Hej!

Bifogar bilder på fasaden väggen vid sutterängen på mitt hus. Det bubblar och faller sönder lite.

Min teori är att det har blivit fuktigt, och sedan vid frost så har det expanderats och ”sprängts”

Nu är det torrt, inte fuktigt så tänker att det har med snö etc att göra. Men skulle kanske behöva dränera bättre samt rengöra stuprör bättre etc…

Tacksam för förslag till åtgärder, hur jag kan undvika att det händer igen, hur jag kan fixa det och vad för typ av företag jag ska kontakta för hjälp?

Stort tack för eventuella svar :)
 
  • Fasadväggen vid sutterängdelen av ett hus med tecken på fuktskador som bubblor och sprickor längs botten intill stensatt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Putsskada på husvägg nära marken, med flera bubblor och sprickor i ytskiktet. Underlaget verkar vara fuktpåverkat och avskalat. Tegelstenar och ogräs bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasad med bubblor och sprickor vid sutterängvåning, intill en stenlagd gång med ogräs, vilket indikerar potentiella fuktskador och behov av dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit putsad fasadvägg vid huset visar tecken på bubblor och sprickor nära marknivån, omgiven av ett rödaktigt tegelgolv med få växter som växer mellan stenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara plast- eller annan tät färg på sockeln. Slipa/borsta/skrapa bort all gammal färg och måla med en silikatfärg som släpper ut fukt och salter laga i med ett mjukt lagningsbruk där det sitter löst/sprängt. Kolla om det håller billig åtgärd skulle det återkomma kan du börja överväga dyrare åtgärder. Välrenommérad målarfirma borde kunna hjälpa dig om du vill leja bort det.
 
  • Gilla
Chutte
  • Laddar…
Ungefär så ser det ut hos mig med. Förutom att putsen på några ställen helt har släppt och smulat bort.

@Bebben83: Menar du att problemet är färgen som det är målat med, inte ålder på huset, typ av puts som har använts, eller dålig dränering/allvarligare problem.
 
  • Gilla
Chutte
  • Laddar…
N
På alla putsade hus har man ju en sockel längst ner, brukar var 20-30cm beroende estetiskt.
Denna sockel består ju av A bruk.
Ett annat bruk än det ni har på fasaden. (såvida ni inte har tunnputs, då är allt skit ändå)
Anlita en putsfirma, eller såga ett spår 30 cm upp med en vinkelslip.
Och hugg bort bruket, och ersätt det med cementbruk A.
Och socklar ska målas med alcro sockel tex. Eller liknande sockelfärg.
Man vill inte ha silikat eller diffusionsöpna färger mot mark utvändigt.
Men är bra invändigt, i källare så väggar kan andas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chutte
  • Laddar…
Stort Tack för era svar! ❤️ Någon som har en aning om vad en målarfirma skulle kunna tänkas ta för att fixa detta? Det rör sig om ca 15 meter.
 
Det är inte bra att fasaden går hela vägen ner i marken, då suger den upp fukt samtidigt som det stänker på den nedre delen varje gång det regnar.

Hade jag varit du så hade jag tagit bort den innersta raden plattor, grävt bort en decimeter jord nedåt, lagt i grus. Då ligger det inte fuktig jord/sand mot fasaden och det stänker inte från regnet. Att bara putsa/måla igen kommer bara hjälpa dig tillfälligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.