Hej
Mitt hus är byggt -36. Tycker jag gjort nästan allt för att energiektivisera ( solceller, värmepump, isolering av vind och fönster) trots detta energiklass G. 4 lgh.
Husets vattenförbrukning är ca 287 kbm.
Har någon erfarenhet från värmeväxling från avfallsvatten och solceller? Kan det vara lönsamt?
Tacksam för synpunkter
 
C Ciligie skrev:
värmeväxling från avfallsvatten
Har varit uppe tidigare, vi kom fram till typ >85 års drift innan det återbetalas (i småhus).
 
D Dilato skrev:
Har varit uppe tidigare, vi kom fram till typ >85 års drift innan det återbetalas (i småhus).
Inte denna konstruktion jag funderar på. Den skulle sitta centralt där allt avloppsvatten går ut.
 
C Ciligie skrev:
Inte denna konstruktion jag funderar på. Den skulle sitta centralt där allt avloppsvatten går ut.
Ok, och hur mycket varmvatten (hur varmt är avloppsvatten egentligen) rinner det ut på en sådan per dygn, i vilka mängder/tim/minut och hur tas den värmen om hand och återförs (innan det kallnat)?
Vad är det för pryl du tänker på?
 
Det funkar om du har samtidig konsumtion och produktion av varmvatten. I hushåll infaller det vid dusch, annars inte. Säg att installation kostar 20 000:-. Kanske fyra-fem tonåringar med långt hår gör att återbetalningstiden blir ner mot 10- 20 år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den kan numera användas även som batteri till solcellerna på sommaren enligt tillverkaren.
 
  • Wow
  • Haha
optimizer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.