Är det ett hus med källare eller renodlad källare?
 
L Lassetasse skrev:
Är det ett hus med källare eller renodlad källare?
Inte riktigt säker på skillnaden här. Men det är ett hus, två plan. Nedre planet källaren går nås dels genom huset med en trappa. Men kan också nås ifrån tomten på utsidan (genom en trappa utgrävd i marken).

Ingen yta (gavel) är ens i närheten av att ha en marknivå där hela gavelns längd är förlagd så att det kan anses vara en suttuäreng.

Källaren är inredd. Säljaren har haft barn, så de har inrett den. Men vet inte ens hur försäkringsbolag ställer sig till det vid en eventuell skada. Kanske nackdel där med, att det inte är samma ersättning för en biarea som för boarea.

Det finns delvis fönster i två av rummen (som har yttervägg som medger det). Mäklaren har också kallat ”hallen” i nedre våningen för ett rum. Denna del har inget fönster, förutom ett litet litet fönster i ytterdörren. (Och räknat det som ett rum).
 
Jag är i samma sitts, men i mitt fall är det jag som är köpare och affären är mellan släktingar. Jag har varit i kontakt med tre banker. Två vill se att jag har lagfart innan de betalar ut lånet och den tredje har inte tagit upp frågan. Köpet sker som en "gåva" med gåvohandlingar till en summa strax under taxeringsvärdet. Vid gåva tycks detta vara standardförfarande. Det har dragit ut på tiden rejält. Just nu ska bankens låneavdelning undersöka om de kan komma på något upplägg, som de kan acceptera.
 
Unikt namn
Fantastiskt att en bank inte längre kan assistera med ett husköpet, samtidigt som det är deras största kassako :(
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
D davidhell skrev:
Inte riktigt säker på skillnaden här. Men det är ett hus, två plan. Nedre planet källaren går nås dels genom huset med en trappa. Men kan också nås ifrån tomten på utsidan (genom en trappa utgrävd i marken).

Ingen yta (gavel) är ens i närheten av att ha en marknivå där hela gavelns längd är förlagd så att det kan anses vara en suttuäreng.

Källaren är inredd. Säljaren har haft barn, så de har inrett den. Men vet inte ens hur försäkringsbolag ställer sig till det vid en eventuell skada. Kanske nackdel där med, att det inte är samma ersättning för en biarea som för boarea.

Det finns delvis fönster i två av rummen (som har yttervägg som medger det). Mäklaren har också kallat ”hallen” i nedre våningen för ett rum. Denna del har inget fönster, förutom ett litet litet fönster i ytterdörren. (Och räknat det som ett rum).
Då är det solklart, bara att mäta upp boytan på första våningen. Säljarens uppgifter måste du som köpare alltid undersöka om du anser det viktigt för dig. Huset är precis så stort som det ser ut.

Det han hända att man mäter på ett annorlunda sätt idag än tidigare så du vet, därför kan det diffa något men inte så stor skillnad som mäklaren uppgett.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej, jag råkar bo i ett radhus och jag har noterat att radhusen som säljs här har mäklarna helt olika tolkningar huruvida källaren är bo eller biarea, vi tänkte ö h t inte på det alls för vi köpte ju vad vi såg å inte vad det kallades och det är ju marknaden som bestämmer priset, för vår del, för din del som var ensam budgivare kanske det känns annorlunda men mitt råd är ändå ni har betalt för vad ni sett, lev med det, det kommer inte betyda nånting i framtiden såvida du inte förstorar upp det, du behöver nog få lägga energi å pengar på mycket andra saker så lägg krafterna på det å inte det här lilla felet, man gör alltid något fel sett i backspegeln, glöm det å se framåt ist.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Förstår ditt resonemang klart.
Men håller inte med utifrån den bemärkelse att jag vet själv att jag inte hade åkt på visningen på den just då jag i mitt sökfilter exempelvis då hade utelämnat den. Innebär att om jag går ut i framtiden och kallar äpplet för ett äpple istället för att skönmåla det som ett päron så förlorar jag.
Innebär ju också att mitt kvadratmeterpris vid en framtida korrekt försäljning blir onödigt hög, vilket givetvis påverkar priset. Skiljer inte några ynka procent på fördelningen utan relativt mycket. Manövern är ju dessutom väldigt ful och medveten.

Även en mäklare pratar väldigt mycket om just boarea när de värderar. Så att försöka ”blunda” för det känns som naivt.

Tänker att liknande radhus ändå har etablerat ett jämförande värde per automatik då utförs fler affärer av samma sort. (så blir ju lite mindre av betydelse) än ett enskilt hus på landet där det görs betydligt mindre affärer. Och vi leds in med felaktiga uppgifter och är enda budgivare.

Men lyssnar och tar in ändå.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D davidhell skrev:
Förstår ditt resonemang klart.
Men håller inte med utifrån den bemärkelse att jag vet själv att jag inte hade åkt på visningen på den just då jag i mitt sökfilter exempelvis då hade utelämnat den. Innebär att om jag går ut i framtiden och kallar äpplet för ett äpple istället för att skönmåla det som ett päron så förlorar jag.
Innebär ju också att mitt kvadratmeterpris vid en framtida korrekt försäljning blir onödigt hög, vilket givetvis påverkar priset. Skiljer inte några ynka procent på fördelningen utan relativt mycket. Manövern är ju dessutom väldigt ful och medveten.

Även en mäklare pratar väldigt mycket om just boarea när de värderar. Så att försöka ”blunda” för det känns som naivt.

Tänker att liknande radhus ändå har etablerat ett jämförande värde per automatik då utförs fler affärer av samma sort. (så blir ju lite mindre av betydelse) än ett enskilt hus på landet där det görs betydligt mindre affärer. Och vi leds in med felaktiga uppgifter och är enda budgivare.

Men lyssnar och tar in ändå.
Jo du kanske har rätt, jag tänker som köpare att man ser bilder på internet (inga sökfilter på här), ett ungefärlig säljbelopp, det ser trevligt ut, bra område, man åker dit å tittar å sen så lämnar alla intresserade ett bud, som sen trissas upp till precis vad som helst beroende på vad köparna känner de vill sträcka sig till, slutliga priset har liksom ingenting med biarea eller kvadratmeter att göra utan vad marknaden vill ge. Sen när man börjar skruva lite ser man saker som man inte såg vid titten eller ingen skrivit något om eller skrivit lite otydligt om, jaja sånt är livet det får man ta. Gör du rätt sen vid försäljning så sover du gott om natten i vetskap att du inte lurar någon.
Men jag vet inte så mycket ingen expert. Mitt råd är bara lägg energi på viktiga grejer. :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R Radhussemlan skrev:
jag har noterat att radhusen som säljs här har mäklarna helt olika tolkningar huruvida källaren är bo eller biarea
Hur får de källare till boarea egentligen? Min uppfattning är att en källare aldrig kan klassas som boarea, åtminstone inte om den är under marknivå.
 
  • Schematisk bild som visar hur olika våningsplan i ett hus klassas som boarea! 

Visar:

- Vindsvåning: boarea enligt höjdkrav.
- Våningsplan: boarea
- Souterrängvåning: delvis boarea
- Källarvåning: biare
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
RobGum RobGum skrev:
Hur får de källare till boarea egentligen? Min uppfattning är att en källare aldrig kan klassas som boarea, åtminstone inte om den är under marknivå.
Jag har absolut ingen aning, jag säger källare om källaren om det är bo eller bi i mäklarens ögon bryr jag mig ej, vi har ett extra sovrum, förråd, gillestuga vi aldrig är i, tvättstuga, badkar å bastu där, så är det nåt jag skulle gissa på att det är boarea men det är en gissning. :)
Jo nu minns jag lite mer, i vår annons stod det trerumnare, sen stod det att det var alla rummen i källaren eller undre plan. När närmsta grannen köpte stod det sex rum. De står olika om bo och bi också om man tittar på historien i området.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.