Vi flyttade in i ett hus 2013, det fanns ett nyrenoverat badrum med Hafa blandare (se bild).
Nu har vi fått dåligt tryck i duschen (varmvattnet, kallvatten bra tryck) så jag tänkte rengöra termostaten (kalkavlagringar). Har tagit bort "pluppen" som brukar dölja skruven. Men här finns ingen skruv...hur demonterar jag temostaten?
 
  • Hafa blandare i ett badrum, sedd framifrån monterad på vitkaklad vägg, med duschstång ovanför och duschslang nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kromad Hafa duschblandare i ett badrum, där en täckplugg tagits bort och en tom skruvhylsa syns, med vit kakelodlingsvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl en insex-skuv där inne?
Instruktionsbild som visar stegvis demontering av en cylinderkomponent med användning av en insexnyckel för att ta bort en insexskruv (hex-skruv).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tipset, verkar dock inte så. En bra bit in finns ett litet hål men det är runt. Har försökt med insex men den släpper.
 
BirgitS
S Sidnas skrev:
Nu har vi fått dåligt tryck i duschen (varmvattnet, kallvatten bra tryck) så jag tänkte rengöra termostaten (kalkavlagringar).
Kan det inte vara smuts i silen som sitter där varmvattnet kommer in i duschblandaren då?
 
  • Gilla
Sidnas och 1 till
  • Laddar…
S Sidnas skrev:
Vi flyttade in i ett hus 2013, det fanns ett nyrenoverat badrum med Hafa blandare (se bild).
Nu har vi fått dåligt tryck i duschen (varmvattnet, kallvatten bra tryck) så jag tänkte rengöra termostaten (kalkavlagringar). Har tagit bort "pluppen" som brukar dölja skruven. Men här finns ingen skruv...hur demonterar jag temostaten?
Här har du flera filmer från Hafa
https://www.hafa.se/kundservice/monteringsfilmer/blandare
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Här har du flera filmer från Hafa
[länk]
Det måste vara den här?
 
D Dilato skrev:
Det måste vara den här?
[media]
Jo hade inte tid att kolla filmerna men sen är det då noga med ett ätticksbad för att få loss kalkhelv--et.
 
Hej, jag har exakt samma blandare och upplever att den visslar/skriker på höga frekvenser när den är på. Är det samma på din?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej, jag har exakt samma blandare och upplever att den visslar/skriker på höga frekvenser när den är på. Är det samma på din?
Hej Thomas,
nej inga sådana problem med min blandare
 
P paralun skrev:
Jo hade inte tid att kolla filmerna men sen är det då noga med ett ätticksbad för att få loss kalkhelv--et.
Hej Dilato,
tyvärr inte samma blandare. Har inget "lock" att ta av för att komma åt skruven.
 
BirgitS BirgitS skrev:
BirgitS BirgitS skrev:
Kan det inte vara smuts i silen som sitter där varmvattnet kommer in i duschblandaren då?
Kan det inte vara smuts i silen som sitter där varmvattnet kommer in i duschblandaren
Hej BirgitS,
fixat du, skruvade isär för att hitta en sil, upptäckte då att en backventil för inkommande varmvatten till blandaren hade fastnat!
Supertack för ditt råd, nu är det dags för en dusch!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.