Jag såg ett inslag för ett tag sedan där någon hade byggt växtlådor i tegel. Det såg frestande snyggt ut, tills jag kom att tänka på frosten. Pallar tegel för det, egentligen? Om det ligger jord mot teglet borde det väl suga upp vatten - och sedan sprängas när det fryser till? Eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Pakon och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att det var jord mot teglet? Ett alternativ är ju att ha 1 cm med något skum/isolering som kan tryckas ihop mellan jorden och teglet.
Jag är inte säker på att teglet sprängs om inte jorden är genomblöt heller. Men jag förstår din tanke. Nån annan kan nog svara bättre.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är du säker på att det var jord mot teglet? Ett alternativ är ju att ha 1 cm med något skum/isolering som kan tryckas ihop mellan jorden och teglet.
Jag är inte säker på att teglet sprängs om inte jorden är genomblöt heller. Men jag förstår din tanke. Nån annan kan nog svara bättre.
Jag är inte säker på om det fanns något (typ platonmatta) på insidan. På bilderna syntes det inte, och influencern i fråga nämnde det inte heller. Jag hoppas att någon har testat om tegel sprängs ... (jag har använt upphittade tegelstenar som rabatt-avgränsning, och där har vissa spruckit och smulats sönder, medan andra verkar vara opåverkade).
 
Denna tanke har jag också haft men aldrig kommit till skott med då jag inte kommit över tegel till bra pris. Gillar dock tanken skarpt då det blir betydligt finare och tåligare än pallkragar enligt mitt tycke. Enda jag tänkt mig är att man ska ha ett frostbeständigt tegel.
 
  • Gilla
TWIBRING
  • Laddar…
Sätt en platonmatta på insidan och jorden mot den. Det som är viktigt är att teglet tål frysning, vatten kommer uppifrån och blöter teglet. Kanske som en mössa på överkant kan bli bra.
 
  • Gilla
kuwi och 1 till
  • Laddar…
S
Jag har murat odlingslådor av frosttåligt tegel typ skorstenstegel eller fasadtegel. Det sitter platonmatta på insidan och viktigt är kröntäckning.

Att mura med vanlig tegelsten som man murar murstockar med tror jag inte på. Dessutom behöver man gjuta en betongklack så att teglet inte har markkontakt.
Murat odlingslåda av röda tegelstenar med kröntäckning samt frodiga gröna växter inuti, placerad framför ett växthus i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som ligger ner inuti en delvis byggd odlingslåda av rött tegel med platonmatta på insidan, omgiven av grus och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 30 till
  • Laddar…
Övervägde att bygga odlingslådor i tegel. Man har ju sett stödmurar i tegel så en odlingslåda borde väl fungera? Mina slutsatser blev:
-Om man köper begagnat tegel på blocket så kommer det troligtvis frysa sönder eftersom det är omöjligt att få uppgifter eller garantier om frosttåligheten.
-Om man köper nytt tegel av hög kvalitet så blir det dyrt. Tråkigt att ha lagt ner så mycket pengar och arbetstid om det visat sig vara en dum idé och det fryser sönder ändå.
-Det blir ganska tjocka väggar i lådorna. För oss hade det inneburit antingen smalare gångar eller betydligt lägre jordvolym, vilket är dumt eftersom vi vill odla så intensivt vi kan på ytan.

Så det blev cortenstål istället pga dess praktiska egenskaper (varaktigt, snabbt att montera, yteffektivt, relativt billigt). Trots att jag egentligen känner ett ganska stort motstånd mot denna kontemporära estetik.
 
  • Växthus med glasväggar och tegelgrund omgiven av välskötta trädgårdsbäddar i cortenstål, med frodiga gröna växter och vita blommor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D
Platonmatta är ett måste, utfällningarna som blir när kunder skiter i detta är inte jätteroliga. Och då är dessa odlingsbänkar jag brukar åka på att göra inomhus i orangerier. Håll fukten borta från teglet så funkar det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Platonmatta är ett måste, utfällningarna som blir när kunder skiter i detta är inte jätteroliga. Och då är dessa odlingsbänkar jag brukar åka på att göra inomhus i orangerier. Håll fukten borta från teglet så funkar det.
Faktum är att en odlingslåda i trä typ pall krage, med platon på insidan håller extremt länge. Några stenar som håller dem från marken och som låter luften komma in.

Mina har stått i sex år och ser väldigt bra ut ännu. Står helt klart några år till.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
S sinuslinus skrev:
Jag har murat odlingslådor av frosttåligt tegel
Hoppsan, nu vet vi vart den försvunna hantverkaren tog vägen 😂
Hade han saltat fakturan?
 
S
C cpalm skrev:
Hoppsan, nu vet vi vart den försvunna hantverkaren tog vägen 😂
Hade han saltat fakturan?
Sarkofager till familjen.
 
H Hobbybonde01 skrev:
Faktum är att en odlingslåda i trä typ pall krage, med platon på insidan håller extremt länge. Några stenar som håller dem från marken och som låter luften komma in.

Mina har stått i sex år och ser väldigt bra ut ännu. Står helt klart några år till.
Våra odlingslådor i trä, utan något skydd alls på insidan har hållit i åtta år hittills.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.