H Hane73 skrev:
Tack för tipset. Den har jag inte tänkt på. Ser att den har 20 cm svärdlängd. Den blir inte otymplig med skaftet om du inte behöver extra längden?
Den 230v drivna jag har kan man använda sågen med eller utan teleskop, synd att Ryobin inte har det.
Sök på grensåg, det måste finns fabrikat med batteri som kan användas med och utan teleskop.
 
A AndersS skrev:
Den 230v drivna jag har kan man använda sågen med eller utan teleskop, synd att Ryobin inte har det.
Sök på grensåg, det måste finns fabrikat med batteri som kan användas med och utan teleskop.
Vilket märke och modell har du?
 
P paralun skrev:
Jo man rensar snabbt massvis av sly och sedan blir man gående i timmar för att ta reda på eländet.
Alla "rymmer" också snabbt och har något viktigare att göra av någon anledning när det ska släpas ris.

Sen utan eldningsplats så får man offra ytterligare timmar/någon dag på en återvinningscentral.
Jag "smyger" mig till stugan under senhösten och tänder eld på högen som det alltid blir varje år.
Den enkla 😎 lösningen på problemet att bli av med slyn är att skaffa en getgård till granne. Getgården tar tacksamt emot sly!
 
H Hane73 skrev:
Vilket märke och modell har du?
Den modellen finns kvar längre, fick den av en släkting för några år sedan.
Dagens modell, både 230V och batteri verkar ha fasta teleskop
 
Tidsmässigt sett är det ingen större skillnad om man använder bågasåg och yxa eller om man använder motorsåg när man hugger. Tre fjärdedelar av tiden går ändå åt till att samla ihop och köra bort eller bränna riset och randbarka och kapa veden

Fast skall man riktit ha det att gå unden är det motorsåg som gäller. Med den kan man också randbarka veden och kapa den allt i ett svep.
 
H heimlaga skrev:
Tidsmässigt sett är det ingen större skillnad om man använder bågasåg och yxa eller om man använder motorsåg när man hugger. Tre fjärdedelar av tiden går ändå åt till att samla ihop och köra bort eller bränna riset och randbarka och kapa veden

Fast skall man riktit ha det att gå unden är det motorsåg som gäller. Med den kan man också randbarka veden och kapa den allt i ett svep.
Är ju mestadels sly enligt ts och klent upp 3-10 cm, så för mig är en vanlig motorsåg överkurs på en liten bostadsfastighet och runt huset. En kedjegrensåg passar bättre om det ska vara motor och kedja, och räcker till för att kapa upp om man vill ta något till ved och hyfsat tyst.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är ju mestadels sly enligt ts och klent upp 3-10 cm, så för mig är en vanlig motorsåg överkurs på en liten bostadsfastighet och runt huset. En kedjegrensåg passar bättre om det ska vara motor och kedja, och räcker till för att kapa upp om man vill ta något till ved och hyfsat tyst.
Om man tänker ekonomi är det nog klokt att inte köpa nån batteridriven motorsåg eller annan motordriven såg överhuvudtaget om man har sly likt TS utan använda en beg fogsvans eller bågsåg som sannolikt redan finns i huset, tidsbesparingen med batteri maskin är knappast tillräckligt stor och innan slyt vuxit sig decimetergrovt igen är nog batteriet slut.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Det är som fribygg säger.
 
F fribygg skrev:
Om man tänker ekonomi är det nog klokt att inte köpa nån batteridriven motorsåg eller annan motordriven såg överhuvudtaget om man har sly likt TS utan använda en beg fogsvans eller bågsåg som sannolikt redan finns i huset, tidsbesparingen med batteri maskin är knappast tillräckligt stor och innan slyt vuxit sig decimetergrovt igen är nog batteriet slut.
Jag rekommenderade inte en "motorsåg" utan en grensåg, utifrån det som är bekvämt och enkelt för arbetet😉
Sedan får ts avgöra hur stor plånboken och om den kan vara användbart till annat framöver och om det finns andra bra att ha maskiner med samma batteriesystem.
Jag har ju alla de maskiner som nämns i tråden😎
 
A AndersS skrev:
Jag rekommenderade inte en "motorsåg" utan en grensåg, utifrån det som är bekvämt och enkelt för arbetet😉
Sedan får ts avgöra hur stor plånboken och om den kan vara användbart till annat framöver och om det finns andra bra att ha maskiner med samma batteriesystem.
Jag har ju alla de maskiner som nämns i tråden😎
Jo och jag rekommenderar en röjsåg med klinga eftersom oftast är det klent sly.
Sen brukar jag använda tigersågen eller grensågen för lite grövre sly.
En motorsåg är oftast "overkill" för sly.
Men det är ju det där "rissläpandet" man åker på hela tiden.....
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och jag rekommenderar en röjsåg med klinga eftersom oftast är det klent sly.
Sen brukar jag använda tigersågen eller grensågen för lite grövre sly.
En motorsåg är oftast "overkill" för sly.
Men det är ju det där "rissläpandet" man åker på hela tiden.....
Det tar man med fyrhjuling med vagn😉. Maskiner löser det mesta, går och väntar på rätt tillfälle för en Bosch 18V GFR. Får ersätta en Wolf trimmer 230V från 80-talet. För sågklinga så blir det Stihl'en.
Så för ts är det bara att välja maskin, jag håller fast vid grensågen med kedja.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag rekommenderade inte en "motorsåg" utan en grensåg, utifrån det som är bekvämt och enkelt för arbetet😉
Sedan får ts avgöra hur stor plånboken och om den kan vara användbart till annat framöver och om det finns andra bra att ha maskiner med samma batteriesystem.
Jag har ju alla de maskiner som nämns i tråden😎
Det finns väl alltid " bra att ha maskiner" men de tenderar att bli kostsamma att skaffa för lite sly.

Ska man starta trädgårds firma kommer saken kanske i ett annat läge, Husqvarna och Stihl har väl lämpliga maskiner för ändamålet men det kostar väl mer tusentals kr att bara börja utrusta sig om man går till proffs handeln en beg fogsvans utgår jag från att det finns i verktygsarsenalen och den laddar inte ur och blir dålig om den får ligga oanvänd.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det tar man med fyrhjuling med vagn😉. Maskiner löser det mesta, går och väntar på rätt tillfälle för en Bosch 18V GFR. Får ersätta en Wolf trimmer 230V från 80-talet. För sågklinga så blir det Stihl'en.
Så för ts är det bara att välja maskin, jag håller fast vid grensågen med kedja.
Jo det blir bra med vilket kombo som helst, det viktiga att man har en plan för riset för det tar tid och mer än man tror. Eller delar man upp det i "portioner" och kanske ett flerårsprojekt?
 
Det är samma typ av kalkyl som då folk frågar varför jag inte köper en modern furhjulsdriven traktor och en modern huggarvagn med griplastare.
Sanningen är att så länge volymerna inte är större än att jag klarar av dem med en rimlig arbetsinsats så blir det kostnadseffektivare med MF165 och vajerkran och kärra med fällbara stakar på 1970-talsvis. När arbetet blir övermänskligt tungt eller tiden inte räcker till innebär det att man har underinvesterat. Tills dess är det bara att köra på. Den gränsen är vid ungefär 13-15 lass i året ur skogen tycker jag. Ungefär då skulle en gammal griplastare börja tjäna in sig.

I det här fallet är en fogsvans underinvestering. En bra skogsyxa och en bra bågasåg med 90cm blad är tillräckligt för att få arbetet gjort med rimlig ansträngning. En motorsåg är effektivast men den förutsätter att man också använder den till annat för att den skall bli lönsam.

Motor grensågar och röjsågar förutsätter att de också behövs till annat för att bli lönsamma. Det är längre mellan tillfällena man behöver sådana jämfört med en motorsåg.
 
H heimlaga skrev:
Det är samma typ av kalkyl som då folk frågar varför jag inte köper en modern furhjulsdriven traktor och en modern huggarvagn med griplastare.
Sanningen är att så länge volymerna inte är större än att jag klarar av dem med en rimlig arbetsinsats så blir det kostnadseffektivare med MF165 och vajerkran och kärra med fällbara stakar på 1970-talsvis. När arbetet blir övermänskligt tungt eller tiden inte räcker till innebär det att man har underinvesterat. Tills dess är det bara att köra på. Den gränsen är vid ungefär 13-15 lass i året ur skogen tycker jag. Ungefär då skulle en gammal griplastare börja tjäna in sig.

I det här fallet är en fogsvans underinvestering. En bra skogsyxa och en bra bågasåg med 90cm blad är tillräckligt för att få arbetet gjort med rimlig ansträngning. En motorsåg är effektivast men den förutsätter att man också använder den till annat för att den skall bli lönsam.

Motor grensågar och röjsågar förutsätter att de också behövs till annat för att bli lönsamma. Det är längre mellan tillfällena man behöver sådana jämfört med en motorsåg.
Nää, det kan vara en hobby/fritidssyssla ungefär som vissa t.ex. spelar golf, har en motorcykel, etc, så det behöver inte alls vara lönsamt.😃
Tror vi ska lägga det ekonomiska åt sidan, det får ts själv avgöra, och svara påfunderingen om batteridriven grensåg utifrån funktion.😉
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.