S
Problem: Serveringsbordet är alltid för litet för allt som skall få plats.

Steg 1 är alltid att shoppa lite bra saker. En tur till Hornbach gav en massa idéer utifrån vad som fanns tillgängligt i den rostfria avdelningen. En M8 gångstång, lite båtbrickor och muttrar blev dagens skörd.

Därefter fick den gamla TIG-svetsen jobba lite. Det är otroligt hur bra en 40+ år gammal svets kan prestera. Jag önskar bara att jag var en duktigare svetsare.
Ett hemgjort serveringsbord med en M8-gängstång och rund bricka, svetsat med TIG-svets, på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan var det en del jobb att knacka brickan plan och 90 grader i förhållande till gängstången. Lite extra knackande gjorde brickan aningens konvex för att anliggningen skulle vara längst ut på kanten. Det understa fatet får ta hela momentet då man ställer ner konstruktionen aningens snett. Elasticiteten i gängstången hjälper till att minska toppbelastningen så jag är glad att jag inte valde M10.

Några delar ur en Rörstrand-servis fick hål i sig. Är det någon som har tips om hur man borrar igenom på ett enklare sätt än tvåskärigt kakelborr? Det tog nog mist en halvtimme per fat. Trots vattenkylning och låg skärhastighet enligt konstens alla regler. Fungerar diamantborrar bättre?
Tre dekorerade porslinstallrikar med borrade hål i mitten, omgivna av båtbrickor och muttrar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monteringen gick fort och enkelt.
Hemmabyggt trevånings serveringsfat av Rörstrand-porslin, monterat med M8-gängstång, båtbrickor och muttrar. Perfekt för servering av kakor och smårätter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Note to self:
- Nästa gång så gör inte gängstången 2 cm längre än högsta hyllan i skåpet. Nu behöver den monteras isär efter varje användning.
- En blöt trasa en bit ner på gängstången hade stoppat blåanlöpningen på gängstången när jag svetsade.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 17 till
  • Laddar…
Snyggt! Ett tips om du vill experimentera vidare är att använda M4-stång. Då blir alla knoppar till köksskåp kompatibla och går att ha som topp-knopp. Blir lite rangligare, men det kan man lösa genom att trä ett tunt rör (typ 10-12mm) över gängstången på varje våning, döljer även muttrarna om man tar rätt storlek.
 
  • Gilla
Raimo T och 8 till
  • Laddar…
Bra jobbat och riktigt fin idé! 👍

Hur gjorde du för att få hålen i centrum på tallrikarna?

Min erfarenhet av att borra i krukor/keramik/glas är just som din, det tar tid..

Men inte lång tid. Vad var det för märke på borren?

Vattenkylning är ett måste, jag har fått bra resultat genom att sänka ned borrämnet helt i vatten. Badkar om det är större grejer, plastbackar om det är mindre. Det blir också lite lättare att se hur/om borren tar.
B Bjoellander skrev:
Snyggt! Ett tips om du vill experimentera vidare är att använda M4-stång. Då blir alla knoppar till köksskåp kompatibla och går att ha som topp-knopp. Blir lite rangligare, men det kan man lösa genom att trä ett tunt rör (typ 10-12mm) över gängstången på varje våning, döljer även muttrarna om man tar rätt storlek.
Mycket bra tips!
 
S
B Bjoellander skrev:
Snyggt! Ett tips om du vill experimentera vidare är att använda M4-stång. Då blir alla knoppar till köksskåp kompatibla och går att ha som topp-knopp. Blir lite rangligare, men det kan man lösa genom att trä ett tunt rör (typ 10-12mm) över gängstången på varje våning, döljer även muttrarna om man tar rätt storlek.
Lysande tips. Det låter som att frugan skall få en uppsättning till. :D

V Vardagsrum skrev:
Bra jobbat och riktigt fin idé! 👍

Hur gjorde du för att få hålen i centrum på tallrikarna?

Min erfarenhet av att borra i krukor/keramik/glas är just som din, det tar tid..

Men inte lång tid. Vad var det för märke på borren?

Vattenkylning är ett måste, jag har fått bra resultat genom att sänka ned borrämnet helt i vatten. Badkar om det är större grejer, plastbackar om det är mindre. Det blir också lite lättare att se hur/om borren tar.
Markeringen av centrum kändes lite svår eftersom ytterkanten är ojämn och det är mjuka rundningar längre in på tallriken. Det finns alltså inget bra att mäta mot. Man kunde nog ha använt tyngdpunkten, men minsta fel i tjockleken skulle leda till en ganska stor förskjutning. Lösningen blev att ställa skjutmåttet på lite mindre än radien på tallriken och mäta från ytterkant. En bit maskeringstejp sätts ungefär i mitten. Ett rakt streck dras där skjutmåttet hamnar. Repetera runt hela varvet. Sedan borrar man i mitten av cirkeln som bildas av alla strecken.
Person markerar centrum på en porslinstallrik med hjälp av ett skjutmått och en blyertspenna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte först ett borr av märket Alpin från Hornbach. I slutet av första hålet pajade jag det när jag råkade sätta skruvdragaren på att köra åt fel håll. Det gick flisor ur eggen. Sedan köpte jag ett fyrskärigt på Biltema men tyckte att det varken gick fortare eller långsammare. Kanske var det jag som inte vågade trycka tillräckligt hårt, men man vill ju inte knäcka tallriken heller.
Bra tips att sänka ner helt i vatten. Jag bara hällde på och såg till att det alltid var någon mm vatten.

AXS: Det är fusk att köpa något mycket snyggare för halva priset av vad jag köpte delarna för. ;)
För övrigt behöver man inte svets, men sätter man en mutter under så behöver man sätta fötter på tallriken så att den inte balanserar på muttern.
 
  • Älska
AXS
  • Laddar…
För att slippa problem med balansering under med en mutter, slipa den konisk, limma sedan en bricka under. Gör nu hålet i tallriken koniskt. Vill du inte ta isär kakfaten och muttrar/brickor så limmar du fast mutter och bricka under varje våning.
 
M
Jag hade satt ett rostfritt eller kromat rör utanpå gängstången, inga muttrar och knopp med dold rampamuff överst så syns det inte att det är en gängstång och det se mindre hemmabyggt ut.
 
Redigerat:
klosp11
M mnils skrev:
Jag hade satt ett rostfritt eller kromat rör utanpå gängstången, inga muttrar och knopp med dold rampamuff överst så syns det inte att det är en gängstång och det se mindre hemmabyggt ut.
S STB skrev:
Lysande tips. Det låter som att frugan skall få en uppsättning till. :D


Markeringen av centrum kändes lite svår eftersom ytterkanten är ojämn och det är mjuka rundningar längre in på tallriken. Det finns alltså inget bra att mäta mot. Man kunde nog ha använt tyngdpunkten, men minsta fel i tjockleken skulle leda till en ganska stor förskjutning. Lösningen blev att ställa skjutmåttet på lite mindre än radien på tallriken och mäta från ytterkant. En bit maskeringstejp sätts ungefär i mitten. Ett rakt streck dras där skjutmåttet hamnar. Repetera runt hela varvet. Sedan borrar man i mitten av cirkeln som bildas av alla strecken.
[bild]

Jag köpte först ett borr av märket Alpin från Hornbach. I slutet av första hålet pajade jag det när jag råkade sätta skruvdragaren på att köra åt fel håll. Det gick flisor ur eggen. Sedan köpte jag ett fyrskärigt på Biltema men tyckte att det varken gick fortare eller långsammare. Kanske var det jag som inte vågade trycka tillräckligt hårt, men man vill ju inte knäcka tallriken heller.
Bra tips att sänka ner helt i vatten. Jag bara hällde på och såg till att det alltid var någon mm vatten.

AXS: Det är fusk att köpa något mycket snyggare för halva priset av vad jag köpte delarna för. ;)
För övrigt behöver man inte svets, men sätter man en mutter under så behöver man sätta fötter på tallriken så att den inte balanserar på muttern.
Kan rekommendera dessa borr. Borrade 4 hål till en glasskiva bakom spisen igenom hård klinker. Det gick relativt fort. Själva borren kylar man i en skål med vatten. 1 borr funkade till 2 hål
 
  • Förpackning för KGC klinkerborr Super Ø5mm, placerad på ett trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning för borrverktyg med instruktioner om att förborra klinker med 4mm borr och kyla borren i vatten var 20:e sekund. Rekommenderade varvtal listas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.