Hej!
Jag gissar på att jag behöver dra dit någon extra skruv eller lim här i skarven på vindskiveplåtarna då den övre plåten skjuter ut något vilket gör att det droppar utanför istället för att åka ner i hängrännan. Se videon.

Är det bara skruva i så de fogar samman helt, eller är det något särskilt att tänka på gällande plåtarna?
 
  • Plåttak med vidhäftande vindskiveplåtar där den övre plåten inte är helt fastsatt, vilket orsakar vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mjanne
  • Laddar…
Jag tror att man brukar klippa bort falsen på ena plåtbiten och trä in i nästa så dem låses fast. De ser inte rätt ut nu.
 
Alexander Åkesson Alexander Åkesson skrev:
Jag tror att man brukar klippa bort falsen på ena plåtbiten och trä in i nästa så dem låses fast. De ser inte rätt ut nu.
Precis!
Omviket klipps bort på båda sidor av den nedre plåtens övre del. Sen skjuter man in den i den övre plåtens omvik.
Som det är gjort nu ser det alls inte bra ut. Men tyvärr är det ofta man ser den där varianten.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Okej. Men hur kan man lösa det utan att ta bort och klippa? Rätt lurigt att komma åt utan att bygga ställning men kan hjälpligt klättra och gör någon enklare åtgärd
 
Från fotot ser det ut som du redan är på en bra plats. Skruva ur farmarskruvarna, klipp bort falsen och skjut in, skruva tillbaks skruvarna i befintliga hål i plåten, klart.
Personligen skulle jag sätta en extra skruv där plåtarna överlappar dessutom, så har jag gjort på mitt hus.
 
J johan_p skrev:
Från fotot ser det ut som du redan är på en bra plats. Skruva ur farmarskruvarna, klipp bort falsen och skjut in, skruva tillbaks skruvarna i befintliga hål i plåten, klart.
Personligen skulle jag sätta en extra skruv där plåtarna överlappar dessutom, så har jag gjort på mitt hus.
Jag står på balkongräcket cirka 4m upp och håller i mig med en hand medan jag lutar mig över med andra för fotot 😂

Ingen arbetsställning jag gör mycket annat än drar i någon skruv eller kletar på lite lim typ..

Nockhöjd är ca 6-7m och plåtarna är skarvade 1 gång så de är nog ca 3m långa, men jag kanske inte behöver skruva bort alla skruvar och ta bort dem iofs?
 
Ah, tittade inte på filmen men då ser jag hur högt det är.
Går det att resa en stege mot takfoten och är taket inte allt för brant hade jag gjort det, men det kan ju vara riskfyllt. Du kanske kan säkra med ett rep över nock ner på andra sidan om du har utrustning och vet hur du ska göra. Eller bygga upp nån liten ställning på/från balkongen men då skulle jag definitivt säga att du ska säkra dig med tanke på att du kommer luta dig ut över marken när du jobbar.

Skulle säga att du behöver lossa blecken nerifrån för att skjuta upp dem, det som du skjuter in i kan sitta kvar, men utan att lossa nedre kommer du inte kunna skjuta in det i det övre, och det kommer oxå vara väldigt svårt att klippa till det utan att först lossa. Skruvarna ser ut att sitta väldigt glest så möjligen går det att lyfta det övre blecket något och komma åt med en plåtsax, om du då bara klipper av falsen på undre precis där det övre börjar och sen sätter en ny farmarskruv genom de båda kanske det är en adekvat lösning om än inte riktigt fackmannamässigt, men det är det ju inte redan från början :)
 
J johan_p skrev:
Ah, tittade inte på filmen men då ser jag hur högt det är.
Går det att resa en stege mot takfoten och är taket inte allt för brant hade jag gjort det, men det kan ju vara riskfyllt. Du kanske kan säkra med ett rep över nock ner på andra sidan om du har utrustning och vet hur du ska göra. Eller bygga upp nån liten ställning på/från balkongen men då skulle jag definitivt säga att du ska säkra dig med tanke på att du kommer luta dig ut över marken när du jobbar.

Skulle säga att du behöver lossa blecken nerifrån för att skjuta upp dem, det som du skjuter in i kan sitta kvar, men utan att lossa nedre kommer du inte kunna skjuta in det i det övre, och det kommer oxå vara väldigt svårt att klippa till det utan att först lossa. Skruvarna ser ut att sitta väldigt glest så möjligen går det att lyfta det övre blecket något och komma åt med en plåtsax, om du då bara klipper av falsen på undre precis där det övre börjar och sen sätter en ny farmarskruv genom de båda kanske det är en adekvat lösning om än inte riktigt fackmannamässigt, men det är det ju inte redan från början :)
Tack för utförlig beskrivning. Kanske att jag testar det.

Vad tror ni annars om att bara dra i 2 skruvar såhär? En där gula pricken är, och en in från sidan, längs röda pilen?

I övrigt, är det någon "fara" att det är som det är nu? Kan vatten komma in och skada eller är det mest kosmetiskt?
 
  • Närbild på ett tak med takpannor och en taklist. En röd pil pekar mot taklisten, och en gul prick markerar en föreslagen plats för en skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle inte säga att det är någon större fara att ha det som det är. Visst kan det driva in lite vatten när det blåser, men det gör det vid pannorna med och du bör ha en underlagspapp som skyddar mot det.

Drar du i skruvar som du tänker dig kommer du tighta till det lite. Droppet kanske minskar något men det kommer inte försvinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.