L luddovitch skrev:
Hejsan! Jag har nyligen köpt ett litet hus där det lilla köket idag saknar köksfläkt. Det har funkat bra att öppna fönstret som sitter ovanför spisen men vintertid känns det inte som någon bra lösning. Så jag undrar vilken typ av köksfläkt som kan funka bäst? Jag är inne på kolfilterfläkt, närmare bestämt en Franke spirit 1292B, för att göra installationen så enkel som möjligt och slippa göra en brandsäker kanal genom vägg ( (kräver bygglov?) Men är det krav på att en sådan typ av kolfilterfläkt måste sitta under ett skåp? Jag tänkte om man kunde sätta upp några konsoler eller liknande bara och montera fläkten fast i det. Fläkten kommer iallafall hamna 95cm ovan spisen och det är ca 60cm från fönstret till tak, se bild:
[bild]

Här är bild på kolfilterfläkten:
[bild]
Så är det någon som har tips och råd för mitt val av köksfläkt, skulle verkligen uppskattas!
Jo nu förstår jag inte ens tanken hur du kan komma på att en kolfilterfläkt är något bra?
Sen har du ju redan ett hål i väggen för att skicka ut oset med en ren frånluftsfläkt.
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
Det är väl en fettaerosol 😎
 
A ajn82 skrev:
Det är väl en fettaerosol 😎
Jovisst och det konstaterar man enkelt när man inspekterar filtren.
Om man blir blöt av fett på fingrarna är det hög tid för rengöring!

Upptäckte att kombot diskmaskinregöring med Yes och fläktfiltren i diskmaskinen är en utmärkt lösning.
https://www.prisjakt.nu/s/yes-maskindisk/
 
P paralun skrev:
Jo nu förstår jag inte ens tanken hur du kan komma på att en kolfilterfläkt är något bra?
Sen har du ju redan ett hål i väggen för att skicka ut oset med en ren frånluftsfläkt.
Ja det är därför jag frågar. Tänkte göra det lätt för mig med en kolfilterfläkt för att slippa imkanaler och förmodligen en skorsten på ytterväggen för att släppa ut oset ovan nocken. Men det kanske slutar med något sånt.. 🤔
 
L luddovitch skrev:
Ja det är därför jag frågar. Tänkte göra det lätt för mig med en kolfilterfläkt för att slippa imkanaler och förmodligen en skorsten på ytterväggen för att släppa ut oset ovan nocken. Men det kanske slutar med något sånt.. 🤔
Nej skicka ut oset, punkt-slut, du har ju hålet i väggen redan.
Välj en ren frånluftsfläkt!
 
R Rejäl skrev:
Jag som trodde att fläktar sög ångan och inte vätskan, det måste vara jobbigt att koka potatis hemma hos dig då du har en så stark fläkt som suger upp vätskan🫣
Du måste vara kul på fest
 
  • Älska
Rejäl
  • Laddar…
Jag har den fläkten från Franke sedan november kan inte rekommendera den faktiskt. Har ett gammalt kök som jag renoverade upp och där var det bara Franke som hade den gamla måttstandarden i det utförandet, därför fick jag betala dyra pengar för den men tycker den suger dåligt och hade köpt en billigare (eller en bättre för samma peng) om jag kunde.
 
  • Gilla
luddovitch
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.