Claes Sörmland
Har bytt avlopp i huset och är en ledbruten man efter att ha krupit in och ut ur grundens inspektionslucka hela dagen igår (kryddat med omfattande strömavbrott som Sörmland drabbades av). Fick i alla fall ihop avloppet och det tycks fungera som det ska.

Men hur ska jag fixera avloppsrören? Räcker det med att stammen gjuts fast i väggen till vänster?

Ska jag t ex fylla upp makadam 8-16 mm under och runt röret i grunden? Jag kan också slänga på en säck jordfuktig betong om det är bättre? Har betong hemma och blandare så det är en smal sak.

Grå avloppsrör i en husgrund, installerade mot en vägg och löpande längs marken, omgivna av grus och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har bytt avlopp i huset och är en ledbruten man efter att ha krupit in och ut ur grundens inspektionslucka hela dagen igår (kryddat med omfattande strömavbrott som Sörmland drabbades av). Fick i alla fall ihop avloppet och det tycks fungera som det ska.

Men hur ska jag fixera avloppsrören? Räcker det med att stammen gjuts fast i väggen till vänster?

Ska jag t ex fylla upp makadam 8-16 mm under och runt röret i grunden? Jag kan också slänga på en säck jordfuktig betong om det är bättre? Har betong hemma och blandare så det är en smal sak.

[bild]
Jag är ingen röris men skulle inte gjuta runt röret.
För mig är det så defenetivt för framtida eventuella justeringar.
Jag skulle nog använda rörfixering/klammer och fästa i befintliga betongen.
Men som sagt det är jag, gillar inte att bygga in mig som gör att det är svårt för framtida ändringar.
Du får säkert bättre svar från andra som har bättre koll.
Snyggt installerat 👌
 
Redigerat:
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag slängde på två kärror makadam så nu ligger röret nedbäddat i alla fall.

Måste gjuta/mura in röret i ena änden eftersom det går genom en 30 cm betongvägg som jag har bilat upp.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
🙂 det tror jag räcker borde inte vara några större belastningar på rören.

Önskar en trevlig sommar med mycket hemma fixande.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
🙂 det tror jag räcker borde inte vara några större belastningar på rören.
Det man ska tänka på, och räkna med, är att ett 110 rör fyllt med vatten ökar sin vikt med ungefär 8 kg /m.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det man ska tänka på, och räkna med, är att ett 110 rör fyllt med vatten ökar sin vikt med ungefär 8 kg /m.
Om rören fylls med vatten så har man grava problem med avloppets funktion.
 
D Dilato skrev:
Om rören fylls med vatten så har man grava problem med avloppets funktion.
Men det kan ske vid ex stopp vilket kan bero på mänskliga faktorn :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Om rören fylls med vatten så har man grava problem med avloppets funktion.
Och då vill man inte att rören börjar röra på sig...
 
D Dilato skrev:
Om rören fylls med vatten så har man grava problem med avloppets funktion.
Absolut, men det var inte det som var poängen, utan att man ska alltid dimensionera fastsättning (svep och stöd) så att rören klarar denna problemsituation.
 
Claes Sörmland
Fastgjutet i väggen med jordfuktig grovbetong och några tegelstenar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fastgjutet i väggen med jordfuktig grovbetong och några tegelstenar.
Svångrem och hängslen 😃, din installation när man tittar på bilderna är förstklassig redan från början.

Jag skulle inte ligga sömnlös även om jag hade låtit det vara som på ursprungliga bilderna.

Jag ska inte ta bilder på mitt avlopp pga risk för andras hälsa och upprördhet men det har inte rört sig på 10 år.
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Skönt att få bort det gamla gjutjärnsskräpet. Det var som vanligt värre än man trodde och förklarade kluckandet i kökshon.
 
  • Gilla
Heden71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.