Arch Gabriel Arch Gabriel skrev:
Hej & tack för avancerat svar.
Jag tror att radonsug är bra, men i vissa radhus verkar det finnas mest radon på övervåningen, förmodligen byggmaterial...
Om jag ordnar FX -ventilation etc eller radon tapeter... så undrar jag hur det fungera ifall grannen bredvid i ett radhus fortfarande har radon som fortsätter att påverka min del av radhuset?!

Tänker lite från olika vinklar, då mitt främsta mål är att inte ha radon, och köra sanering etc så det blir 0.
Du resonerar fel.
Du kan inte börja din behandling innan dess att du vet varifrån radonen kommer ifrån.
Om du har markradon är det helt irrelevant med radontapeter.
Har du byggradon är det totalt bortkastade pengar med en radonsug.
Kommer radon från egen brunn är båda de alternativen verkanslösa.

Nästa fråga är varför du vill uppnå 0Bq/m3.
Visst, det är en vacker siffra, men när du kommer ned under gränsvärdena så är det i praktiken ofarligt, eller iallafall mindre farligt än allt annat.
Bara när det gäller strålning så har du en naturlig bakgrundsstrålning som varierar beroende på var i landet du bosätter dig.
När det gäller cancer-risker så finns det massor med andra orsaker som är betydligt högre risk än tvåsiffriga radonvärden, som sol, luftföroreningar, mat, dryck, livsstil och slump.

Om ditt primära mål är att uppnå 0Bq/m3 inomhus bör du tänka på att snittvärdet i svenska hus idag ligger på 100Bq/m3. Dvs skolan som barnen går på, arbetsplatsen som du befinner dig på, affären, vänners hus och så vidare.

Gränsvärdet på 200Bq/m3 är Boverkets gränsvärde för nybyggnation. Gränsvärdet som Socialstyrelsen har satt baserat på hälsorekommendationer är 400Bq/m3.

Det finns totalt en känd risk med radon i inomhusluft, ökad risk för lungcancer.
Varje år uppkommer i snitt 500 fall som man anser vara orsakade av radon.
450 av dem är rökare. Hur många av de 50 kvarvarande som utsatts för passiv rökning eller dålig luftkvalitet i övrigt har jag tyvärr inte hittat någon bra statistik på.

100Bq/m3 ger ungefär 16% ökning av den väldigt låga risken för att få lungcancer.
Årligen får 4500 personer i Sveige lungcancer. Dvs 4000 får det av helt andra orsaker.
54,8% av de drabbade är kvinnor.

Dvs, det är större risk (0,00823%) att få lungcancer om man är kvinna än om man sänker halten från 100Bq/m3 till 0Bq/m3 i inomhusluften (0,006857%)

Vid ungefär 120Bq/m3 är det lika riskfyllt att vistas 20* år i byggnaden som att vara född till kvinna sett till risken för lungcancer. Allt under det är lägre.
(Man pratar om långvarig exponering, vilket kan vara 15-40 år, men ett snitt på 20 år används ofta)

Men, låt oss säga att du prompt vill uppnå 0Bq/m3.
Då ska du börja med att kolla på kommunens radonkarta och se var riskerna för markradon är lägst.
Sedan ska du kolla på byggnader utan stenmaterial. Det inkluderar betong-grund, klinkers, kakel och granithällar. Du bör även undvika att ta in stenmaterial i huset, som exempelvis glas och porslin.
(Tegel på taket kommer ventilera uppåt, så det är okej)
Du behöver också kontrollera mätvärden från det kommunala dricksvattnet om du inte har egen brunn. 1000Bq/l vatten brukar resultera i 100Bq/m3.
Gränsvärdet för tjänligt utan anmärkning är 100Bq/l vilket i ditt fall kan resultera i 10Bq/m3, så du behöver ta reda på det exakta värdet från den senaste mätningen.

När du väl har hittat ett radhus som matchar de kriterierna kan du börja kontrollera vilka åtgärder som ska utföras för att minska de kvarvarande nivåerna som du nu har.
(Efter att du har kontrollerat samtliga grannars levnadsvanor, då de inte får vara rökare eller umgås med dylika)
Notera att du då redan ligger långt under alla gränsvärden så alla dina åtgärder kommer du själv att bekosta.

När du väl har lyckats uppnå ditt ultimata resultat på 0Bq/m3 kan du slappna av och korka upp ett glas champagne och fira. Dock kommer alkoholen i det glaset öka risken för munhålecancer, strupcancer, levercancer, bröstcancer och tjocktarmscancer.
 
  • Gilla
Roger Magnusson2
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Känns rätt ologiskt att det skulle skilja sig mellan hus och radhus. Oavsett så bor jag i radhus iallafall och även om det är en del blå betong är det i mitt fall framförallt markradon, det blir tydligt när radonvärdet är lägre desto högre upp i huset man kommer (värst i källaren)

Edit: en grund till att blåbetong radon kanske är överrepresenterat i radhus är kanske att det byggdes mycket radhus när blåbetong var populärt medan villor har byggts i stor utsträckning både före och efter blåbetongen
Det låter korrekt det du säger gällande när och hur det byggdes.

När jag läser olika besiktningar så verkar det finnas radon som överstiger 200 främst på översta våningen, det kanske har med områdena att göra? fastän det är olika områden....
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du resonerar fel.
Du kan inte börja din behandling innan dess att du vet varifrån radonen kommer ifrån.
Om du har markradon är det helt irrelevant med radontapeter.
Har du byggradon är det totalt bortkastade pengar med en radonsug.
Kommer radon från egen brunn är båda de alternativen verkanslösa.

Nästa fråga är varför du vill uppnå 0Bq/m3.
Visst, det är en vacker siffra, men när du kommer ned under gränsvärdena så är det i praktiken ofarligt, eller iallafall mindre farligt än allt annat.
Bara när det gäller strålning så har du en naturlig bakgrundsstrålning som varierar beroende på var i landet du bosätter dig.
När det gäller cancer-risker så finns det massor med andra orsaker som är betydligt högre risk än tvåsiffriga radonvärden, som sol, luftföroreningar, mat, dryck, livsstil och slump.

Om ditt primära mål är att uppnå 0Bq/m3 inomhus bör du tänka på att snittvärdet i svenska hus idag ligger på 100Bq/m3. Dvs skolan som barnen går på, arbetsplatsen som du befinner dig på, affären, vänners hus och så vidare.

Gränsvärdet på 200Bq/m3 är Boverkets gränsvärde för nybyggnation. Gränsvärdet som Socialstyrelsen har satt baserat på hälsorekommendationer är 400Bq/m3.

Det finns totalt en känd risk med radon i inomhusluft, ökad risk för lungcancer.
Varje år uppkommer i snitt 500 fall som man anser vara orsakade av radon.
450 av dem är rökare. Hur många av de 50 kvarvarande som utsatts för passiv rökning eller dålig luftkvalitet i övrigt har jag tyvärr inte hittat någon bra statistik på.

100Bq/m3 ger ungefär 16% ökning av den väldigt låga risken för att få lungcancer.
Årligen får 4500 personer i Sveige lungcancer. Dvs 4000 får det av helt andra orsaker.
54,8% av de drabbade är kvinnor.

Dvs, det är större risk (0,00823%) att få lungcancer om man är kvinna än om man sänker halten från 100Bq/m3 till 0Bq/m3 i inomhusluften (0,006857%)

Vid ungefär 120Bq/m3 är det lika riskfyllt att vistas 20* år i byggnaden som att vara född till kvinna sett till risken för lungcancer. Allt under det är lägre.
(Man pratar om långvarig exponering, vilket kan vara 15-40 år, men ett snitt på 20 år används ofta)

Men, låt oss säga att du prompt vill uppnå 0Bq/m3.
Då ska du börja med att kolla på kommunens radonkarta och se var riskerna för markradon är lägst.
Sedan ska du kolla på byggnader utan stenmaterial. Det inkluderar betong-grund, klinkers, kakel och granithällar. Du bör även undvika att ta in stenmaterial i huset, som exempelvis glas och porslin.
(Tegel på taket kommer ventilera uppåt, så det är okej)
Du behöver också kontrollera mätvärden från det kommunala dricksvattnet om du inte har egen brunn. 1000Bq/l vatten brukar resultera i 100Bq/m3.
Gränsvärdet för tjänligt utan anmärkning är 100Bq/l vilket i ditt fall kan resultera i 10Bq/m3, så du behöver ta reda på det exakta värdet från den senaste mätningen.

När du väl har hittat ett radhus som matchar de kriterierna kan du börja kontrollera vilka åtgärder som ska utföras för att minska de kvarvarande nivåerna som du nu har.
(Efter att du har kontrollerat samtliga grannars levnadsvanor, då de inte får vara rökare eller umgås med dylika)
Notera att du då redan ligger långt under alla gränsvärden så alla dina åtgärder kommer du själv att bekosta.

När du väl har lyckats uppnå ditt ultimata resultat på 0Bq/m3 kan du slappna av och korka upp ett glas champagne och fira. Dock kommer alkoholen i det glaset öka risken för munhålecancer, strupcancer, levercancer, bröstcancer och tjocktarmscancer.
Hahhahha, det är faktiskt så jag tänker exakt, så som du beskriver genom din tankekarta och därför undersöker jag vad jag kan ordna med.

1) Vattenfilter använder jag sedan många år, flera stycken och nu finns det bättre och även billigare.
2) Sedan finns ett helt system andra saker som jag använder som typ dessa: ( import från UK, som inte är EU längre ;)
https://www.groundedwellness.co.uk/blushield-home-office/
3) Diverse hälsomedvetna val....
4) Japp det stämmer, först när jag köpt huset kan jag göra en sanering som passar just det huset och nu gör jag research för att planera samt se över mina möjligheter.
5) Möjlighet att leva under bättre livsförhållanden är ett val, så jag väljer det och andra kanske väljer fler resor och snyggare bil :)
6) Det finns flera naturliga sätt att rena jorden på, vet ej om det skulle fungera men kanske ett intressant projekt, något som tar ut radon i längden,
7) Nya futuristiska lösningar...
 
Redigerat:
Ah, Groundedwellness.
Att du inte sa att du var en foliehatt från början, då hade vi kunnat avstå från att skriva något baserat på vetenskap och naturlagar.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ah, Groundedwellness.
Att du inte sa att du var en foliehatt från början, då hade vi kunnat avstå från att skriva något baserat på vetenskap och naturlagar.
Det du inte vet om vetenskap och naturlagar kommer alltid att förtydligas i svaren du ger.
Samt din nivå av medvetande.
Nivå av medvetande, det intellektuella samt det vetenskapliga är alla olika system en människa bör lära sig att behärska, åtminstone utforska.
Foliehatt? Är det 50-tals amerikaniserad chargong?
För du vet väl att Sverige anammar mycket från staterna, undrar varför?!

“Recent decades have taught us that physics is a magic window. It shows us the illusion that lies behind reality—and the reality that lies behind illusion. Its scope is immensely greater than we one realized. We are no longer satisfied with insights only into particles, or fields of force, or geometry, or even space and time. Today we demand of physics some understanding of existence itself.”
― John Archibald Wheeler, Quantum Theory and Measurement

“We live on an island of knowledge surrounded by a sea of ignorance. As the island of knowledge grows, so does the shore of our ignorance.”
― John Archibald Wheeler

Observer
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Arch Gabriel Arch Gabriel skrev:
Det du inte vet om vetenskap och naturlagar kommer alltid att förtydligas i svaren du ger.
Samt din nivå av medvetande.
Nivå av medvetande, det intellektuella samt det vetenskapliga är alla olika system en människa bör lära sig att behärska, åtminstone utforska.
Foliehatt? Är det 50-tals amerikaniserad chargong?
För du vet väl att Sverige anammar mycket från staterna, undrar varför?!

“Recent decades have taught us that physics is a magic window. It shows us the illusion that lies behind reality—and the reality that lies behind illusion. Its scope is immensely greater than we one realized. We are no longer satisfied with insights only into particles, or fields of force, or geometry, or even space and time. Today we demand of physics some understanding of existence itself.”
― John Archibald Wheeler, Quantum Theory and Measurement

“We live on an island of knowledge surrounded by a sea of ignorance. As the island of knowledge grows, so does the shore of our ignorance.”
― John Archibald Wheeler

Observer
John Wheelers födelsedag idag, ska du inte gratta bara skratta ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.