Hej!

Jag har kanske en möjlighet att överta en ladugård som jag tänkte bedriva verksamhet i. Bilden här är övervåningen, utanför innertaket ligger plåttak i nyskick. Men mina funderingar är att ta bort golvet på bilden, det medför att taket skulle behöva isoleras. Hur bär man sig åt? Är det bara att trycka upp isolerings plattor, fuktspärr och lägga ett "nytt" innertak på insidan? Innertaket idag är torrt så jag får anta att fukten från plåttaket leds bort korrekt idag så jag tycker det borde vara rimligt att isolera? Finns det billigare/alternativa metoder som skulle fungera istället för glasull?
 
  • Övervåning på en ladugård med synliga träbjälkar i taket, skräp och flera gamla stolar och bord utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K krillokrokodil skrev:
Hej!

Jag har kanske en möjlighet att överta en ladugård som jag tänkte bedriva verksamhet i. Bilden här är övervåningen, utanför innertaket ligger plåttak i nyskick. Men mina funderingar är att ta bort golvet på bilden, det medför att taket skulle behöva isoleras. Hur bär man sig åt? Är det bara att trycka upp isolerings plattor, fuktspärr och lägga ett "nytt" innertak på insidan? Innertaket idag är torrt så jag får anta att fukten från plåttaket leds bort korrekt idag så jag tycker det borde vara rimligt att isolera? Finns det billigare/alternativa metoder som skulle fungera istället för glasull?
Det kan du göra, glöm inte luftspalt och ventilation (i tex takfot) för denna dock. tex kan du sätta 45x45mm och board mellan
 
Fast du blir tvungen att bygga om takstolarna helt om du skall få någon nytta av höjden
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Som sagt, luftspalt mot brädtaket behövs. Sedan behövs ett gnagarsäkert lager byggt utan minsta springa eller hål in till isoleringsskiktet. Annars gör möss och råttor slarvsylta av isoleringen snabbt, i synnerhet om du väljer glas- eller stenull.

Det är ju en gammal lada så jag antar att den ligger mer eller mindre på landet? Gnagartrycket på landet i allmänhet och runt bondgårdar i synnerhet är mkt högt. Det finns heller inget ställe på en gammal lada dit gnagarna inte med lätthet tar sig.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.