F Forbo skrev:
Vanlig ståltråd spänd mellan två träbitar kopplat till 12-volts batteriladdare...funkar kanon. Men nu såg jag att Jula har fått in en värmekniv för ca 300 spänn...garanterat bättre än hemmajoxet! kolla nya katalogen.
Startsnöret till en skrotad rymdraket fungerar klockrent
 
N Nygge72 skrev:
Hej, finns det någon som vet hur man delar/skär en cellplast skiva på bästa sätt utan att den "frasar". Kanske någon som har tips på vilket verktyg/redskap man använder bäst, eller något smart tips att göra det på?
Finns fina och effektiva verktyg för att skära cellplast nu !. Kolla på www.cellplastkniv.se där finns många olika att välja på.
 
Nu när tråden väckts ur sin vila kan jag passa på att nämna att järntråd typ migsvetstråd duger gott att skära frigolit med. Man vill ändå inte ha en glödande tråd för då tar frigoliten eld eller smälter långt ifrån tråden om man sackar lite i skärhastighet. Det blir fula snitt.
Bäst skär man med lagom varm tråd och det pallar vanlig järntråd för ett normalt hemmabyggprojekt.
Jag byggde en giljotinliknande skärare runt en lastpall med trä och lite plåtbitar.
Skar kanske 100talet skivor till 2 byggprojekt. Riktigt fina snitt och raka linjer. Men det ryker en del så man måste vara ute. 12V passade bra till 0,8 migtråd 1.25m lång om jag minns rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.