Vi har bott två år i huset nu och har fortfarande ingen gräsmatta (av olika anledningar) 😩, men i år ska det bli av! Planen är att så framåt hösten.

Det är en yta på knappt 750 m² i första etappen och i stort sett hela ytan är fyllnadsmassor (det är sand/silt i botten, väldigt kompakt, och ett lager osorterad jord ovanpå, tjockare i ena änden pga utplaning av slänt). Dessvärre var det mycket rotogräs i den senaste omgången massor och hela ytan ser för tillfället ut som på bilderna. 😬

En obearbetad tomt med ojämn mark och spridda ogräs, omgiven av träd och skogsmark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markyta täckt med ogräs, sparsamt med grönska i en sandig och kompakt jord. Några rotogräs syns tydligt i hela området. Quadratiskt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad hade ni gjort åt detta?

Kratta/rycka, fräsa, trimma eller bespruta (i så fall med vad - har ev tillgång till glyfosat)? Något annat?

Ungefär halva ytan behöver justeras/sänkas för att få rätt höjder och fall. Bör vi göra nåt åt ogräset innan vi tar hit en grävmaskin?
 
Så gräs och var snabb med att börja klippa när det väl grott, gärna med robotklippare. ogräset försvinner och gräset tar över. Samtidigt får gräset gödning.

Jag sår oftast inte ens gräs när jag varit igång i trädgården, jag brukar lyfta upp några tuvor från gräsmattan och placera lite här och där i ytan som skall få nytt gräs och sedan låter jag roboten köra igång. Till nästa säsong så har man gräsmatta igen. Den metoden fungerar naturligtvis inte så bra på stora områden utan då måste man så för att få rötterna skall få gro.

Min robotklippare klarar ca 30cm högt tjockt gräs och uppåt halvmetern när det gäller spritt ogräs, men ibland får man gå över med trimmern först.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.