Just hämtat lite sekelskiftesfönster för ett miniväxthus som blir mer som ett skåp dvs man kommer ej kunna gå in i det utan öppnar rutorna ist. Gjort ett första utkast på en skiss. Växthuset blir ca 2,4 m högt med pulpettak och ca 1,4 m brett och 1 m djupt. Kommer antagligen mura med lecablock runt, ca 2 lekablock högt.

Kan man ha dubbelfönster i ett växthus eller är det på nått sätt en nackdel?

Ritad skiss av ett kommande miniväxthus med pulpettak och sekelskiftesfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av sekelskiftesfönster med mått för bygge av miniväxthus, visar tre olika storlekar på linjerat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sekelskiftesfönster med vit färg som flagnar, används för projektet av ett miniväxthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gamla sekelskiftesfönster stående på grus, tänkta för användning i ett framtida miniväxthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Hej
Vilket litet, bra och behändigt projekt. Det första är att du har en hel del jobb med att få fönsterrutorna i skick. När det gäller dubbelstängning så handlar det väl om att lösningen skall hålla i många år. Konstruktionen skall kunna tåla en storm och måste förankras i marken. Det är inte roligt att göra något som har undermålig kvalitet, då tröttnar man. Sedan handlar det om val av plats också. Växterna skall inte torka av solen så någon form av galler stället för rutor högst upp kan jag se framför mig, men å andra sidan tar vinden tag i det hela.

Lycka till!
 
  • Gilla
kikarhus
  • Laddar…
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Vilket litet, bra och behändigt projekt. Det första är att du har en hel del jobb med att få fönsterrutorna i skick. När det gäller dubbelstängning så handlar det väl om att lösningen skall hålla i många år. Konstruktionen skall kunna tåla en storm och måste förankras i marken. Det är inte roligt att göra något som har undermålig kvalitet, då tröttnar man. Sedan handlar det om val av plats också. Växterna skall inte torka av solen så någon form av galler stället för rutor högst upp kan jag se framför mig, men å andra sidan tar vinden tag i det hela.

Lycka till!
Tack! Ja det ska bli roligt att sätta igång att skrapa, linolja och måla fönstrena. Redan börjat gräva ut för grund men lite kvar :)

Det är vandrande sol (?) Lite träd på platsen så tror det klarar sig men ska se över detta.
 
Redigerat:
N
Jag skulle nog ge mig på att påla och eventuellt gjuta i betong
 
N Nylenskavillan skrev:
Jag skulle nog ge mig på att påla och eventuellt gjuta i betong
Jag hade tänkt ett "stödben" bakom men tåls att tänkas på.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
kikarhus kikarhus skrev:
Just hämtat lite sekelskiftesfönster för ett miniväxthus som blir mer som ett skåp dvs man kommer ej kunna gå in i det utan öppnar rutorna ist. Gjort ett första utkast på en skiss. Växthuset blir ca 2,4 m högt med pulpettak och ca 1,4 m brett och 1 m djupt. Kommer antagligen mura med lecablock runt, ca 2 lekablock högt.

Kan man ha dubbelfönster i ett växthus eller är det på nått sätt en nackdel?

[bild] [bild] [bild] [bild]
Hittade ditt projekt, men tråden tog tvärt slut. Hur blev slut resultatet? Funderar själv på ett liknande skåp för några tomat och gurka plantor. Jag tänkte mig att ha krukor som jag odlar i.
 
Att tänka på: Ju mindre volym på växthuset desto klurigare att få till en bra temperatur.
 
M mika m skrev:
Hittade ditt projekt, men tråden tog tvärt slut. Hur blev slut resultatet? Funderar själv på ett liknande skåp för några tomat och gurka plantor. Jag tänkte mig att ha krukor som jag odlar i.
Det har avstannat för platsen där jag påbörjade ska bli något annat.
 
Z Zeke_Varg skrev:
Att tänka på: Ju mindre volym på växthuset desto klurigare att få till en bra temperatur.
Misstänker att det blir kallt på natten och väldigt varmt på dagen? Det är något jag inte tänkt på alls. Jag vill inte ha et helt växthus och konstaterar att tomaterna inte hinner mogna på Vächgötska höglandet även om man knökat plantor in på kvällen.
 
kikarhus kikarhus skrev:
Det har avstannat för platsen där jag påbörjade ska bli något annat.
Synd det hade varit intressant att hitta något som fått det att fungera.
 
M mika m skrev:
Synd det hade varit intressant att hitta något som fått det att fungera.
Jag ska bygga/"gräva" ett halvt nedgrävt växthus istället https://www.energi-miljo.se/nedgravt-vaxthus-ger-tropisk-skord/ fast mitt kommer vara mkt fulare 😂 hela min tomt är sluttande så funkar jättebra hos mig. Kommer halvt gräva ner, ha en stomme ungefär som en pergola och sen bygga väggar av halmbalar och ha några skivor plasttak på.
 
kikarhus kikarhus skrev:
Jag ska bygga/"gräva" ett halvt nedgrävt växthus istället [länk] fast mitt kommer vara mkt fulare 😂 hela min tomt är sluttande så funkar jättebra hos mig. Kommer halvt gräva ner, ha en stomme ungefär som en pergola och sen bygga väggar av halmbalar och ha några skivor plasttak på.
Jag har sett filmer på tuben om dessa växthus. Känner ingen som byggt ett. Men när du kommer igång med det lägg gärna upp en tråd om det här vi är nog många som är intresserade. Har funderat på mitt tomatskåp under en tid. Konstatera att jag saknar virket till stommen. Hade tänkt använda fönster kramen men jag åkte på att såga isär den för att slippa riva i fasaden. Huset är tilläggsisolerat på 90talet på utsidan. Skall ut och skruva isär fönstren nu mellan regnskurarna.
 
M mika m skrev:
Jag har sett filmer på tuben om dessa växthus. Känner ingen som byggt ett. Men när du kommer igång med det lägg gärna upp en tråd om det här vi är nog många som är intresserade. Har funderat på mitt tomatskåp under en tid. Konstatera att jag saknar virket till stommen. Hade tänkt använda fönster kramen men jag åkte på att såga isär den för att slippa riva i fasaden. Huset är tilläggsisolerat på 90talet på utsidan. Skall ut och skruva isär fönstren nu mellan regnskurarna.
Tyvärr jobbar jag extremt långsamt så jag skulle bli förvånad om jag blev klar i år 😅
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
kikarhus kikarhus skrev:
Tyvärr jobbar jag extremt långsamt så jag skulle bli förvånad om jag blev klar i år 😅
Samma här inte för att jag är petig utan för att det blir när tid och lust samman faller. Sedan brukar det bli ett ryck och få det klart. Ibland hamnar projektet på jag gör det sen högen ibland avslutas den högerns bestånd på återvinningscentralen. Jag var tidigare slarvig med att mäta riktigt dels på grund utav okunnighet ibland av slarv. Nu har jag insett vikten av någon form av ritningar och att mäta noggrannare. Mindre arbete och spill. 🙂
 
M mika m skrev:
Samma här inte för att jag är petig utan för att det blir när tid och lust samman faller. Sedan brukar det bli ett ryck och få det klart. Ibland hamnar projektet på jag gör det sen högen ibland avslutas den högerns bestånd på återvinningscentralen. Jag var tidigare slarvig med att mäta riktigt dels på grund utav okunnighet ibland av slarv. Nu har jag insett vikten av någon form av ritningar och att mäta noggrannare. Mindre arbete och spill. 🙂
Hihi jag är exakt lika dan 😅
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.