Sitter och studerar några offerter inför ett takbyte.

Har ett hus från 30-talet med betongpannor och därunder sticketak man reglat på någon gång på 70- eller 80-talet. Så pannorna är väl 50 år och besiktningsmannens generella rekommendation är att det är dags att byta av fler anledningar än en. Den förre ägaren som ägt huset sen 60-talet är död så det finns ingen att fråga.

Vill byta till tegelröda betongpannor men nu med spont som undertak.

En firma föreslår byte utan att sticketaket tas bort. Man gör luftspalt och lägger sponten.
En annan firma plockar bort sticketaket vilket medför merjobb och en högre kostnad.

Tankar om detta?
 
Läcker taket i nuläget?

Besiktningsmän ger ofta råd att åtgärda saker långt innan det faktiskt behövs.

När vi köpte vårt förra hus var taket långt förbi sin tekniska livslängd.

När vi sålde huset femton år senare var taket mycket långt förbi sin tekniska livslängd.

Men så vitt jag vet var det fortfarande tätt.

Så mitt tips blir väl, håll koll på det, men vänta tills det faktiskt inte funkar längre innan ni tar kostnaden att byta det.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Läcker taket i nuläget?

Besiktningsmän ger ofta råd att åtgärda saker långt innan det faktiskt behövs.

När vi köpte vårt förra hus var taket långt förbi sin tekniska livslängd.

När vi sålde huset femton år senare var taket mycket långt förbi sin tekniska livslängd.

Men så vitt jag vet var det fortfarande tätt.

Så mitt tips blir väl, håll koll på det, men vänta tills det faktiskt inte funkar längre innan ni tar kostnaden att byta det.
Det läcker inte men jag har ändå bestämt att byta. Så i nuläget är de än frågan överspelad. Frågan är med eller utan sticketaket kvar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.