D
A Abies koreana skrev:
Här kan du läsa om skalbaggarna och deras livscykel

[länk]


Det finns olika arter av skalbaggarna i vår natur och de är väldigt vanliga. Att hävda att de följt med gräsmattan är nog ett sidospår och inte värt att spekulera i.
Om det är värt det beror ju på om reklamationen fungerar.
 
Det där är väl ändå harkrankslarver!
Haft samma problem, inte kul!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Här kan du läsa om skalbaggarna och deras livscykel

[länk]


Det finns olika arter av skalbaggarna i vår natur och de är väldigt vanliga. Att hävda att de följt med gräsmattan är nog ett sidospår och inte värt att spekulera i.
Jag har bilder på larverna som jag tog när vi la ut gräsmattan. Var ändå ganska många. Försökte såklart få bort alla men måste ju ha missat en del …
 
Tack alla för svar. Tror ni att det finns någon möjlighet att reklamera en gräsmatta? Känns ju hopplöst att argumentera för att man ”gjort allt rätt” och att man själv inte orsakat detta
 
T Tjorloff skrev:
Tack alla för svar. Tror ni att det finns någon möjlighet att reklamera en gräsmatta? Känns ju hopplöst att argumentera för att man ”gjort allt rätt” och att man själv inte orsakat detta
Absolut ska du försöka reklamera! Eventuellt fler som reklamerat pga detta och med de foton du har så har du åtminstone en chans. Om inte full ersättning så åtminstone för att kunna så/stödså hela gräsmattan samt dra ut nematoder på hela gräsmattan i höst, samt kanske lite extra för det merarbete det innebär.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag vet inte om man ska dra några slutsatser så här på vintern i februari. Påminner om hur delar av min gräsmatta ser ut som är lite vattensjuk på vintern.

Jag tycker det ser ut att finnas väldigt fina förutsättningar för en kanongräsmatta i maj.
 
Det ser ju ut som att gräsmattan är som mest sliten under trädkronan, kan ju vara att det droppar ifrån grenverket och därför ser lite eländigt ut för tillfället.
Har en stor ek på tomten och får liknande symptom under den efter varje vinter, när värmen kommer igång så växer den som inget hänt igen.
 
Hur ser det ut, har gräsmattan vaknat till liv?
 
Efter att jag krattade mattan var det nästan bara jord kvar. Har fyllt på med toppdress och sått nytt med Weibulls extra green. Nu ser mattan mycket bättre ut.

Angående kontakten med Turfman så bad de mig vid första kontakten i februari att återkomma i slutet av april då man inte kunde bedöma mattan förrän då. När jag återkom sa de sedan att mattan dött pga för dålig dränering. Jag skrev tillbaka att deras gräs dött hos mig och även hos de av mina vänner som fick mitt överblivna gräs från samma leverans och att det lät konstigt att det skulle vara dålig dränering lokalt där gräset deras gräs lagts men att omkringliggande gräs klarat sig. Det sista bemöttes som tidigare inte alls men dom förklarade då att man inte kan komma ett år efter och reklamera en gräsmatta (trots att de bett mig att vänta i flera månader och då inte sagt något om att det är omöjligt att reklamera). Frågade därefter ännu en gång hur de såg på att gräset dött på flera separata platser men fick då inget svar alls.

Hade absolut inte krävt nya rullar men tycker att de har skött detta väldigt osnyggt. Kunde erbjudit lite toppdress och frön för att stödså eller vad som helst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Reffo1818
  • Laddar…
Jag måste säga att jag tycker inte bilderna du la upp såg annorlunda ut kontra hur en gräsmatta brukar se ut mitt i vintern. Krattar man på den innan marken torkat upp och tillväxten har kommit igång något så kommer man i princip riva upp alltihopa.

Som exempel så såg min gräsmatta ut så här i slutet av februari
En gräsmatta med viss gulaktig färg utan mycket tillväxt, omgiven av en häck utan löv och ett trädäck bredvid. Under tidig vår eller sen vinter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till nu (utan stödsådd eller liknande):
Grönskande gräsmatta i solljus, omgiven av buskar och träd, med en träpergola och utemöbler i bakgrunden samt en altan till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MickeTyr MickeTyr skrev:
Jag måste säga att jag tycker inte bilderna du la upp såg annorlunda ut kontra hur en gräsmatta brukar se ut mitt i vintern. Krattar man på den innan marken torkat upp och tillväxten har kommit igång något så kommer man i princip riva upp alltihopa.

Som exempel så såg min gräsmatta ut så här i slutet av februari
[bild]

Till nu (utan stödsådd eller liknande):
[bild]
Den dag du får larverna i din gräsmatta så kommer du känna igen, se och förstå problemet. På en bild kan det vara svårtavläst.
TS har solklart nåt som äter upp hans gräsmatterötter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.