan få det tätt ändå om man inte gör det underifrån. Risken då tänker jag är att man punktar ut fukten på vissa ställen och det borde göra det värre.

Satt en upp en fuktmätare på vinden ung när jag plockat bort all isolering. Har noga monitoreat sen dess.

Nu har jag lagt tillbaka isolering och har 70 + 95 på ca 40kvm och 70 + 95 + 95 på resterande 55 kvm. Jag la ut all isolering jag köpt innan kylan kom.

Tanken är att fortsätta så att hela taket får jämnt lager och kanske komplettera med 50 eller 95 till men absolut inte mer.

Varför blanda in två olika material i isoleringen?
Nej, jag gör väl som så att jag håller mig till glasull i skivor, men jag har också beställt en luftfuktighetsmätare och ska skaffa en enklare fuktmätare för träet bara för att skaffa mig en ide om hur det är på vinden med temp. och fukten i materialet. Men, det lutar nog åt att jag sätter byggfolie mellan regelbalkarna och tätar rejält med butyltejp, byggfolie, tätningstejp över skarvar och läkt för att pressa byggfolien mot regelbalken. Undersidan av regelbalken är närmast innertaket så förhoppningsvis är temperaturen högre och ger mindre av ett problem.
 
J JohJoh80 skrev:
Nej, jag gör väl som så att jag håller mig till glasull i skivor, men jag har också beställt en luftfuktighetsmätare och ska skaffa en enklare fuktmätare för träet bara för att skaffa mig en ide om hur det är på vinden med temp. och fukten i materialet. Men, det lutar nog åt att jag sätter byggfolie mellan regelbalkarna och tätar rejält med butyltejp, byggfolie, tätningstejp över skarvar och läkt för att pressa byggfolien mot regelbalken. Undersidan av regelbalken är närmast innertaket så förhoppningsvis är temperaturen högre och ger mindre av ett problem.
Absolut det är bara du som kan avgöra vad som är bäst för ditt hus.

Finns det ingen folie eller broms alls idag?

När är huset byggt?
 
D Dr Benz skrev:
Absolut det är bara du som kan avgöra vad som är bäst för ditt hus.

Finns det ingen folie eller broms alls idag?

När är huset byggt?
Skulle inte gå så långt att jag avgör vad som är bäst då jag INTE är snickare, så min uppfattning om vad som skall komma att göras påverkas i hög grad av den information som finns här och bland officiella faktablad. Huset är byggt 1980, för mer information om själva isoleringen och hur de har gjort med diffusion och konvektion måste jag återkomma då jag inte har titta på undersidan av isoleringen ÄNNU. Just nu har jag bara försökt samla så mycket information om hur och vad jag bäst ska göra.
 
J JohJoh80 skrev:
Skulle inte gå så långt att jag avgör vad som är bäst då jag INTE är snickare, så min uppfattning om vad som skall komma att göras påverkas i hög grad av den information som finns här och bland officiella faktablad. Huset är byggt 1980, för mer information om själva isoleringen och hur de har gjort med diffusion och konvektion måste jag återkomma då jag inte har titta på undersidan av isoleringen ÄNNU. Just nu har jag bara försökt samla så mycket information om hur och vad jag bäst ska göra.
Tyvärr… är det så att du just nu genomgår utbildning för att bli kunnig i allt det som du tvingas kunna. Vi hjälper till men det finns också massor med olika lösningar på samma problem och i vissa fall religioner för dito.

Det gäller att navigera och försöka hämta kraft i dom läger man känner passar en bäst. Lyssna, analysera och ta ett beslut efter detta.

MEN tänk inte ihjäl dig för då kommer du heller aldrig till skott. (Jag är en sån men jag lär mig, fokusera på rätt saker och avsluta en innan man påbörjar nästa..)

Vi finns här för att hjälpa.

Om det är byggt 80 borde det finnas spärr eller broms. Kolla noga innan du gör något annat.

Mitt hus är byggt -65 och redan då fanns tanken. Alufolie på papp. Vet ej hur bra men då huset är fuktfritt vill jag inte ändra på något sådant utan försöka lägga krutet på rätt ställe.

Jag hade slängt upp en eller två fuktmätare på vinden så fort som möjligt. Börja monitorera och se vad som händer. Finns på Clas Ohlson för en 5 hundring. Då har du tre lösa enheter att placera vart du vill. Och en fast i huvudenheten.

Sen skall du komma ihåg att ändringar på isolering och dylikt tar några dagar, någon vecka innan man ser slut resultatet.

Nu är en perfekt tid med isoleringen. Jag gjorde det på sommaren………
 
D Dr Benz skrev:
Tyvärr… är det så att du just nu genomgår utbildning för att bli kunnig i allt det som du tvingas kunna. Vi hjälper till men det finns också massor med olika lösningar på samma problem och i vissa fall religioner för dito.

Det gäller att navigera och försöka hämta kraft i dom läger man känner passar en bäst. Lyssna, analysera och ta ett beslut efter detta.

MEN tänk inte ihjäl dig för då kommer du heller aldrig till skott. (Jag är en sån men jag lär mig, fokusera på rätt saker och avsluta en innan man påbörjar nästa..)

Vi finns här för att hjälpa.

Om det är byggt 80 borde det finnas spärr eller broms. Kolla noga innan du gör något annat.

Mitt hus är byggt -65 och redan då fanns tanken. Alufolie på papp. Vet ej hur bra men då huset är fuktfritt vill jag inte ändra på något sådant utan försöka lägga krutet på rätt ställe.

Jag hade slängt upp en eller två fuktmätare på vinden så fort som möjligt. Börja monitorera och se vad som händer. Finns på Clas Ohlson för en 5 hundring. Då har du tre lösa enheter att placera vart du vill. Och en fast i huvudenheten.

Sen skall du komma ihåg att ändringar på isolering och dylikt tar några dagar, någon vecka innan man ser slut resultatet.

Nu är en perfekt tid med isoleringen. Jag gjorde det på sommaren………
Ja, jag har skaffat sagda luftfuktighetsmätare, ska även ta en för koll av träet med. Så det får bli någon vecka för koll av fuktighet och temperatur samt inspektion av isolering och vad de kan tänkas ha gjort mot diffusion och konvektion.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Ja, efter lite kontroller nu i april och maj, så visar det sig att jag har en ångspärr mellan innertaket och vindsvåningen under nuvarande isolering. Så, då slipper jag fixa med det.

Jag har rivit väck ca 1/4 av vindsgolvet, råspont, och tänker tilläggsisolera en del i taget. Det får plats ungefär 10 cm utan att jag pressar ny och gammal isolering samman och sedan lägger tillbaka råsponten ovanpå reglarna som går tvärs över innertaket.

Däremot stötte jag på ett mindre problem gällande att bygga ett hyfsat och gåbart vindsgolv just vid ventilationen. Vindsgolvet blir "hållbart genom att brädan går från balk till balk, problemet uppstår vid de platser där ventilationsröret bryter av mitt mellan två balkar varvid jag inte kan fästa råsponten från den ena balken till den andra, och innan ni frågar, det var inte jag som byggde golvet förra gången.

Kort sagt, ni som är snickarkunniga, hur bygger man ett vindsgolv runt ventilationsröret och får det att hålla att stå på även om man inte kan fästa brädan från balk till balk, d.v.s. brädan blir tvungen att kortas av varvid den INTE håller att stå på.

Vad för lösning tar man till här?
a) gör ett fult golv och skiter i att täcka över isoleringen just de 2 plankor mellan balkarna där ventilationsröret går ned

eller

b) finns det något att stödja de två avkortade råspontarna med så att de håller för belastning att stå på?
 
Så, efter lite arbete under juli månad har jag tilläggsisolerat halva vinden, med ca 10 cm glasull extra och lagt tillbaka råspont ovan som vindsgolv. Sammanlagt med den gamla isoleringen, som jag har kontrollerat "kvaliteten" på så att det inte finns skäl att avlägsna den, så blir det totalt 30 cm.

Dock, jag har förstått av en del att den nya standarden ligger väl på ca 50 cm, men så mycket kan jag inte lägga på utan att antingen pressa isoleringen in absurdum varvid den blir ihopressad grovt eller tvungen att bygga ett ovanpåverk på de gamla I-balkarna som utgör den bärande kraften för vindsgolvet.

Jag har även satt ny vindpapp och tätat den ordentligt samt ska skaffa nya ventilationsgaller, 20 x 20 cm, då de gamla hade fått för mycket målarfärg på "nätet" som utgör hindret för insekter varvid luften får svårare att passera. Vidare har jag med isoleringen satt den noggrannare, då husbyggarna i princip bara hade kastat den gamla isoleringen på plats utan att sätta den "tätt" mellan balkarna.

Frågan som återstår är hur mycket effekten de ca 50% extra isolering gör ovanpå innertaket för minskad värmeförlust till vintern. Så, med viss spänning, ska jag kolla oktober 2024 till mars 2025 jämfört med föregående års elförbrukning och se om det har gett någon effekt.

Sedan så återstår att på våren nästa år bedöma hur mycket, om någon, effekt tilläggsisoleringen gav, och om det är mödan värt att sätta isoleringsblock på I-balkarna som utgör stommar för taket, ett inverterat V-tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.