F Fideliox skrev:
Har köpt hem plåtar som är 1200mm nu, tog ett tag. En fundering kring överlapp. Spelar det någon roll om man lappar över flera rader så att säga annat än att man kanske behöver överlappsskruv? Jag tolkar detta som att överlappskruv rekommenderas om det är mer än 500mm från läktskruven?
Jag tolkar det som att överlappsskruv bara behövs om bärläkten har ett centrumavstånd på mer än 500 mm.
 
F
S Stubai skrev:
Jag tolkar det som att överlappsskruv bara behövs om bärläkten har ett centrumavstånd på mer än 500 mm.
Nu har jag egentligen enbart ströläkt men principen blir detsamma tänker jag.
 
F
När vinden tar i så slamrar det lite i plåtarna. Överlappskruv hade nog behövts.. men får man något drag om det inte är något trä under?
 
När du skriver enbart ströläkt. Har du alltså inget trä tvärs korrugeringen i plåten? Det är nog därför det slamrar. Och kanske därför det gamla taket gick sönder.
 
F
A Avemo skrev:
När du skriver enbart ströläkt. Har du alltså inget trä tvärs korrugeringen i plåten? Det är nog därför det slamrar. Och kanske därför det gamla taket gick sönder.
Ja precis. Det är ett väldigt enkelt skjul. Hmm kanske det? Kanske kan skruva några tvärsliggande underifrån. Egentligen skulle man nog rivit hela skjulet och gjort om det då det mesta är ganska snett och krokigt.
 
F Fideliox skrev:
Nu har jag egentligen enbart ströläkt men principen blir detsamma tänker jag.
Har du en ströläkt per dal då eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.