Hej! Vi har köpt hus med källare, som än så länge inte har några fuktproblem enligt besiktningsprotokoll. Det har dock tidigare varit inläckage pga dålig dagvattenavrinning, som lösts tillfälligt med rör ovan mark. När jag tittar på källarens ytterväggar för att ta bort växtligheten närmast husgrunden (något som behövde åtgärdas enligt protokoll) ser det dock ut som att putsen delvis lossnar från källarväggen (se bilder), och som att det inte är någonting emellan putsen och jorden (däremot något svart plastigt innanför putsen, se bild 3). Hur allvarligt är detta och hur snart bör man åtgärda det, och isåfall hur? Är det värt att dränera om ett hus som (än så länge) inte har fuktproblem i källaren? I väntan på ev. dränering, vad kan jag göra så länge? Ska jag bara ta bort det översta växtlagret och fylla på med sprängsten eller ska jag gräva djupare och sen fylla på med sprängsten? Dränering och källaren är gjord 2002 och jag är nybörjare på hus.
 
  • Källarens yttervägg med delar av putsen som lossnat och exponerad jord längst husgrunden, som behöver åtgärdas enligt besiktningsprotokoll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Puts avskalas från en källarvägg, med jord och gräs intill husgrunden synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av murad tegelvägg där vägghörnet visar trasig puts och en svart plastfilm under putsen. En hand pekar på området med sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en källarvägg med sprucken puts och jord nära husgrunden, där växtlighet och gamla rötter ligger mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har nåt tips om vad jag bör göra så länge åt den lossnade putsen, i väntan på ev. dränering? :)
 
Claes Sörmland
Om huset inte har några problem så finns inget att åtgärda.

Kanske lägga tiden på att få ned de där dagvattenledningarna för takavrinningen i marken, de kan ligga ytligt, på 0,5 m djup och jorden kring grunden ser ut att vara sandjord. Mycket lättgrävt.

Verkar onödigt att dränera om en källare som är torr och där huset ligger på sand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.