Jag ska bygga ett utekök till min nya uteplats (skiffer) och har minimal erfarenhet av att snickra.
Nu funderar jag på att sätta metallfötter på bänken för att det skulle se snyggt ut och förhoppningvis öka livslängden på träet eftersom det inte ligger dikt an mot marken och kan torka bättre.
Jag kommer göra en stomme med 45x70 reglar som benen kommer sitta på.
De här är benen har jag spanat in:
https://www.ikea.com/se/sv/p/capita-ben-rostfritt-stal-30244346/

Är detta en bra idé?
Är det onödigt?
Hur tror ni benen kommer klara sig utomhus?
 
Låter som en bra idé. Dessutom är de justerbara, så att du lätt får köket i våg.

Rostfria ben kommer att klara sig bra ute, bättre än furu/gran direkt på marken.
 
  • Gilla
Max2772
  • Laddar…

Bästa svaret

T
Det är ingen dum ide att lyfta upp uteköket en bit med ben (skulle du vilja ha ett lite massivare intryck funkar det ju att montera benen nån centimeter in och sätta en trallbräda utanför som front.).

Det är plast under foten, det är bra. Materialet anges som rostfritt så bör vara rätt ok. Nackdelen jag kan se är att de har borstad finish som kan se lite schaskig ut efter ett tag utomhus.

Men till det priset är det väl bara att köra på.
 
  • Gilla
Max2772
  • Laddar…
Haft samma tanke som du på grejer som jag byggt som ska stå ute. Bra att inte trä står direkt på ett blött underlag. Använt dessa flera år. Finns på Clas O. Syns inte och har aldrig gått sönder. Vit plastfot med spik, används för att höja trä från blött underlag, tillgänglig på Clas Ohlson, hållbar produkt för utomhusprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj vad stor bilden blev... sök på möbeltassar
 
T trycklös skrev:
Det är ingen dum ide att lyfta upp uteköket en bit med ben (skulle du vilja ha ett lite massivare intryck funkar det ju att montera benen nån centimeter in och sätta en trallbräda utanför som front.).

Det är plast under foten, det är bra. Materialet anges som rostfritt så bör vara rätt ok. Nackdelen jag kan se är att de har borstad finish som kan se lite schaskig ut efter ett tag utomhus.

Men till det priset är det väl bara att köra på.
På med fint sandpapper och sen typ autosol för att polera upp en blank yta istället 😁
 
Några stommar byggda.
Det funkar verkligen otroligt bra!
Ojämnheterna i stenläggningen korrigeras enkelt genom att ställa in höjd på fötterna. Jag har ett bord som jag gjort i samma stil som det andra, avsett att hänga vid, avställningsyta mm. Det är 60x60 och flyttas runt en del och fötterna gör att borde alltid står stadigt.
 
  • Stommar byggda på stenlagd yta med bord och grill; justeringsbara fötter används för att ställa in höjd och jämna ut ojämnheter i stenläggningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.