Hej,

Ledsen för kanske dumma frågor, vi har precis blivit klara med vårt husbygge och på framsidan ser jag denna rör som sticker upp från marken. Jag frågade vår byggare vad det var och han svarade att det är ett radon rör (för att tömma radon om det behövs?)

Han sa att jag kunde tejpa igen den och gräva ner den. Undrar om det bara är att tejpa igen den med silvertejp och gräva ner?
 
  • Sliten slang på grus, kablar i bakgrunden, grönska, sprucken asfalt, vardaglig utomhusscen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp en propp,
 
  • Svart propp för dräneringsrör, olika storlekar, e-handelsproduktbild, recensioner, leveransinformation och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pejmaneidisson
  • Laddar…
S Srixon skrev:
Köp en propp,
Tack så mycket för tipset @Srixon 🙏🏼
 
Lite gammalt det här med skulle tipsa dig om att på något sätt markera läget för där den här ledningen mynnar under mark 😊. Ledningen finns där för att man har förberett med radonslangar under eran byggnad för att kunna skapa ett undertryck under bottenplattan genom att koppla en fläkt till det här röret OM det skulle bli så att ni får problem med för höga radonhalter inne i byggnaden (superbra att ni har det här alltså och otroligt effektivt om det behöver kopplas in). Det gäller då bara att hitta den här nergrävda pluggade slängänden och det är ju ett elände om den inte är markerad eller inmätt. Antingen kan du ju bara lägga ett vanligt litet brunnslock över som markering eller så mäter du bara in den med en tumstock från hushörn och yttervägg och spar pappret bland huspappren så kommer du bli överlycklig den dan det eventuellt behövs 😊.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.