Hej,

Har fått faktura från målaren och han har räknat fram den totala ytan för det han har målat. När jag kontrollräknar ser jag att han inte har dragit bort ytan för dörrar och fönster. I min värld drar man självklart bort ytan för fönster och dörrar. Är det fel?
 
Kan ju vara så att han har lite lägre kvm-kostand, men tar igen det på att han inte räknar bort fönster/dörrar

/L
 
Det är inget han har sagt. Vi får betala 50:-/kvm extra jämfört med tapet prisgrupp 7.
 
xjonas skrev:
Det är inget han har sagt. Vi får betala 50:-/kvm extra jämfört med tapet prisgrupp 7.


HEj !
gjorde du inte upp affären innan ?
DVS pratade med målarn
//Goerana
 
Det är klart att jag pratade med målaren innan. Men bara om kvadrameterpriset. Jag undrar bara vad som är praxis, tar målare alltid betalt för fönster och dörrar (som inte målas).
 
Ja, målare tar betalt för det eftersom det måste maskeras och täckas när det finns dörrar och fönster.
 
När jag räknar på brädfording av fasader så räknar jag inte bort ytan för dörrar och fönster eftersom detta är ett merarbete. Givetvis - är en hel gavel täckt med fönster från golv till nock så räknar jag bort den men under normala förhållanden så brukar det gå på ett ut...

/V
 
I vårt fall så gällde det målning innan sockel, lister och smygar var uppe. Så nåt merarbete i form av maskning är svårt att motivera.
 
Det brukar bli dyrare med fönster och dörrar p.g.a. allt merarbete det medför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.