Hej, jag har ett filter till poolen och nr jag nu ska starta upp efter vintern så läcer det kring tryckmätaren som ett såll....Jag skruvar av tryckmätaren o konstaterar att det suttit gängtejp runt den. Vintern har av någon anledning gjort att den läcker. Jag har prövat att tejpa om den ett par ggr men den läcker fortsatt som ett såll....Silikon på gängorna som tätar bättre? eller annat bra tips?
 
Låter konstigt. Får du flöde i systemet när pumpen är på ? Ingen ispropp i något rör etc ?
Har filtret frusit i vinter ?
Om inte gängtape tätar så misstänker jag att det inte läcker i själva gängan ?! Spruckit bredvid ?
 
L largab skrev:
Låter konstigt. Får du flöde i systemet när pumpen är på ? Ingen ispropp i något rör etc ?
Har filtret frusit i vinter ?
Om inte gängtape tätar så misstänker jag att det inte läcker i själva gängan ?! Spruckit bredvid ?
Tack. Det ser definitivt ut som det läcker kring själva tryckmätaren. Har provat gängtejp ett par ggr men det vill gärna "korva" sig o gängan täcks ej när skruvas i botten alternativt blir för tunt. Tänker därför kanske dränka gängorna i någon sorts klet? typ silikon. O kan ej se någon spricka i godset i övrigt. Visst kan något ha frusit sönder, men det har stått "ute" flera år redan o det har fungerat. Bifogar bild..



Pump med läckage vid tryckmätare, gängtejp synlig runt anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har väldans svårt att förstå att det skulle plötsligt börja läcka i en gänga utan vidare. Det har inte suttit någon oringstätning som torkat , gått av, försvunnit??
 
L largab skrev:
Jag har väldans svårt att förstå att det skulle plötsligt börja läcka i en gänga utan vidare. Det har inte suttit någon oringstätning som torkat , gått av, försvunnit??
Dessvärre en väldigt klarsynt kommentar. Vid närmare inspektion visar det sig att det finns en spricka i i själva "godset" vid infästningen för manometern. Surt, men bara att köpa ny 6-vägsventil. Säkert inte billigt. Och i fortsättningen måste den tas in på vintern...Jag hade förstått det som att endast pumpen krävde varmförvar. Man lär sig....
 
Försök göra en smal spalt där det spruckit. Och injicera lite pvc lim. Den är nog gjord av ABS . Det går också limma m angivet lim.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Kostar nog en slant, OM ventilen finns som reservdel, kan vara värt att försöka laga.
Det här limmet biter riktigt bra på pvc och är spaltfyllande.
[länk]
Ja, kostar ca 1 300 SEK för sexvägsventilen. PVC lim kan vara värt att prova. Å andra sidan blir det väldigt mycket tryck i ventilen och vill ju inte att den springer läck under t ex semestern....
 
S
Vilket fabrikat på filtret , inte säkert att olika passar på burken ,finns ventilhus till dom flesta fabrikaten ,
då får man plocka över alla delar
 
S skutten11 skrev:
Vilket fabrikat på filtret , inte säkert att olika passar på burken ,finns ventilhus till dom flesta fabrikaten ,
då får man plocka över alla delar
Hayward. Ny sexvägsventil beställd. Ska passa. 1 300 sek...
 
Hoppar in i en gammal tråd, bara för att jag hittade den på Google.
Råkade precis ut för samma problem. Fast mitt filter har alltid stått inomhus.
Det är 18 år gammalt så det kanske var dags, ventilhuset har en liten spricka från manometerhålet uppåt. Lagom för att det skall droppa hela tiden oavsett vad jag försökt med; gängtejp, brickor med packningar...

Beställde precis ett nytt hus. Mitt kostade 2600 bloss...

Temporär lösning. Med provisorisk tätning kommer det en droppe i sekunden. Har fixat transport till närmsta golvbrunn...
Ett ventilhus med en spricka och provisorisk tätning med gult tejp och slangar, placerad inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S sepani skrev:
Dessvärre en väldigt klarsynt kommentar. Vid närmare inspektion visar det sig att det finns en spricka i i själva "godset" vid infästningen för manometern. Surt, men bara att köpa ny 6-vägsventil. Säkert inte billigt. Och i fortsättningen måste den tas in på vintern...Jag hade förstått det som att endast pumpen krävde varmförvar. Man lär sig....
Hej, jag har liknande filter, ca ett år gammalt, stått i varmgarage hela tiden och poolen startades upp för första gången för ca en månad sedan. Märker nu att det läcker från tryckmätaren. Har provat att sätta ny gängtejp men utan resultat.
 
  • Närbild på tryckmätare monterad på svart filter, visar området där läckaget uppstår trots ny gängtejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Adam Zetterberg skrev:
Hej, jag har liknande filter, ca ett år gammalt, stått i varmgarage hela tiden och poolen startades upp för första gången för ca en månad sedan. Märker nu att det läcker från tryckmätaren. Har provat att sätta ny gängtejp men utan resultat.
Det läcker dock ytterst lite så syns inte med blotta ögat men kommer man in efter ett par timmar ser man att det runnit några droppar. Du med mer erfarenhet tror du att själva ventilen spruckit? Laga eller byta allt direkt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.