Hej

Jag brukar kunna lösa alla elutmaningar själv men just denna har gett mig massa frågetecken.

Jag har en Ikea spishäll som har 2 anslutningsmöjligheter. 220-240v och 400v
På hällen finns det plats för enbart 4 kopplingar medans perilex kabeln har 5 och 3Fas uttaget på väggen har 5 kablar
ansluten (öppnade och tittade).

Proppskåpet har 3 st 16A säkringar för uttaget

Jätte tacksam för hjälp med att förstå om befintlig perilex funkar och vad händer isf med den 5e kabeln. Ska jag låta den hänga fritt men isolera den?

Må bäst
 
  • Instruktionsdiagram för elanslutning av en Ikea spishäll, visar två alternativ: 400V och 220-240V, med etiketter för L, N, PE, och varningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningsbox för el med fyra anslutningspunkter inuti, med kablar och kopplingar till en Ikea spishäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller en perilex kabel med fem färgkodade trådar bredvid ett vitt tvåfasstickpropp och en skruvmejsel på en metall yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med flera säkringar märkta "16A" och "10A", tillverkad av Vynckier och VASA norm. En säkring är avstängd. Uppe till vänster står "Striebel & John".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla efter bilden till vänster, färgerna stämmer och du får den grå över som du lämpligen klipper av "tråden" som inte har isolering och sätter på en kopplingsplint så att den inte kan beröra hällen.
Ps
Du bör kolla så att du verkligen har ett fullkopplat uttag, dvs. att nollan finns i uttaget. Det händer ibland att nollan saknas och gör den det är risken mycket stor att hällen skadas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En elterminal med fyra anslutningar märkta med texten "SVART", "BRUN", "BLÅ" och "GUL/GRÖN" bredvid respektive skruvanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sepand Astaneh och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Koppla efter bilden till vänster, färgerna stämmer och du får den grå över som du lämpligen klipper av "tråden" som inte har isolering och sätter på en kopplingsplint så att den inte kan beröra hällen.
Fyfan va grymma ni är. Det var sjukt snabbt svar. Stort tack ❤️.

Det var just det jag va osäker på. Dvs v fan ska jag göra med den 5e tråden men då vet jag. Den snipsar vi och plintar.

Tack återigen
 
E elmont skrev:
Koppla efter bilden till vänster, färgerna stämmer och du får den grå över som du lämpligen klipper av "tråden" som inte har isolering och sätter på en kopplingsplint så att den inte kan beröra hällen.
Ps
Du bör kolla så att du verkligen har ett fullkopplat uttag, dvs. att nollan finns i uttaget. Det händer ibland att nollan saknas och gör den det är risken mycket stor att hällen skadas.
Hade kollat innan inlägg men öppnade igen för bild. Den verkar vara fullkopplad
 
  • Eluttag demonterat från väggen med synliga kablar och anslutningar. En hand håller i uttaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]
Tack Dilato :). Det var den där 5e tråden i perilex kabeln som jävlades med mig 😂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Det kan ju tänkas att du behöver koppla annorlunda om det visar sig att någon av faserna L1 eller L2 används av en massa andra tunga grejer så att det blir sned belastning och huvudsäkring löser ut när allt används samtidigt.
Men det visar sig...
Sedan, den tredje fasens säkring (den oinkopplade grå) behöver du ju inte slå till om den inte används, då kan inget hända..
 
  • Gilla
Sepand Astaneh
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kan ju tänkas att du behöver koppla annorlunda om det visar sig att någon av faserna L1 eller L2 används av en massa andra tunga grejer så att det blir sned belastning och huvudsäkring löser ut när allt används samtidigt.
Men det visar sig...
Sedan, den tredje fasens säkring (den oinkopplade grå) behöver du ju inte slå till om den inte används, då kan inget hända..
Enligt schemat för proppskåpet så är samtliga 3 16A dedikerad till spisen
 
S Sepand Astaneh skrev:
Enligt schemat för proppskåpet så är samtliga 3 16A dedikerad till spisen
Ja, en säkring per fas, så SVART tråd har en, BRUN en annan, och GRÅ ytterligare en.

Har du ingen ugn?
 
Success 👍. Högsta på samtliga ”plattor”utan att proppen gick.

Tack för all hjälp
 
  • Elektrisk spishäll med fyra röda värmezoner och samtliga plattor inställda på högsta värmenivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation, närbild av elkablar inuti ett vägguttag med öppet hölje och synliga ledningar, visar färgade elledningar som är anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hoppas du har satt fast dragavlastningen och stängt locket?
 
  • Gilla
Sepand Astaneh
  • Laddar…
Jadå allt är monterad på plats ock kabeln säkrad :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sepand Astaneh skrev:
Jadå allt är monterad på plats ock kabeln säkrad :)
Hur var det med ugn, har du eller ska du ha en?
 
  • Gilla
Sepand Astaneh
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur var det med ugn, har du eller ska du ha en?
Ugnen kom med en vanlig stickkontakt som har sin egen dedikerad uttag så den är fixad och klar :).

Tackar som frågar
 
Vilken säkring går till ugnen och sitter det fler apparater kopplade till den?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.