Har ingen nolla i mitt spisuttag o behöver ingen heller just nu men har öppet ett golv nu mellan kök o centralen där röret till spisen är skarvat så tänkte dra nolla nu om det går trögt så kan man öppna upp där o hjälpa till...men det verkar vara draget bara 1,5mm, ska jag byta alla till 2,5mm för framtida behov? I så fall vilken kabel rekommenderas o vilka färger på faserna på 1,2,3 ? Nu är fas 1 svart o 2 och 3 vit o jorden är röd så vore ju detsamma göra enligt dagens standard tänkte jag.
 
Antar du har kabelrör hela vägen från elcentralen till spisen? Till spisen har man då normalt 5 st FK/FQ 2,5 med färgerna brun, svart, grå, blå och gul/grön.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
tommib
Dra 5x2,5 kvmm, i färgerna brun, svart, grå, blå och gulgrön.

Är du bekväm med att göra denna typ av elarbeten själv trots att det är olagligt?
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
J Josth skrev:
Antar du har kabelrör hela vägen från elcentralen till spisen? Till spisen har man då normalt 5 st FK/FQ 2,5 med färgerna brun, svart, grå, blå och gul/grön.
Det stämmer, tack 👍🏻
 
tommib tommib skrev:
Dra 5x2,5 kvmm, i färgerna brun, svart, grå, blå och gulgrön.

Är du bekväm med att göra denna typ av elarbeten själv trots att det är olagligt?
Har en gammal diacedcentral så har det någon betydelse på vilken av skenorna jag sätter brun,svart o grå? Säjer man den översta är 1 eller den nedersta?
Jag känner mig bekväm med det och vet det är olagligt men det är gott om plats i centralen så det ska inte vara något problem, ska byta om bara dom befintliga kablarna verkar gå lätt att dra ut.
 
tommib
Nuvarande ordning är brun svart grå. Jag hade satt dem uppifrån och ner. Det saknar dock praktisk betydelse.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.