Hej på er!

Jag har lite funderingar angående om det visar sig att tex snickarna (varav den ena också står som kvalitetsansvarig) har mätt fel vid tillbyggnad. Om det i bygglovet tex står angivet att måtten är yttermått men snickarna vid grundsättningen mätt fel och använt yttermåtten som innermått på huset vilket gör att huset tex blir ca 40 cm längre (4 kvm större yta). Vad gör man i sådant fall? Är det bara att låtsas som det regnar, men vad händer då om en nitisk granne kontrollmäter och upptäcker felet? Är det ändå så att den kvalitetsansvarige ska intyga att byggnaden stämmer överrens med bygglovet (vilket han lär intyga eftersom han själv gjort fel), är byggherren friad? Kan det anses som ringa avvikelser med 4 kvm extra vid tillbygge på ca 90 kvm (total yta 150 kvm)? Eller är det bäst att ta tjuren i hornen och prata med byggnadsinspektören och försöka få en reviderad ritning?

Vi antar att bygget kommer inte närmare än 4,5 meter från granne och ligger i ett icke detalplanerat område.

Tacksam för funderingar// Byggarebobbb
 
Snailman
läste om någon som gjort grunden 2m för lång, de fick söka nytt bygglov (och göra huset längre), tror det var utanför planlagt område.
 
Om det ligger utanför detaljplan, eller om huset ändå håller sig inom de normer som gäller i detaljplan, är 4m2 i förhållande till den totala ytan på 150m2 en mindre avvikelse som brukar gå att korrigera utan så mycket tjafs. Jag tycker det är bättre att vara ärlig och öppen från början, eftersom du då slipper problem senare om området skulle detaljplaneras, eller om du skulle få en totalskada och försäkringsbolaget börjar opponera sig. Man kan också tänka sig framtida bekymmer med griniga grannar och nitiska taxeringstjänstemän på skatteverket.

Gör du det på en gång, slipper du förmodligen eventuella straffavgifter som du säkert får betala om du i efterhand sedan tvingas söka bygglov på detta. Får du extrakostnader nu, så går det säkert att räkna av snickarnas arvode, men om det blir strul om fem år är det kanske inte lika lätt att få ersättning från dem.
 
eller så sitter man still i båten och gör ingenting! varför väcka den björn som sover? vad är oddsen för att någon skulle kontrollmäta? varför skulle försäkringbolaget strula för att en vägg sitter några decimeter fel?
 
styrman1 skrev:
eller så sitter man still i båten och gör ingenting! varför väcka den björn som sover? vad är oddsen för att någon skulle kontrollmäta?
I kommunerna kring mig kommer kommunens mättekniker ut och gör slutinmätningar av färdigställda bygglovspliktiga byggnader.
Därför är det i min region 100% chans att bli uppdagad.

Om man däremot lämnat in förändring av bygglov och motiverat varför det blev som det blev så kan man komma undan.
 
volvo skrev:
I kommunerna kring mig kommer kommunens mättekniker ut och gör slutinmätningar av färdigställda bygglovspliktiga byggnader.
Därför är det i min region 100% chans att bli uppdagad.

Om man däremot lämnat in förändring av bygglov och motiverat varför det blev som det blev så kan man komma undan.
Volvo: en fråga:

Om dom mäter in huset och det inte är exakt som på bygglovet - vad bli påföljden.

Jag bygger hus i Borlänge kommun och där gör dom så - och mig veterligen så står huset på rätt plats med rätt mått, MEN jag har endast mätt ut detta med måttband - dvs felmarginalerna ärr uppåt 0.5 - 1 m (när det gäller placeringen iaf) - inte för att det är nära några tomtgränser men ändå...

/K
 
Byggarebobbb skrev:
Hej på er!

Jag har lite funderingar angående om det visar sig att tex snickarna (varav den ena också står som kvalitetsansvarig) har mätt fel vid tillbyggnad. Om det i bygglovet tex står angivet att måtten är yttermått men snickarna vid grundsättningen mätt fel och använt yttermåtten som innermått på huset vilket gör att huset tex blir ca 40 cm längre (4 kvm större yta). Vad gör man i sådant fall? Är det bara att låtsas som det regnar, men vad händer då om en nitisk granne kontrollmäter och upptäcker felet? Är det ändå så att den kvalitetsansvarige ska intyga att byggnaden stämmer överrens med bygglovet (vilket han lär intyga eftersom han själv gjort fel), är byggherren friad? Kan det anses som ringa avvikelser med 4 kvm extra vid tillbygge på ca 90 kvm (total yta 150 kvm)? Eller är det bäst att ta tjuren i hornen och prata med byggnadsinspektören och försöka få en reviderad ritning?

Vi antar att bygget kommer inte närmare än 4,5 meter från granne och ligger i ett icke detalplanerat område.

Tacksam för funderingar// Byggarebobbb
Vem det är som är kvalitetsansvarig bryr sig inte kommunen om i det fallet. Detta är ju en av anledningarna (enligt min åsikt) att kravet på KA är totalt meningslöst. Det är ALLTID du som byggherre som ansvarar för ditt eget bygge, oavsett vad "någon annan" har gjort åt dig.

Oavsett detta så skulle jag kontakta byggnadsnämnden och tala om hur det ligger till, du sover bättre och slipper tjafs i framtiden, oavsett vad dom säger.
 
Snailman
Jag har läst att både kommun och lantmätere mätt fel vid utsättning av husgrund, så grundtips är nog att inte lita på någon... utan kolla själv oxå, både en och två gånger;)
 
klaskarlsson skrev:
Volvo: en fråga:

Om dom mäter in huset och det inte är exakt som på bygglovet - vad bli påföljden.
I bästa fall så gör man bara en förändring av bygglovet och allt är frid och fröjd.
I värsta fall får man ta bort det som inte stämmer med bygglovet + en straffavgift.
 
I vår kommun kommer de inte själva ut och "kollar" när allt är klart. De litar på KA's ord att allt har gått rätt till. Men om ni inte överskrider det som planen tillåter (det kan ju finnas bestämmelser fast det inte är detaljplanerat väl? Tror vi har så..) så skulle jag nog ändå söka för de extra m2 också. Så har ni inget att oroa er för ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.