Hur skulle ni välja/göra med tilluften till en kamin. Valet står mellan ett hål i väggen mot norr eller rakt ner i krypgrunden?
 
namnbyte
Drar du luften från krypgrunden kommer ju luftväxlingen där öka avsevärt, en kamin drar otroliga volymer luft. Och det är mig veterligen till krypgrundens fördel.
 
  • Gilla
Slottet9
  • Laddar…
Har man avfuktare i krypgrunden vill man absolut inte att ventilationen ökar utan snarare tvärtom. På sommaren vill man heller inte få in fuktig uteluft i krypgrunden då det ökar risken för mikrobiell tillväxt och på vintern vill man helst inte kyla ner krypgrunden med ny luft utifrån.
 
J Josth skrev:
Har man avfuktare i krypgrunden vill man absolut inte att ventilationen ökar utan snarare tvärtom. På sommaren vill man heller inte få in fuktig uteluft i krypgrunden då det ökar risken för mikrobiell tillväxt och på vintern vill man helst inte kyla ner krypgrunden med ny luft utifrån.
Man eldar iofs sällan på sommaren och på vintern är det oftast så kallt att mikrober inte kan växa även om luftfuktigheten är hög.
 
J Josth skrev:
Har man avfuktare i krypgrunden vill man absolut inte att ventilationen ökar utan snarare tvärtom. På sommaren vill man heller inte få in fuktig uteluft i krypgrunden då det ökar risken för mikrobiell tillväxt och på vintern vill man helst inte kyla ner krypgrunden med ny luft utifrån.
Som sagt, åt öster är det helt öppet och kryphöjden är drygt 50 cm. Någon avfuktare är m.a.o. inte aktuell.
 
Tar du den från krypgrunden så bygger du in dig lite i ett hörn vad gäller att påverka krypgrundens klimat i framtiden. Om det är ett problem i ditt fall vet jag ej.
Det finns även en risk att glöder far bakvägen.
Jag hade valt hål i väggen.
 
När dom satte in min kamin drog dom ner röret i krypgrunden sen bort till en ventil i yttervägg.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
U UffeoAnita skrev:
Hur skulle ni välja/göra med tilluften till en kamin. Valet står mellan ett hål i väggen mot norr eller rakt ner i krypgrunden?
Tack för engagemang och svar. Jag fick ytterligare en synpunkt ”utanför protokollet”. Rakt ner behöver du inte bekymra dig om fukt i genomföringen. Det lutar åt rakt ner, endast sand under, och om vi sedan vill en vinkel och ut genom miniritskivan som sitter ca 50 cm bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.