Då vårt uterum blir ganska varmt på sommaren typ olidligt, som verkar vanligt bland oss som har kanalplast i taket. Mitt är ca 30mm. Vi har funderat på väv på insidan eller helt enkelt lägga ett plåttak över befintligt, vi har testat väv som inte gjorde så mycket som vi ville i grader. Vi testade också att lägga en presenning över hela och detta gjorde 15-20 grader så därför tänkte vi plåt, men detta innebär lite större ingrepp med läktning och plåtarbete mot vägg osv. Jag såg då att det fanns solreflekterande färg som skulle göra ca 20grader enligt uppgift (google och youtube) men hittar bara denna typen i England http://www.solarx.co.uk/window-film-services/solar-reflective-paints-coating/
Är det någon som hittat något liknande i Sverige eller t.o.m. har testat?
 
  • Gilla
midvintervind
  • Laddar…
Bumpar denna, hur gick det för dig?

Är i samma sits, stort uterum med kanalplasttak och det blir galet varmt på sommaren.
 
M Mattias HH skrev:
Bumpar denna, hur gick det för dig?

Är i samma sits, stort uterum med kanalplasttak och det blir galet varmt på sommaren.
Beställde faktiskt färgen från solarx men fick aldrig testa den för den kom till svenska transportören (posten) som inte ville transportera den vidare.
Så den gick i retur till England igen, tur att säljaren var seriös så fick pengarna i retur. Nu har vi lagt på en presenning från jula så länge i väntan på att lägga plåttak och det fungerar riktigt bra om än inte snyggt.

/Wosp
 
S Stehin skrev:
Beställde faktiskt färgen från solarx men fick aldrig testa den för den kom till svenska transportören (posten) som inte ville transportera den vidare.
Så den gick i retur till England igen, tur att säljaren var seriös så fick pengarna i retur. Nu har vi lagt på en presenning från jula så länge i väntan på att lägga plåttak och det fungerar riktigt bra om än inte snyggt.

/Wosp
Okej, förstår. Tack för snabbt svar!
 
[...] Nu har vi lagt på en presenning från jula så länge i väntan på att lägga plåttak och det fungerar riktigt bra om än inte snyggt.
@Stehin , har ni nu provat presenningen under en längre tid? Vilken färg på presenningen? Hur väl fungerade den över tid? Blev det mögel/påväxt eller några andra problem?
 
U ulrikf skrev:
@Stehin , har ni nu provat presenningen under en längre tid? Vilken färg på presenningen? Hur väl fungerade den över tid? Blev det mögel/påväxt eller några andra problem?
Presenningen ligger på sedan 1,5 år tror jag. Andra sommaren. Färgen var silveraktig på ena sidan så den la vi uppåt. Ingen påväxt alls och inga skador, spänn upp den så inte vinden får tag i den bara så håller den nog ett bra tag. Bra kvalitet för det priset.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ardsforvaring/presenningar/presenning-020897/
 
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
Tack för svar @Stehin !

Jag överväger att fästa PVC-presenning med kederskena (se bifogad bild) i framkant. Samt att på sidorna vika ner presenningen över vindskivorna med elastiska stroppar i svetsade öljetter. Det borde bli vindtåligt, men kanske alltför tätt och därmed med ökad risk för påväxt?

Hur tätt sitter din pressening? Ventilerar du ut fukt på något sätt? Ser du fukt under presenningen ibland?

Blir det liggande vatten ovanpå presseningen efter regn, eller har du fungerande avrinning?

Intressant med silveraktig pressening. Kanske reflekterar det mer av energin från solstrålarna? Jag får ta en titt på julas pressening. Annars hade jag tänkt mig något i stil med https://plastman.se/metervara/pvc-isolerande/ljus-isolerande/metervara-pvc-ljustat-300-cm/
 
  • Närbild på en svart PVC-presenning som är fastsatt i en aluminium kedarskena monterad på en grön struktur, markerar fästningsmetod för presenningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
U ulrikf skrev:
Tack för svar @Stehin !

Jag överväger att fästa PVC-presenning med kederskena (se bifogad bild) i framkant. Samt att på sidorna vika ner presenningen över vindskivorna med elastiska stroppar i svetsade öljetter. Det borde bli vindtåligt, men kanske alltför tätt och därmed med ökad risk för påväxt?

Hur tätt sitter din pressening? Ventilerar du ut fukt på något sätt? Ser du fukt under presenningen ibland?

Blir det liggande vatten ovanpå presseningen efter regn, eller har du fungerande avrinning?

Intressant med silveraktig pressening. Kanske reflekterar det mer av energin från solstrålarna? Jag får ta en titt på julas pressening. Annars hade jag tänkt mig något i stil med [länk]
Ja din lösning är ju snyggare än min fast vårt var mest som test som har legat kvar. Tanken var att vi skulle lägga plåttak istället för det går inte att ha kanalplasten endast, blir alldeles för varmt. Vattnet rinner av som det skall trots svag lutning, framkant är invikt mellan takkant och hängränna så det funkar bra. Bakkant mot vägg är intryckt under väggplåten och har legat kvar trots starka vindar, viktigt är nog att fästa så det inte finns för stora glipor så vinden får tag i den. Påväxt under har jag dålig koll på då jag inte lyft och kollat, dessutom är presenningen svart på baksidan så svårt att se underifrån genom plasten 🫣 Vi har kompletterat med ikeas mörkläggande rullgardiner (Fridans)i vitt som också har en silveraktig utsida som vi har nedrullade dagtid när vi arbetar och detta gör att vi utnyttjar uterummet nästan varje dag sommartid. Skulle det någon gång vara väldigt mycket solsken så öppnar vi bara två fönster så brukar det bli beboeligt, Lycka till!
 
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
S Stehin skrev:
Tanken var att vi skulle lägga plåttak istället för det går inte att ha kanalplasten endast, blir alldeles för varmt.
Jag har idag plåttak och överväger att byta till kanalplast. Gräset är grönare på andra sidan... ;-) Det finns risk att jag gör ett misstag och därför frågade jag om dina erfarenheter, även om det i mitt fall är en altan utan väggar. Tack!
 
Klar skillnad såklart, men mitt uterum med kanalplast går inte att använda när det är en varm sommardag, blir lätt 40 grader därinne!

Har testat måla ett par kanalplast-paneler med kalkfärg, sån man har på utsidan av växthus, tror de gör viss skillnad och dämpar även solljus lite så man inte blir helt bländad av solen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.