Toppenbra jobbat!
Tack för att du postar så många fina bilder och intressant text.
Jag gillar särskilt ditt arbete med granitmuren som blev jättefin och den fina ytan ni lyckades få till på betongplattan vid gjutningen, grattis!

Jag har gjort flera gjutningar med betongbilar som kommer en efter en i rask takt, det kan vara själva definitionen av ultrastress!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Snyggt jobbat! Imponerande!
Blir det inte svårare att använda förrådsytan om du har dörrar i båda ändarna, och dyrare? Visserligare enklare att få ut saker. Även fönstren är dyra och äter förvaringsutrymme jämfört med vägg.
Jo det är sant. Dörrarna har jag nog bestämt mig för men efter lite fundering kanske jag skippar fönstren, iallafall till en början. Går ju att sätta in i efterhand om man ångrar sig.

N NoiseMaker skrev:
Min begränsade erfarenhet säger att du har rätt, det krävs inte så grova dimensioner för att klara den spännvidden.
Finns bra beräkningshjälp dock:
[länk]
Det är lite den uppfattningen jag får. Tabellen visar dock bara W-takstolar och med spännvidd 5m och uppåt. Jag har fastnat lite för iden att ha A-takstolar för att få lite högre höjd där man kan hissa upp saker i taket (kanot och takbox framförallt). Se skiss i nästa inlägg.

G Gillar att bygga skrev:
Toppenbra jobbat!
Tack för att du postar så många fina bilder och intressant text.
Jag gillar särskilt ditt arbete med granitmuren som blev jättefin och den fina ytan ni lyckades få till på betongplattan vid gjutningen, grattis!

Jag har gjort flera gjutningar med betongbilar som kommer en efter en i rask takt, det kan vara själva definitionen av ultrastress!
Tack! ❤️ Blev nöjd med granitmuren, lite roligare än en putsad lecamur, och "gratis" om man bortser från arbetstimmarna. Ja, dagarna innan och timmarna under gjutning är verkligen ultrastress!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Jo det är sant. Dörrarna har jag nog bestämt mig för men efter lite fundering kanske jag skippar fönstren, iallafall till en början. Går ju att sätta in i efterhand om man ångrar sig.


Det är lite den uppfattningen jag får. Tabellen visar dock bara W-takstolar och med spännvidd 5m och uppåt. Jag har fastnat lite för iden att ha A-takstolar för att få lite högre höjd där man kan hissa upp saker i taket (kanot och takbox framförallt). Se skiss i nästa inlägg.


Tack! ❤️ Blev nöjd med granitmuren, lite roligare än en putsad lecamur, och "gratis" om man bortser från arbetstimmarna. Ja, dagarna innan och timmarna under gjutning är verkligen ultrastress!
Jag håller med om granitmuren, blev jättesnyggt!
 
Nu har jag sökt, läst på svensktträ, byggbeskrivningar mfl. Men hittar inte exakt info angående takstolar.
Har fastnat lite för att det vore bra med "A"-takstolar med förhöjd hanbjälke, för att få utrymme att hissa upp min kajak och takbox i taket.

Här är en skiss med mått:
Skiss av en "A"-takstol med förhöjd hanbjälke, visande takstolens mått: 3200 mm bredd, 45x145 mm sektioner, 1070 mm höjd, 27 graders lutning och detaljerade sidomått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon vänlig själ som har ett beräkningsprogram eller erfarenhet som kan säga om det är rimligt? Snözon är precis på gränsen mellan 2 och 2.5.

Spännvidd: 3200mm
Förhöjning: 300mm
Tassar: 500mm
Vinkel: 27 grader
Längd på hus: 5900mm / 6st takstolar cc 1200mm.
Takbeklädnad: Helst betongpannor och då antar jag råspont och papp också (kanske skulle funka med bara duk och läkt också).
 
S Spannen skrev:
Nu har jag sökt, läst på svensktträ, byggbeskrivningar mfl. Men hittar inte exakt info angående takstolar.
Har fastnat lite för att det vore bra med "A"-takstolar med förhöjd hanbjälke, för att få utrymme att hissa upp min kajak och takbox i taket.

Här är en skiss med mått:
[bild]
Någon vänlig själ som har ett beräkningsprogram eller erfarenhet som kan säga om det är rimligt? Snözon är precis på gränsen mellan 2 och 2.5.

Spännvidd: 3200mm
Förhöjning: 300mm
Tassar: 500mm
Vinkel: 27 grader
Längd på hus: 5900mm / 6st takstolar cc 1200mm.
Takbeklädnad: Helst betongpannor och då antar jag råspont och papp också (kanske skulle funka med bara duk och läkt också).
Hittade den här på nätet - https://uppsalatra.se/a-takstol/
 
D Dublin skrev:
Hittade den här på nätet - [länk]
Verkar tyvärr inte ge någon dimensionering utan mer ett beställningsformulär.

De tabeller jag hittar börjar på 5m spännvidd och uppåt. Hittade dock nu att "enkelboden" från svenskt trä har liknande takstolar jag är ute efter, men kortare spännvidd och 195.or :surprised:
 
Kika på beijers beräkningsprogam.

Jäkligt snygg grund annars må jag säga!
 
Fortfarande inte lyckats komma fram till tak-konstruktion.
Står just nu mellan A-takstolar (enligt ovan) eller en nockbalk med takåsar.
Målet är som sagt att få 2-3dm extra takhöjd för att kunna hissa upp skrymmande (men inte så tunga) saker i taket.

För att underlätta lutar jag åt att skippa betongpannor och köra plåt.

A-Takstolar
Blir inte klok på hur mycket "sämre" det blir av att flytta upp den horisontella bjälken en bit. Som jag tolkat dimensioneringstabellerna så hade jag klarat mig med 45x120 C24 om jag kört med en "vanlig" takstol, dvs underram vilar direkt på väggarna.

En möjlighet är följande konstruktion, men verkar omöjligt att hitta dimensioneringsinfo om denna på nätet.
Diagram av takstolskonstruktion med specifikationer för olika dimensionerade delar, inklusive 45x120 överram och underram samt förstärkningar.
Vad tros om detta:
  • 45x120 överram (3-10, 3-12)
  • 45x120 underram, uppflyttad 200mm (1-5)
  • Förstärkning med 45x95 mellan upplag och underram (1-9, 5-11)
Nockbalk
Använt mig av byggbeskrivningar och testat lite olika konfigurationer, men ska det inte bli jättegrova dimensioner verkar det som jag får köra med 3st balkar (som ändå blir rätt grova). Blir ju också över 6000kr bara för limträt. Har jag tänkt rätt här eller är det overkill?
Illustration av takkonstruktion med detaljer om beräkningar, mått, egenskaper och material för olika delar av taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På något sätt känns det som att jag överanalyserar detta? Eller är det så svårt att bygga ett tak som håller med lite högre takhöjd invändigt?
 
Proportionerna på ditt konstruktionsförslag ser inte helt rimliga ut i mina ögon.
Är ritningen på detta skalenligt?
 
S Spannen skrev:
Fortfarande inte lyckats komma fram till tak-konstruktion.
Står just nu mellan A-takstolar (enligt ovan) eller en nockbalk med takåsar.
Målet är som sagt att få 2-3dm extra takhöjd för att kunna hissa upp skrymmande (men inte så tunga) saker i taket.

För att underlätta lutar jag åt att skippa betongpannor och köra plåt.

A-Takstolar
Blir inte klok på hur mycket "sämre" det blir av att flytta upp den horisontella bjälken en bit. Som jag tolkat dimensioneringstabellerna så hade jag klarat mig med 45x120 C24 om jag kört med en "vanlig" takstol, dvs underram vilar direkt på väggarna.

En möjlighet är följande konstruktion, men verkar omöjligt att hitta dimensioneringsinfo om denna på nätet.
[bild]
Vad tros om detta:
  • 45x120 överram (3-10, 3-12)
  • 45x120 underram, uppflyttad 200mm (1-5)
  • Förstärkning med 45x95 mellan upplag och underram (1-9, 5-11)
Nockbalk
Använt mig av byggbeskrivningar och testat lite olika konfigurationer, men ska det inte bli jättegrova dimensioner verkar det som jag får köra med 3st balkar (som ändå blir rätt grova). Blir ju också över 6000kr bara för limträt. Har jag tänkt rätt här eller är det overkill?
[bild]

På något sätt känns det som att jag överanalyserar detta? Eller är det så svårt att bygga ett tak som håller med lite högre takhöjd invändigt?
Du skulle kunna prova att bryta ut den här frågan och posta den i forumets del för byggmaterlai&byggteknik, det är inte säkert att de som är duktiga på konstruktion följer den här delen av forumet.
 
  • Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Proportionerna på ditt konstruktionsförslag ser inte helt rimliga ut i mina ögon.
Är ritningen på detta skalenligt?
Nej det var en exempelbild jag hittade, nu har jag gjort en skaleenlig modell:
Skalmodell av takkonstruktion skapad med SketchUp, visar mått och detaljer för takstolar och dimensioner i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dublin skrev:
Du skulle kunna prova att bryta ut den här frågan och posta den i forumets del för byggmaterlai&byggteknik, det är inte säkert att de som är duktiga på konstruktion följer den här delen av forumet.
Yes, bra tips. Ska testa det!
 
Jag gjorde såhär på landet.

Spännvidd 4 meter, 50x125 bonnsågat virke, Söderhamn så potentiellt mycket snö.

Jag la dem CC 900 istället för 1200 som jag tycker i regel är för brett.

Gör som du tänkte med 45x120 virke, det kommer hålla fint, speciellt med takplåt.
 
  • Råbyggt tak av trä med en spännvidd på 4 meter, byggt av 50x125 bonnsågat virke. Bakgrunden visar en skog och en sjö under en solnedgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Spannen och 2 till
  • Laddar…
Stödmur i leca
Har pulat vidare mellan bad och utflykter och nu var det en bakre stödmur som skulle byggas.
Ursprungligen var planen att köra skalblock och fylla med betong, men insåg att det skulle krävas rätt mycket betong för att fylla dessa vilket både blivit dyrare och mer jobb (eller ännu dyrare med en betongbil till).

Så efter lite övervägande valde jag istället att göra en lecamur. Som kompensation kommer jag återfylla med 8-16 i botten och sen övre delen med lecasten för att minska vikten som ligger mot muren.

Som nämnt tidigare satte jag första skiftet med block i betongplattan innan den hade torkat. Dessa sögs fast och verkar sitta som berget. Köpte "Finja fördel eco" murblock som har hål i sig och i dessa tryckte jag ner vertikala armeringsjärn i plattan. Dessa vertikala hål fylldes sedan med murbruk.

Murade med "Gullex B".

Byggplats med gjuten betongplatta, delvis färdigställd stödmur av leca-block, verktyg och material, omgiven av skog och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödmur under konstruktion med lecablock och vertikala armeringsjärn, omgivna av verktyg och material med en vit presenning bakom muren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En halvfärdig stödmur byggd av leca-block, armeringsjärn och murbruk på en betongplatta; verktyg och material synliga i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att mura 2 skift tog längre tid än jag hade räknat med. Höjden på plattan visade sig skilja nån centimeter i höjd mellan ändarna så fick kompensera lite successift i fogarna.

Armerade med dubbla bistål i 2a och 4e skiftet. Slängde i några överblivna 8mm armeringsjärn i 1a och 3e.
Valde 2a istället för 1a skiftet eftersom 1a skiftet redan sitter som berg i plattan.
Stödmur av lecablock med armeringsjärn och murbruk. Murarbetet syns på närbild mot en bakgrund av mark och skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lecablockstödvägg under konstruktion med stålförstärkningar. Hålen i blocken är fyllda med murbruk och vertikala armeringsjärn är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett skift kvar. Fick åka och köpa mer murbruk då åtgången var lite större än jag tänkt mig.

Klart!
Stödmur byggd av lecablock på en betongplatta, med en skottkärra och lastpallar i förgrunden, omgiven av skog och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det semester nån vecka innan själva byggandet äntligen kan börja.

Virke, spik och förhoppningsvis allt annat som behövs för att bygga stommen är beställt och dyker förhoppningsvis upp i god tid innan byggveckan!
 
  • Gilla
Posselosse och 13 till
  • Laddar…
Kunde inte hålla mig, utan smygjobbade lite nu på semesterveckan 🫣

Har grovputsat muren, rullat ut platonmattan och fyllt upp en bit med McAdam.
Staplade upp en "kallmur" av sten som fanns kvar för att hålla emot den lecasten som senare kommer fylla upp resten.
Påbörjad putsning av en mur med en svart dräneringsslang och vit geotextilduk längs med basen, och en gräsmatta samt en lekställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en mur med svart platonmatta monterad, grovputsat yta och en kallmur av sten som håller emot makadamfyllning framför en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har också börjat fundera lite på taket. Var helt inne på ett plåttak, men när jag började kika på vad som finns och vad det kostar så har jag börjat vela. Levde under villfarelsen att plåttak skulle vara billigare än läkt + pannor, men det är ju snarare minst dubbelt så dyrt.
  • Korrugerad plåt är billigt och enkelt men det ser också billigt/tråkigt ut.
  • "Fakepanneplåt" är dyrare och verkar meckigt att lägga om man inte beställer exakta längder som verkar ha lång leveranstid. Också verkar det inte helt lätt att få till alla beslag och plåtar på ett snyggt sätt.
  • Läkt och pannor är ju billigare och blir snyggt, men jag drar mig lite för arbetsinsatsen med pannorna samt tankeverksamheten som verkar krävas för att lyckas montera läkt och plåtar rätt.
  • Falsat plåttak är ju väldigt snyggt men orimligt dyrt för ett förråd.
  • Klickfals är extremt lockande att beställa då man kan få ett "färdigt" tak levererat med allt man behöver i rätt längder. Verkar lätt att lägga också direkt på underlagsduk och allt är "färdigtänkt".
Den enda haken jag ser med klickfals är att det verkar landa runt 20k vilket är ungefär det dubbla mot ett tak med pannor och det priset jag räknat med från början.🤔🤔

Just nu lutar det åt att bara lägga underlagsduk och skjuta upp beslutet till "sen". Vet inte riktigt vart jag vill komma med all denna text, men kloka synpunkter mottas gärna!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vanlig tp20 är ju enklast att lägga, tegel går rätt fort ändå på så litet tak.

Klickfals är snyggast, men då "måste" du ha rätt underlagspapp.
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.