Hej

Har nyligen köpt en 1-1/2 plans villa på 145kv från -74 som snart ska genomgå en del renovering!

- Direktverkande el + luft - luft värmepump (placerad vid hall/trapp på nedanvåningen)
- självdrag
- Nya fönster
- Inga tilluftsventiler
- platta på mark
- trästomme med tegelfasad
- ligger i södra Skåne

Funderar nu på hur vi kan lösa ventilation för bästa inomhusklimat, även uppvärmning kan behöva förbättras och varmvattensberedaren ska bytas ut. Solceller kommer förmodligen installeras om något år.

Min initiala tanke var FTX, dock så medger inte planlösningen en enkel/snygg kanaldragning, svårt att komma upp och utnyttja alla kattvindar (uppdelade) & nockvind.

Nästa tanke var då att köra en Indol EcoHeat (eller liknande) + friskluftsventiler för att åtminstone ta till vara på värmen som ventileras ut. Dock verkar detta kanske vara en dum idé med tanke på uppvärmningen.

Vad tror ni blir det bästa? Är det helt enkelt att bita i det sura och ta kostnaden av ett FTX + att göra jobbig rördragning?

Uppskattar all feedback!

ps. bifogar två bilder på hur planlösningen förmodligen kommer att se ut.
 
  • Planritning som visar bottenvåningen av en 1-1/2 plans villa med trapphus, rum, dörrar, fönster och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning för övervåning i 1-1/2 plans villa med trappa, två rum och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I södra Skåne skulle jag satsa på enkel F-ventilation med väggventiler. Eventuellt flera fläktar om det är svårt att dra kanaler. Däremot skulle jag försöka dra in vattenburen värme och satsa på luftvattenvärmepump även för varmvattnet. Antingen golvvärme om golven ska läggas om eller vattenburna radiatorer.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Josth skrev:
I södra Skåne skulle jag satsa på enkel F-ventilation med väggventiler. Eventuellt flera fläktar om det är svårt att dra kanaler. Däremot skulle jag försöka dra in vattenburen värme och satsa på luftvattenvärmepump även för varmvattnet. Antingen golvvärme om golven ska läggas om eller vattenburna radiatorer.
Tack för din input! Det hade ju absolut förenklat med F-ventilation! Golven är hyfsat nylagda på nedervåningen så inte jättesugen på att bryta upp dom, inte jättelockad av synliga rör med radiatorer heller, men ska fundera på hur det kan gå in i huset och budgeten. Får nog räkna lite på det också, kanske betalar av sig själv hyfsat snabbt med tanke på att uppvärmningen ligger på 24 000/år enligt före detta ägare.
Behöver ju ändå lägga ca 15k på en ny vvb och ett ftx hade ju gått på kanske 50-65k för material. Så det är ju inte jättelångt ifrån luft/vatten värmepump materialmässigt. Men sen tillkommer ju såklart installation,rör och radiatorer... tänkte försöka göra det mesta själv dock!

Angående F-ventilation, kan man ha ett grundflöde i spiskåpan med en kanalfläkt eller är det förbjudet pga brand osv?
 
Finns "kryddhyllefläktar" i lite olika versioner som har ett grundflöde och dessutom kan öppna spjäll i spiskåpan för att få större drag vid matlagning. I badrummen kan man sätta PAX-fläktar med grundflöde. Sedan får man inte glömma att göra ventilationshål i innerdörrarna om det saknas. Plus givetvis väggventiler i vardagsrum, allrum och sovrum.
 
J Josth skrev:
Finns "kryddhyllefläktar" i lite olika versioner som har ett grundflöde och dessutom kan öppna spjäll i spiskåpan för att få större drag vid matlagning. I badrummen kan man sätta PAX-fläktar med grundflöde. Sedan får man inte glömma att göra ventilationshål i innerdörrarna om det saknas. Plus givetvis väggventiler i vardagsrum, allrum och sovrum.
Kommer ej att ha överskåp ovanför hällen så "kryddhyllefläkt" går tyvärr bort. Eller du menar att jag kan sätta typ denna på vinden eller liknande? https://ventilation.se/sv/products/ostberg-kryddhylleflakt-140c-hoger

PAX i badrummen låter smidigt om de kan köras med grundflöde. Annars ska jag se om det går att sätta en kanalfläkt eller liknande i ena kattvinden då jag tror att det redan går rör (bla imkanal) i det lilla utrymmet som syns i badrummet på ovanvåningen.

Blir dock tveksam till att lvvp går att räkna hem... Det sitter ju redan en llvp nere i hallen ovanför ytterdörren. Kanske får komplettera denna med ytterligare en llvp på ovanvåningen. Det finns förövrigt även en kamin i vardagsrummet som kan användas om det blir väldigt kallt.
 
Redigerat:
BirgitS
Kommunerna brukar ha gratis energirådgivare som gör hembesök för diskussioner om vad som kan vara vettigt och lönsamt i just det huset.
 
M Majskaka skrev:
Kommer ej att ha överskåp ovanför hällen så "kryddhyllefläkt" går tyvärr bort. Eller du menar att jag kan sätta typ denna på vinden eller liknande? [länk]

PAX i badrummen låter smidigt om de kan köras med grundflöde. Annars ska jag se om det går att sätta en kanalfläkt eller liknande i ena kattvinden då jag tror att det redan går rör (bla imkanal) i det lilla utrymmet som syns i badrummet på ovanvåningen.

Blir dock tveksam till att lvvp går att räkna hem... Det sitter ju redan en llvp nere i hallen ovanför ytterdörren. Kanske får komplettera denna med ytterligare en llvp på ovanvåningen. Det finns förövrigt även en kamin i vardagsrummet som kan användas om det blir väldigt kallt.
Ska du ha fläkten på taket/vinden är det nog alliancefläktar du ska titta på. Två olika fläktar som jobbar i par och styrs från köksfläkten.

Konvertering till vattenburet och LVVP går inte att räkna hem som en besparing relativt LLVP utan man måste se det som en standardhöjning i huset och som ger ett lite högre försäljningspris den dag det ska säljas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kommunerna brukar ha gratis energirådgivare som gör hembesök för diskussioner om vad som kan vara vettigt och lönsamt i just det huset.
Tack, det var ju ett bra tips!

@Josth Ja det lutar åt att ändå behålla nuvarande LLVP på bottenvåningen och köra en till på ovanvåningen om det inte räcker till. Får se hur behovet blir i vinter... Ventilationsmässigt så kollar jag på lite olika F-vent lösningar, får se på plats sen om det passar med en central fläkt/kryddhyllefläkt eller pax varianter.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.