Hej!

Jag undrar om någon känner till var man kan hitta gångjärn med förskjutet blad enligt bifogad principskiss? Helst i rostfritt eller C4 då det ska sitta utomhus.

Har sökt på ett antal olika företags hemsidor som saluför gångjärn och olika typer av beslag men inte lyckats finna något.

Tack på förhand!
 
  • Principskiss av gångjärn med förskjutet blad för utomhusbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inget förslag på lösning men trots det undrar jag lite.
Är det bara en liten lucka eller en dörr? ungefärlig storlek, tjocklek, vikt, hängning (sido, över)
Hur mycket ska bladet kunna öppnas?
 
1 123abc skrev:
Jag har inget förslag på lösning men trots det undrar jag lite.
Är det bara en liten lucka eller en dörr? ungefärlig storlek, tjocklek, vikt, hängning (sido, över)
Hur mycket ska bladet kunna öppnas?
Hej,

Håller på att bygga ett utekök. Det ska sitta fyra dörrar i fronten (se bild) som är byggda av ribbor 28x45 (ytterst) och bakom dessa 22x95, dvs tjockleken på dörrarna blir 22+28=50 mm. Respektive dörr blir ca 375mm hög och 430mm bred. Hängs upp i 95x95-stolpar med yttre sidan (28x45) förskjutna 10mm inåt i jämförelse med stolparna, därav behövs den typen av gångjärn.
 
  • CAD-ritning av ett pågående uteköksprojekt med ribbade dörrar och markerade mått för byggdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett stadigt skruvstycke, en träkloss och en handslägga modifierar ett standard gångjärn.

Men är det inte så att ”vanliga” gångjärn är raka i båda skänklarna och då behövs bara försänkas mer i dörren och inget i karmen.

För övrigt tycker jag du har för grova dimensioner på materialet till dörrarna.
Protte
 
Kanske en id
prototypen prototypen skrev:
Ett stadigt skruvstycke, en träkloss och en handslägga modifierar ett standard gångjärn.

Men är det inte så att ”vanliga” gångjärn är raka i båda skänklarna och då behövs bara försänkas mer i dörren och inget i karmen.

För övrigt tycker jag du har för grova dimensioner på materialet till dörrarna.
Protte
Kanske en idé. Har det mesta i mitt överbelamrade förråd men inget skruvstycke just.

Hade gärna sluppit försänka. Menar du någon av de här varianterna (bild)?

Det är möjligt att dimensionerna är för grova, du syftar på tyngden förstår jag? Skälet till att jag väljer 28x45 är naturligtvis estetisk då övriga delar av köket är byggt på det sättet. Har du någon bättre idé på hur den bakomliggande konstruktionen, dvs bakom ribborna, skulle kunna se ut?
 
  • Två ritningar som visar hur gångjärn kan monteras på skåpluckor med beskrivande text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P PFA skrev:
Hej,

Håller på att bygga ett utekök. Det ska sitta fyra dörrar i fronten (se bild) som är byggda av ribbor 28x45 (ytterst) och bakom dessa 22x95, dvs tjockleken på dörrarna blir 22+28=50 mm. Respektive dörr blir ca 375mm hög och 430mm bred. Hängs upp i 95x95-stolpar med yttre sidan (28x45) förskjutna 10mm inåt i jämförelse med stolparna, därav behövs den typen av gångjärn.
Jag står inför exakt samma problem. Hittade du någon bra lösning?
 
A Alex Alex Alex skrev:
Jag står inför exakt samma problem. Hittade du någon bra lösning?
Jag sökte med ljus och lykta, men tyvärr inte…
 
P PFA skrev:
Jag sökte med ljus och lykta, men tyvärr inte…
Ok, tack ändå!
 
  • Gilla
PFA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.