Hej!

I vår gemensamma källare (lägenhetshus från 40-talet) har vi ett gäng isolerade rör i taket. Min sambo är lite orolig för att det skulle kunna vara asbest, men själv är jag ruskigt okunnig. Jag tror att det är gammal mineral- eller glasull, men har förhoppning att någon av experterna här kan stilla hennes oro bättre än jag kan!
 
  • Isolerade rör i taket på en källare i ett lägenhetshus från 1940-talet, där isoleringen är vit och ser ut som glasull eller mineralull.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör i taket i en källare, vissa med vit isolering och andra med slitna gröna fibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör i källartak med exponerad, vit isolering runt ett av rören.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör i taket på en källare från 40-talet, med vit fibermaterial synligt runt ett kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Rickard.
Själva isoleringen är säkert någon sorts mineralull men det kan vara asbest på böjar, T-rör eller andra detaljer. Den eventuella asbesten är inbakad i ett typ av spackel så det finns inget att oroa sig för bara för att det finns där.
 
  • Gilla
Tim Bjärv
  • Laddar…
I vart fall ett av rören ser nytt ut med presskoppling så det är knappast asbest i det där.
 
  • Gilla
Tim Bjärv
  • Laddar…
Tack för svar! Detta räcker förhoppningsvis för att lugna nerverna på henne.
Rickard. Rickard. skrev:
Den eventuella asbesten är inbakad i ett typ av spackel så det finns inget att oroa sig för bara för att det finns där.
Hade jag också för mig! Låter orimligt att det skulle vara någon sorts asbestberikad mineralull med "lösa" asbestfibrer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.